Op verzoek van Zaagselsnuiver

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Zoals de titel al doet vermoeden kreeg ik van zaagselsnuiver het verzoek om een setje handgrepen te maken voor zijn #4 low knob.
Hierbij wat fotootjes van het proces.
Allereerst natuurlijk wat hout opgesnord, aftekenen en zagen maar

Links een origineel authentiek Stanley handvat, recht het stukje hout reeds uitgezaagd met de contouren.
IMG_3923.jpg

Voor het uitzagen van de greep natuurlijk eerst de benodigde gaten boren, dit gaat het makkelijkst voor het vormen van het handvat en gewoon uit het handje
IMG_3924.jpg

Daarna op de kolomboor de onder en boven ronding alvast uitgeboord.
IMG_3925.jpg

Daarna op de lintzaag ruw uitgezaagd om dan met de spindel schuurmachine de lijnen te verfijnen
IMG_3926.jpg

Daarna met de halfronde houtrasp en vijl de details aangebracht dit is een van de mooiste dingen om te doen het vormen van de greep
IMG_3927.jpg

IMG_3928.jpg

Dan hup naar de draaibank en een low knob gedraaid.
IMG_3930.jpg

Het setje is voor een leek bijna niet van het origineel te onderscheiden tenminste dat hoop ik :)
IMG_3931.jpg

IMG_3933.jpg

Het setje komt op een oude originele schaaf dus in de schellak en dan wat verouderen
IMG_3934.jpg

En nog een keer in de schellak
IMG_3936.jpg

Nu kan het geheel een nachtje door harden om morgen vervolgens de schellak te polijsten en van nog een laag te voorzien, daarna na uitharding in de harde was te polijsten.
Dus zaagselsnuiver ze zijn bijna klaar ik kan ze meenemen naar de open dag van Masave Hout maar ik wil ze ook wel opsturen.

Groetnis, Roeland
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Nice, ik heb ook nog in de planning staan om een nieuwe handvat te maken. Weet iemand trouwens of de handvat voor een record 4 hetzelfde is als voor een stanley bailey 4? want dan kan ik de template van leevalley gebruiken :)
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Roeland!! Geweldig man!! Dat zal de oude Bailey geweldig staan. En neem ze maar mee naar de Open dag van Masave Hout, want daar kom ik uiteraard heen. Heb al een oppas gevonden voor de honden en mijn bejaarde moedertje:p. Ik ga zaterdag weer naar een rommelmarkt en zal kijken of ik iets leuks voor je kan vinden! Mijn dank is GROOT!

Groet, Zaagselsnuiver
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.