Slijpen met een belgisch brok

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Al een tijd geleden heb ik uit nieuwsgierigheid eens een stuk Belgisch brok gekocht, zo'n gele die in de Ardennen uit de grond komt. Geen nieuwe, en hij was ook niet heel duur dus het is vast niet uit een hele beroemde mijn, maar het zal vast wel bruikbaar zijn. Hij zit vastgelijmd op een stuk leisteen, zoals gebruikelijk.

Tot nu niets mee gedaan (toch niet nieuwsgierig genoeg) maar dat wil ik nu gaan veranderen. Ik heb wat gezocht hoe je zo'n steen nou gebruikt, maar vind eigenlijk alleen berichten van scheermes fanaten. Wel, die kunnen er heel moeilijk over doen! Ik wil gewoon mijn beiteltjes mooi scherp krijgen.

Heeft er iemand ervaring mee? Ik moet water gebruiken, dat is duidelijk. Maak je er een "slurie" op om extra fijn te kunnen polijsten? En hoe doe je dat dan? En gebruik je zo'n steen alleen, of gebruik je ook nog een grovere steen als eerste stap? En na het polijsten, gebruik je dan nog een strop?
 
P

Pel

Guest
Je zegt al precies zoals je hem moet gebruiken, de steen goed nat maken met water en wetten, als je de beitels wil na polijsten is dat jou keus, hoeft niet kan wel. De timmerman gebruikte over het algemeen deze steen (coticule), je hebt hem in het geel en blauw, de blauwe is een wat fijnere steen.

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik gebruik deze steen de laatste tijd vooral om een beitel na enig gebruik weer even snel een scherpe vouw te geven. Tussen de slijpbeurten op de Tormek of mijn langzaamdraaiende Creusen. Prima steen hoor!

Fons
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Hoi Seek,

de slurie laat je erop, dan slijpt de steen agressiever, sneller. en dat is wat je wil voor beitels en gutsen. Dat gaat dus zeker niet fijn polijsten. Wil je dat doen, dan spoel je de slurie er af. Dat laatste is voor scheermessen, voor beitels en gutsen kun je beter wetten met slurie en daarna het gereedschap over de strop halen.
Coticule is een zeer snel slijpende steen, daarom waardeer ik hem zo. Spuug op de steen is eigenlijk fijner dan puur water.

Nog wat info over de techniek van het wetten met deze wetsteen door de Coticulemijn zelf

https://www.ardennes-coticule.be/nl/tutorials


Groeten

Ornament
 
Laatst bewerkt:
D

Dulcimer

Guest
Hallo Seek,
ik heb diverse jaren Japanse waterstenen gebruikt maar ben daar van af gestapt omdat de steen te snel uitholt en weer gevlakt moet worden. Ik gebruik nu alleen nog maar de Belgische brok en Arkansas stenen, en de kleine Tormek voor het grote onderhoud( van de Arkansas stenen is plagiaat in de handel, dus pas op, de echte Arkansas is ietwat doorzichtig, de namaak is dat niet). Helaas raken zowel de groeven van de Arkansas als de Coticule uitgeput; ben blij dat je voor weinig geld nog een goede op de kop hebt kunnen tikken. Ornament zegt het goed; laat de smurrie er op. Als laatste bewerking nog enkele malen licht over een leren strop halen ( ik gebruik een houten blokje van Flexcut met bijbehorend krijt) en je gereedschap zou vlijmscherp moeten zijn.
Nog even een advies; na jarenlang ( voordat ik de Tormek kon aanschaffen) geslepen te hebben op alle mogelijke wetstenen heb ik ontdekt dat het bijna niet mogelijk is om de vouw van de guts/beitel etc. niet bol te wetten. Dat is een fenomeen dat je niet wil hebben, dan liever een holle vouw met een slijpmachine die je verder finetunen met wetstenen en een leren strop.
Nog een ding over de coticule; ik vind de witte coticule veel beter dan de goedkopere blauwe coticule.
Groet,
Frans
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Seek, je hebt snelle en langzame corticule's, de snelle zijn wat agressiever en beginnen bij z'on 5500 oplopend naar 6500 deze zijn uitstekend geschikt voor slijpwerk en het afwetten.(zijn meestal wat geler en met meer kleur verschillen)
De trage of langzame corticule zijn fijn van grit en lopen van 6500 gritt naar wel 16.000 gritt deze zijn over het algemeen heel licht beige/wit met geen kleur verschillen, deze stenen zijn perfect voor het wetten en polijsten van de spiegel en de snede met eventueel een micro vouw.
Het slijpende bestandsdeel in deze stenen is granaat de hoeveelheid aanwezig in de steen bepaald uiteindelijk het slijp resultaat. Dus elke steen is anders!
Ze worden ook wel spuug stenen genoemd. Naar het schijnt werkt dit bijzonder fijn door de aanwezige enzymen in het speeksel er ontstaat hierdoor een wat dikkere slijpslurrie.
Maar praktisch gezien spuug heb je altijd bij je :)
Door een slijpslurrie te creëren kun je wat sneller slijpen/wetten net zoals op een watersteen.
De stenen zijn vrij zacht en je moet daarom zo veel mogelijk het gehele oppervlak benutten en regelmatig vlakken.

En Pel de blauwe steen is de mindere en is een bijvangst van de delving van de corticule doordat de mijn uitgeput raakte ontdekte men dat deze belgische blauwe steen ook prettige slijp eigenschappen had.
Overigens delfde men in de laag waar de gele laag gebonden was aan de onderliggende blauwe laag zat dus op een natuurlijke manier aan elkaar, toen de laag uit geput raakte ging men de stenen op elkaar lijmen (vanaf de 80 er jaren) secuur en netjes.(op de blauwe steen)
Vanaf 2000 lijmt men de brokken heel ruig op elkaar en kun je lijmnaden zien van wel 8mm dik(op leisteen dus niet op de blauwe steen) een goede kwaliteit steen kost nu dan ook goud geld.

Zelf heb ik nog twee oude brokken en een aantal nieuwere en je kunt duidelijk het verschil zien en voelen!
Voor mij blijft het een van de fijnste wet stenen.

groetnis, Roeland
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb een Belgisch blauwe wetsteen (van Ardennes Coticule), die ik uitsluitend voor mijn keukenmessen gebruik - voor mijn schaafbeitels gebruik ik gebonden waterstenen. BB wetsteen en coticule hoeven itt waterstenen niet verzadigd te worden met water. Natmaken, eventueel slurrie maken, en slijpen maar. Hoe meer slurrie, hoe sneller de steen slijpt, hoe minder slurrie (meer water), hoe fijner. Ik laat de slurrie na slijpen altijd op de steen opdrogen - dan heb je alvast wat voor de volgende slijpbeurt...

Het verschil tussen de coticule en de BB wetsteen (naast de kleur, die kennelijk te maken heeft met de hoeveelheid ijzerzouten in de steen) zou het gehalte aan granaten zijn, dat bij een coticule hoger is dan bij een BB wetsteen. Verder is er verschil in de gemiddelde grootte en grootteverdeling van de granaten, maar dat geldt voor beide steensoorten, en is niet eenvoudig zelf vast te stellen; voor de kwaliteit van een afzonderlijke steen moet je dus maar vertrouwen op je leverancier. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar ben zeker content met mijn steen...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hartelijk dank voor de ervarings berichten! Ik had het dus fout met die slurrie, die maakt de steen juist agressiever en een droge steen juist fijner.
Ik ben benieuwd hoe hij het doet. Vanavond eens proberen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Neee. Je moet een coticule of BB niet droog gebruiken. Het verschil in slijpwerking zit m in de verhouding tussen water en slurrie. Als je er gewoon water opdoet en gaat slijpen is ie fijn, maak je eerst met water en een slurriesteentje een slurrie, dan is ie agressiever.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Voor alle duidelijkheid: slurie is de pap die ontaat bij slijpen met een coticule met water erop. Er ontstaat een brei , deze noemen we slurie. In België zijn we met deze term niet zo vertrouwd. Vandaar deze toelichting.

Het is een specifieke eigenschap van coticule dat juist deze brei , met zijn vrije granaten, sneller slijpt dan de steen zelf. Daarom is dat nog niet het geval met andere wetsteensoorten.

groeten

Ornament

groeten
Ornament,
 
P

Pel

Guest
De beste was vroeger die van maandag morgen om je beitel te wetten, daar zat dan nog bier bij van de afgelopen nacht:D

Groet Pel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hier is de mijne. Ongeveer 8 x 8 cm, minus die schuine hoek natuurlijk.

foto (1).jpg

Gisteren mee gespeeld. Ik weet nog niet of dit het voor mij is. Hij is heel erg hard, krijgt haast geen "slurie". Hij polijst wel, maar erg langzaam vind ik. En of het er dan zo veel scherper van wordt? Er zitten ook een paar scheuren in, op zich geen probleem, maar het voelt niet lekker. En dan dat geknoei met water...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nee ik heb geen slurrie steentje. ik heb het geprobeerd met een diamant plaat (400 grit als ik het wel heb), maar daarmee komt er ook niet heel veel vrij. Het blijft erg waterig vermengd met zwart van het staal en met weinig slijpsel van de steen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.