Binnendeurkozijn nieuwbouw woning

sjaako

Nieuw lid
4 apr 2017
13
0
In mijn nieuwbouw woning heb ik de lelijke stalen kozijnen laten vervallen.
In de plaatst daar van heb ik een sparing laten maken van 100x236,5.

De meranti inmetsel kozijnen van 56x90 zouden precies in deze maat vallen voor een deur van 93.
Nu heb ik twee problemen waarvan een de grootste, de inmetsel kozijnen worden eigenlijk normaal gesproken meteen gezet in het metselwerk.
Nu kan ik deze in de normale deur openingen nog wel later monteren echter omdat de kozijnen een muur omvatting hebben past dit niet meer in de toilet en badkamer i.v.m. het tegel werk.

Nu zag ik austria ecosy kozijnen, deze heeft aan een kant een losse architraaf dus dit kozijn zet je gewoon in je opening en aan de andere kant klik je de architraaf er in.
Deze past dus ook in het toilet over het tegel werkt heen.
Echter kwanta kosta 160 euro per kozijn i.p.v. 40 euro voor de standaard meranti inmetsel variant.
Nu zie ik vooral in oudere huizen overal houten kozijnen met afwerk latten gemonteerd, deze kan ik nergens vinden op internet.

Wat is handig, de meranti variant kopen en de muur omvatting eraf zagen?
Twee losse houten latten kopen en verlijmen?
Of toch gewoon voor de makkelijke dure variant gaan omdat het niet loont in tijd en geld?

Hier de twee varianten:
GBHS0326.PNG
onder_bovenlicht_185_x_370.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Gewoon het randje aan een kant er af zagen. Over tegels heen een vullat gebruiken en daarna je aftimmerlatten plaatsen. In de renovatie gaat dit meestal zo.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Sjaako,

Gewoon de ouderwetse manier, met losse afdeklatten, Daarbij plaats je eerst het kozijn, en de afdekletten zet je daarna over het kozijn en pleisterwerk of tegelwerk heen.
Dan kun je het ook van vurenhout of iets dergelijks maken. Mooier nog is grenenhout. Dat ruikt ook lekkerder bij het bewerken.
Mocht je details willen hebben, ik kan nog wel afbeeldingen inscannen.

Met hartelijke groeten,
Bert Rosbach.
 

sjaako

Nieuw lid
4 apr 2017
13
0
Beste Bert,

Ik ben inderdaad ook op zoek naar de ouderwetse manier met afdeklatten.
Ik vind echter nergens kozijnen zonder muuromvatting, jij doelt dus op het compleet zelf maken van de kozijnen?
Als je hier details voor hebt graag!
Beste Sjaako,

Gewoon de ouderwetse manier, met losse afdeklatten, Daarbij plaats je eerst het kozijn, en de afdekletten zet je daarna over het kozijn en pleisterwerk of tegelwerk heen.
Dan kun je het ook van vurenhout of iets dergelijks maken. Mooier nog is grenenhout. Dat ruikt ook lekkerder bij het bewerken.
Mocht je details willen hebben, ik kan nog wel afbeeldingen inscannen.

Met hartelijke groeten,
Bert Rosbach.
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Beste Sjaako,

Ik heb de Austria beroepsmatig, regelmatig geplaatst en eigenlijk nooit echt tevreden geweest over de stevigheid ook zijn deze kozijnen bedoeld als vervanging voor de stalen kozijnen m.a.w. de sparing is dan gemaakt voor een stalen kozijn en deze gaan ruim om de muur heen. Aangezien je sparing nu 1000mm breed is heb je te weinig ruimte om een standaard deur te plaatsen zonder dat je er 13mm in de breedte afhaalt.
Je kan dus de 'metselsparing' weghalen en dan nadat het kozijn geplaatst is de architraven (koplatten) plaatsen, eventueel met een smeerlat aan de betegelde zijde.

Je kan ook de kozijnen zelf plaatsen en een deurafhanger de deuren middels een inmeet mal fraai laten afhangen. www.prolocks.nl

Groetjes Martin
 

sjaako

Nieuw lid
4 apr 2017
13
0
Als ik de specificaties bekijk van het austria ecosy kozijn zou deze in mijn sparing van 100cm passen.
Ik houd wat ruimte over die gevuld dient te worden met pur, ik wist niet dat deze kozijnen niet echt stevig waren.

Alleen even kijken als ik de inmetsel sparing weg haal hoe ik het kozijn nog stabiel waterpas kan monteren maar dat zal geen probleem moeten zijn denk ik.
Beste Sjaako,

Ik heb de Austria beroepsmatig, regelmatig geplaatst en eigenlijk nooit echt tevreden geweest over de stevigheid ook zijn deze kozijnen bedoeld als vervanging voor de stalen kozijnen m.a.w. de sparing is dan gemaakt voor een stalen kozijn en deze gaan ruim om de muur heen. Aangezien je sparing nu 1000mm breed is heb je te weinig ruimte om een standaard deur te plaatsen zonder dat je er 13mm in de breedte afhaalt.
Je kan dus de 'metselsparing' weghalen en dan nadat het kozijn geplaatst is de architraven (koplatten) plaatsen, eventueel met een smeerlat aan de betegelde zijde.

Je kan ook de kozijnen zelf plaatsen en een deurafhanger de deuren middels een inmeet mal fraai laten afhangen. www.prolocks.nl

Groetjes Martin
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hoi Sjaako,

Ik neem aan, dat de binnenmuren gewoon gipsblokken zijn. Dit gezien de dikte van 70 mm. Klopt mijn aanname?
Ik ga vanavond scannen en de gescande pagina's zet ik PDF-formaat, dan kun je de figuren iets vergroten. Daarna stuur ik ze via e-mail op.
Zend me maar een PB met jouw e-mail-adres. PDF-jes kun je niet versturen met PB. (Analoog aan het Duitse Drechsler-forum.)

Met groet,
Bert Rosbach.
 

sjaako

Nieuw lid
4 apr 2017
13
0
Binnenmuren zijn inderdaad van gipsblokken.
Ik stuur een PB, alvast bedankt.

Hoi Sjaako,

Ik neem aan, dat de binnenmuren gewoon gipsblokken zijn. Dit gezien de dikte van 70 mm. Klopt mijn aanname?
Ik ga vanavond scannen en de gescande pagina's zet ik PDF-formaat, dan kun je de figuren iets vergroten. Daarna stuur ik ze via e-mail op.
Zend me maar een PB met jouw e-mail-adres. PDF-jes kun je niet versturen met PB. (Analoog aan het Duitse Drechsler-forum.)

Met groet,
Bert Rosbach.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
De functie van de kalksponning was/is om geen doorgaande naad tussen kozijn en muur te krijgen. In het huidige tijdperk van kitten en purschuim is dat niet meer zo relevant als laten we zeggen 40 jaar geleden. De afdeklatten hadden niet de functie om een doorgaande naad te voorkomen.
Dus als de kalksponning er niet af moet, lekker laten zitten. Zelf zou ik die vlak voor het plaatsen vol spuiten met pur en dan meteen goed stellen, maar dat vraagt enige vaardigheid en droog oefenen. Dan zit hij meteen vastgelijmd en de pur sluit alle kieren af. Of anders: één kant van de kalksponning verwijderen, stellen en vanaf die kant afpurren.
 

sjaako

Nieuw lid
4 apr 2017
13
0
En dan de stucadoor laten stucen tot de dikte van de kalksponning en hier een architraaf over heen monteren.
Of een dun latje op gelijke dikte als de kalkspinning met daar overheen de architraaf?
Anders krijg je een hele kleine muuromvatting wat er gek uit ziet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.