lekkage luchtdrukleiding

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Hoi allemaal,

Recent heb ik een vaste luchtleidingen door mijn werkplaats gelegd met een paar haspels aan het einde. Het is een genot om overal luchtdruk te hebben! echt dubbel en dwars de centen waard. Nu heb ik wel last van lekkage.
Het leiding systeem is van simpele gasleiding met schroefdraad. hier een paar foto's om verwarring te voorkomen.
Schermafbeelding 2017-04-19 om 17.06.55.jpgSchermafbeelding 2017-04-19 om 17.06.50.jpg
ik heb alles met teflontape dichtgemaakt en toch heb ik lekkage. Ik heb redelijk at ervaring met het aanleggen van dit soort leidingen (bij m'n vorige baas maakte ik de alle gas straten) maar zoveel lekkage heb ik nog nooit gezien. Er zal een vloeibare pakking tussen de schroefdraden moeten.
Nu is mijn vraag wie weet wat voor pakking ik bij het schroefdraad moet gebruiken?
en nog een kleine andere vraag.... hoe krijg ik de koppelingen luchtdicht? zou koppelingsvet voldoende zijn?

Graag hoor ik jullie mening.

Groetjes
Rik
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.038
2.575
Als je lekkage hebt, denk ik dat er iets mis gaat in je werkwijze. Als je genoeg tape om de draad doet en je draait de verbinding goed aan met twee pijpentangen is hij dicht. Met tape mag je nooit terugdraaien, dan lekt je verbinding. Moet je wel kunnen stellen, dan kan je loctite steamsealant gebruiken. Wat voor koppelingen wil je met vet behandelen? De snelkoppelingen? Als ze lekken zonder dat er een tule in zit en ze zijn nieuw, kunnen ze retour. Lekken ze als er een tule inzit, dan heb je niet de goede combinatie. Als het gebruikte koppelingen zijn die zachtjes lekken, zijn de o ringen versleten of beschadigd. Die kan je er uit halen en vervangen.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Ik heb me altijd laten vertellen dat Teflon niet afdoende zou zijn voor een gasleiding, en zelfs niet toegelaten (in Belgie dan ... ik weet dat er andere regelgeving geldt in Nederland).

Hier heb ik de stalen gasleiding afgedicht met Loctite 55: http://www.loctite.nl/loctite-5284.htm?nodeid=8802627059713
Staat expliciet bij dat het voor gas dient, maar gewone aardgas is zeer lage druk (30 mbar), terwijl jij over perslucht spreekt (8000 mbar ofzo), daar zit uiteraard ook nog een groot verschil.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.038
2.575
Ik heb kilometers gefitte luchtleidingen aangelegd, Alles met tape. En als je een hele fabriek van een ringleiding hebt voorzien, wil je echt niet dat er ergens een lek zit, zodat je weer hele stukken los kan gaan halen als je de druk er op zet. Alleen in het compressorhok waar altijd meer in moest , dan er ruimte was, gebruikten we steamsealant, zodat we wat met het leidingwerk konden goochelen om alles aangesloten te krijgen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Heren, Hartelijk dank voor de tips en info.
ik ben idd voor loctite gegaan, dat leek mij ook de beste oplossing.
wat betreft de leidingen die ik bij m'n oude werk aanlegde, dat moest allemaal volgens specificatie. voor onze toepassing (zeer lage druk) was teflon voldoende.

Voor mij is dit meteen een leermomentje.... bij hoge druk werkt teflon natuurlijk niet afdoende.
Ik zal de nog even terugkoppelen zodra ik de leidingen met loctite heb behandeld.

gr
Rik
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.038
2.575
Loctite werkt prima, maar is veel duurder. Ik weet niet wat je hoge druk vind maar uit ervaring weet ik dat 700 bar geen probleem is. Als je met loctite werkt moet je de verbindingen goed ontvetten, bv met remmenreiniger.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Acrylkoord (voor gasleidingen) met Kolmat pasta. Is altijd dicht en kan je nog even terug draaien. Teflon gebruik ik enkel voor een kleine herstelling of stookolie. Loctite 55 vind ik niet fijn werken en ook gevoelig voor lekken. Uithardende afdichtmiddelen (onder andere ook van Loctite) zou ik niet gebruiken. Ze dichten wel goed af, maar de verbindingen zijn achteraf zeer moeilijk los te krijgen. Vaak moet je ze eerst heet stoken voordat je de stukken uit elkaar krijgt.
 
Zou het ook 'ouderwets' gaan, met hennep en fitterskit? Al lijkt mij dat de juiste hoeveelheid teflon geen probleem mag geven, mits goed toegepast. Om te voorkomen dat de tape verschuift bij het vastdraaien deden wij altijd even met een zaagje over de schroefdraad krassen.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
het ligt er ook aan welke dikte teflon tape je gebruikt.Bij mijn vorige baas hadden ze in het magazijn teflon tape (blauw wit rolletje) wat we in het begin gebruikten voor persluchtleiding tot 3/4 helaas lekte het gros vd koppelingen.Later overgestapt op loctite 577 (gele pasta) hiermee was alles dicht.Maar ook met een dikkere teflontape (geel wit) kregen we de zaak tot 3/4 wel dicht.Maar hennep en fitterkit werkt ook prima en is goedkoper als loctite
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zonde dat je hier gasleiding voor gebruikt. Staal roest en geeft met condenserende lucht dus op den duur altijd problemen. Waarvoor niet gewoon PVC drukleiding gebruiken? Kun je lijmen. Koperen leiding blijft het mooiste, maar daar hangt een prijskaartje aan, dat wil je niet altijd betalen voor een persluchtleiding.

Wat de teflontape betreft, dat gebruik je het beste alleen voor noodreparaties. Het blijft nooit dicht als je er later aan draait, en er kunnen vliesjes met afgeschraapte tape in je systeem komen. Loctite of vergelijkbaar ( er zijn er velen ) is echt wel beter. Gas is maar 30 mBar, maar de stalen leiding kan, mits goed aangelegd veel meer hebben. 12 Bar voor een persluchtsysteem is geen probleem. Dat is 8 bar werkdruk maal factor 1,5, de meeste standaard overdrukveiligheden van compressoren staan ook tussen de 10 en 12 bar.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.038
2.575
Het voordeel van gegalvaniseerde buissystemen is dat ze relatief goedkoop zijn. Van roest heb je niet veel last. De aftakkingen van een luchtsysteem zitten normaal gesproken aan de bovenkant van de hoofdleiding en de hoofdleiding ligt onder afschot. Op het laagste punt is een condensaftap voorzien, al dan niet automatisch. op elke compressor staat een condensdroger. Voor een simpele luchtinstallatie in een werkplaats voldoet eigenlijk alles. Grote pvc systemen zijn erg bewerkelijk en dus duur in eerste installatie, je hebt veel meer beugels nodig om het spul een beetje strak te monteren en als piet op zijn heftruck niet oplet zit je fabriek zonder perslucht.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De stalen leidingen bij ons in het gebouw zijn al oud en er komt niets dan narigheid uit. Wat storingen betreft, in onze nieuwe werkplaats ( volgende week gaan we verhuizen) is een ringleiding aangelegd (van kunststof). Je kunt dan secties inblokken zonder dat de hele werkplaats zonder lucht zit. Wij hebben overigens geen heftrucks rijden, maar een leiding moet toch wel fatsoenlijk hoog of langs de muur lopen om ongelukken te voorkomen. Kan niet altijd, maar meestal is de beste oplossing niet de goedkoopste, en wordt die dus ook niet gekozen. De rekening komt dan later alsnog.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Op de planning staat bij mij ook nog een persluchtleiding in de werkplaats. Dat wordt dan Alpex (multiskin buis). Relatief goedkoop en gemakkelijk aan te leggen. Misschien niet de netste oplossing, maar dat neem ik er bij. Wil je met kunststof een strak en degelijk leidingnet, dan is gelast PE te verkiezen. Is sterker en beter bestand tegen invloeden zoals ongedisciplineerde heftruckchauffeurs dan PVC.
En als kostengeen probleem zijn is er nog roestvaststaal.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Kan het zijn dat je tapse gasdraad en rechte door elkaar hebt gebruikt? Voor de afdichting kan je ook vloeibare pakking densitol gebruien.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Kan het zijn dat je tapse gasdraad en rechte door elkaar hebt gebruikt? Voor de afdichting kan je ook vloeibare pakking densitol gebruien.

Dag Wim,
goede ingeving! is in dit geval niet zo ik heb enkel BSP draad gebruikt.

Om me even te mengen in de discussie. Ik heb idd gekozen voor een metalen leiding omdat het minder snel gesloopt wordt dan kunstof. Het heeft daarnaast nog 2 andere voordelen. Het is uv bestendig, en kan over 5 tot 10 jaar dus gemakkelijk weer hergebruikt worden. Het heeft veel massa. Het voordeel hiervan is dat eventuele condens in de lucht gemakkelijker condenseert op de binnenkant van de leiding, hierdoor krijg je dus minder lucht in je luchtgereedschap. Om diezelfde reden heb ik gekozen voor een rvs leidingsysteem. Op die manier heb je geen last van roest, en doorrotten (denk aan koper leidingen.)
Ik heb gewoon 2 meter rvs buis besteld en een draadsnijmachine gehuurd. Binnen een dag had ik alles aangelegd.
Een van de mogelijke oorzaken is ook dat de bekken van draadsnijmachine wel bot waren en misschien niet het beste draad hebben gesneden. Ik heb daarna wel alles nagelopen met een snij-ijzer, maar die werd ook redelijk snel bot.

Leuke discussie om te volgen, en zoals gezegd ik breng volgende week rapport uit.

Gr,
Rik
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.038
2.575
De draadsnijmachine die je gehuurd hebt, was dat er een op pootjes of een handmodel? Ik gok op een handmodel. Je hebt om een mooie draad te snijden grote hoeveelheden snijolie nodig. Een staand model heeft een oliepomp, maar bij een handmodel geven ze vaak zo'n spuitbusje met te dunne snijolie. Als je geen hulp hebt om terwijl je draad aan het snijden bent voor een constante snijoliestroom te zorgen, trek je vaak de helft van de windingen er af.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
De draadsnijmachine die je gehuurd hebt, was dat er een op pootjes of een handmodel? Ik gok op een handmodel. Je hebt om een mooie draad te snijden grote hoeveelheden snijolie nodig. Een staand model heeft een oliepomp, maar bij een handmodel geven ze vaak zo'n spuitbusje met te dunne snijolie. Als je geen hulp hebt om terwijl je draad aan het snijden bent voor een constante snijoliestroom te zorgen, trek je vaak de helft van de windingen er af.

bedoel je dan dat de snijplaten het metaal lostrekt ipv door het materiaal heen snijdt? Dat was in dit geval niet aan de orde namelijk. Het diepste deel van het draad was te ondiep... daar lag het probleem deze keer. En qua olie, ja lekker pompje erbij en goed veel olie.
opvallend was dat de gesneden draden aan het begin van de dag wel goed waren. hieruit heb ik de conclusie getrokken dat de snijplaten bot waren geworden. maar misschien was er ook iets anders aan de hand, dat kan natuurlijk.

gr
Rik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.