Afkortzagen de walt DWS 780 versus de Festo Kapex 120

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Hallo Allemaal ik hebben plannen om een nieuwe afkortzaag te kopen en heb mijn oog laten vallen op de de walt en de kapex

De bedoeling is om op locatie zwaar balkhout te zagen voor overkappingen met er ook fijn timmerwerk me te kunnen maken. Dus verandabouw en meubelbouw.
Dus nauwkeurigheid is heel belangrijk.

Opzicht bevalt de Kapex mij het meest door de weinig ruimte die hij nodig heeft alleen de prijs is aanzienlijk hoger dan de de Walt deze wordt bij Hd tools aangeboden voor circa 800,- en de kapex is zeker 400,- euro duurder.

Wie heeft er ervaring met beide machines.
 

Helmut pont

Nieuw lid
3 mrt 2017
5
0
Beide zijn goede machines, zelf ben ik in het bezit van de kapex 120. Heb ook een kleinere variant gehad van dewalt....maar deze kan naar mijn ervaring niet meten aan de festool.
Je kan ook marktplaats in de gaten houden, dan kan je voor die 800 ook een niet van nieuw te onderscheiden machine voor kopen.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Ik had ook eerst een de Walt, type weet ik niet meer de capaciteit was bijna gelijk, deze machine gewisseld voor een Kapex 120 compleet met onderstel en zijvleugels voor mijn werkzaamheden bouw en meubels maken prima geschikt.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Waarbij de DeWalt natuurlijk meer de zaag is voor de bouwplaats en de Kapex meer de zaag is voor de interieurbouwer.

Zo natuurlijk vind ik dat niet. Ik gebruik een Dewalt afkortzaag. Ik heb geen ervaring met de Festool, maar ik ben van mening dat je met een Dewalt net zo goede zaagsnedes kan maken als met een Festool. Het belangrijkste is een goed scherp zaagblad, en een spelingvrije machine. Mijn Dewalt is spelingsvrij, en erg precies.
De machine doet de helft van het werk, de rest komt op de gebruiker aan. Werk je niet precies, dan is de machine dat ook niet.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik heb net voor een klus een dws780 met het de7023 onderstel gekocht. Rolbokken had ik al, maar samen kan ik er met eenmaal keren panelen van 4m lang en 60cm diep met gemak op zagen. Gebruiksvriendelijk en vooral met een prettige werkhoogte. De capaciteit is bij mijn weten aanmerkelijk groter dan bij de Kapex. Het is een beest van een machine!
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Wat ik persoonlijk enorm belangrijk vindt is of beide machines steeds op nieuw 100 procent haaks blijven zagen zonder steeds opnieuw en niet steeds opnieuw moeten worden afgesteld. En met 100 procent bedoel ik ook 100 procent geen afwijking gewenst.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Elke machine heeft op zijn tijd een afstelbeurt nodig, ongeacht merk/prijs/kwaliteit.
Bij de betere machines zal de interval van afstellen alleen langer zijn dan "goedkope meuk".
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Schaduwlijn beats laser everytime.. als de kapex dit in zn 120 integreert net als in zn nieuwe 60 zou ik hem meer kunnen waarderen. Vind de meerprijs van de laser ook absurd.. verder denk ik wel de beste machine op de markt, al valt het me wel op dat in de meeste DIY filmpjes uit de USA de DeWalts, en met name de 780's, de overhand hebben.. zal toch ook niet voor niks zijn. Of zou de 780 in de USA een stuk goedkoper zijn? Net als Ryobi..
 
Laatst bewerkt:

A.N

Actieve deelnemer
De bedoeling is om op locatie zwaar balkhout te zagen voor overkappingen met er ook fijn timmerwerk me te kunnen maken. Dus verandabouw en meubelbouw.
Dus nauwkeurigheid is heel belangrijk.

Zelf kort ik regelmatig tafelpoten van 100x100 af en o.a om die reden heb ik vroeger al gekozen voor de Dewalt (momenteel de DWS 780 in gebruik)
De Kapex had voor mij gewoon te weinig capaciteit, het kan zijn dat ze inmiddels ook grotere diktes aankunnen maar toen was 9cm hoogte bij dikkere balken geloof ik de max.

Wel lijkt mij de manier waarop Festool de stofafzuiging heeft geregeld beter te zijn dan op de huidige DWS 780. Bij de kleinere modellen heeft Dewalt al wel hetzelfde systeem als Festool maar op de DWS 780 nog niet (althans op die van mij niet, bouwjaar 2016)

Nauwkeurigheid blijft ook bij intensief gebruik gewoon goed, mijn machine staat trouwens wel vast gemonteerd en gaat niet van locatie naar locatie.

Albert
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Stond 2 jaar geleden voor dezelfde keuze en ik ben voor de Kapex gegaan.
Korte geleidestangen (weinig ruimte achteraan nodig), betere klem (met 1 hand te bedienen) en een extra zweihaak om hoeken makkelijk over te zetten.
En uiteraard ook de stofafzuiging.
Tip: gebruik de 36mm slang :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.