sieradenkistje van kersenhout

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,

Al een flinke tijd geleden van Rick, masavehout, een plank kersenhout gekregen. Nu maar eens ter hand genomen om voor mijn kleindochter een sieradenkistje van te maken.
Kistje is met zwaluwstaarten in elkaar gezet. Onder en boven in verstek gestoken om de sponningen mooi verdekt te krijgen.
De bakjes met tandvebinding en ook hier de onderkant in verstek gestoken zodat de bodem er mooi in zou komen.
Scharnieren van hout gemaakt.
Alles afgewerkt met 2 lagen danisch oil.

Groet Jos

IMG_6888re.jpg

IMG_6892re.jpg

IMG_6889re.jpg

6897re.jpg

IMG_6890re.jpg

IMG_6894re.jpg

IMG_6895re.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
De tekening, de afwerking, verbindingen, scharnieren,... Geweldig allemaal!! Als ik het was, had ik alleen de knop in een andere/contrasterende houtsoort genomen.. Maar dat is echt puur een kwestie van smaak, heel knap werk! Gaat een mooi familiestuk worden als je het mij vraagt :)
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Mooi! Ook de scharnieren zijn mooi, maar als de tekening in het hout van de scharnieren meer gelijkvormig zou zou zijn of gespiegeld zouden ze nóg mooier zijn.
 
P

Pel

Guest
Heel mooi gemaakt Jos, ik ben het niet eens over het knopje, nu lijkt het of het knopje als het ware uit het onderste plankje is gehaald, en andersom op het deksel gezet, heel mooi.

Groet Pel.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,
Info over de scharnieren;
Gemaakt van ongeveer 5 mm dik hout. Breedte wat je mooi vindt. Hier ongeveer 25 mm. Vervolgens op de freestafel kopsekanten afronden. Nadat dit gedaan is de vertanding zagen op de zaagmachine. Beide delen in elkaar steken, niet strak tegen elkaar en een gaatje boren. Ik heb een koperen spijker gebruikt en die er met de boormachine ingedraaid om uitbreken te voorkomen.
Martin daarna de scharnieren voor de helft in het kistje gefreesd en vast gelijmd

Groet Jos
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Werkstuk om trots op te zijn (zou ik toch zijn), helemaal met deze scharnieren. Dank voor de uitleg hierover, dat ga ik bij mijn volgende kistje zeker ook proberen.

Groet, Paul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.