Inbouwkast in Multiplex

Chaney

Nieuw lid
10 feb 2014
4
0
Goedemorgen allemaal,

Ik ben bezig met een kleine verbouwing thuis en ik zou graageen inbouwdressing maken in een ruimte van 270cm breed en 180cm diep.
Ik wilde hier gaan werken met plaatmateriaal 18mm, ook de achterwanden. De achterwanden zou ik dan per schap ook willen omhoogbouwen zodat de schappen hierop rusten, dan kan ik met lijm werken en hoeft er nergens geschroefd te worden.
Heeft er al eens iemand zoiets gemaakt en is dit een goed idee?

Ik wilde qua materiaal werken met Poolse Den / Pools Grenen. Heeft er al iemand gewerkt daarmee?

Het is de bedoeling om achteraf niet meer te verven o.i.d.
De randen zou ik goed opschuren en eventueel de randjes rond frezen.

Alle advies is welkom uiteraard.

Bedankt alvast,
 

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
66
0
Alteveer Dr.
Hoi chaney,

leuk idee, misschien zijn meubelpanelen de ideale oplossingen voor je, met sleuven gefreesd voor de schappen.
de achterwand hoeft geen 18mm te zijn, aangezien deze alleen maar de boel bij elkaar houdt, maar als je alles zelfde hout wil is dit wel mooi natuurlijk.
heb je een schetsje hoe het moet worden?

gr Mike
 

Chaney

Nieuw lid
10 feb 2014
4
0
Hoi Mike,

Bedankt voor jouw reactie. Sleuven is wellicht ook nog een idee maar misschien gaat het op mijn manier nog sneller.
Het bestaat ook in 12mm bijvoorbeeld maar of het dan genoeg steun geeft om de schappen te dragen weet ik niet.

Ik heb een schetsje maar niet zodanig met de onderverdelingen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.781
747
Enschede, Twente
Als ik het goed begrijp wil je de achterwanden in schijven verdelen, die je gebruikt om de planken op te leggen (te verlijmen dus). Vraag is dan:
a. Hoe ga je de achterwanden fixeren, op de muur is een probleem, want die is waarschijnlijk niet vlak/haaks.
b. Hoe ga je de hoek(en) om? In een hoek is de oplegging of voor de ene of voor de andere plank, tenzij je een verstek gebruikt & dan moet je de planken koppelen, wat ik het werk een probleem wordt.
c. Hoe voorkom je doorzakken van de planken? Het gaat om forse overbruggingen.

Het lijkt mij geen goed idee. Ik zou de karkas-methode gebruiken, met een vaste plint.
 

Chaney

Nieuw lid
10 feb 2014
4
0
Hi Bart,

Ik zal eerst een bepaald niveau zagen en plaatsen, vervolgens kijken of het haaks staat. Indien dit niet het geval is, zet ik ze haaks en kan ik het achterin opvullen met spietjes.

De overbrugging valt best mee, max 176 cm. Ik zal waarschijnlijk nooit één legger doorlopend maken maar tussen in een verticaal plankje tussen steken.

Wat denk je?

Qua materiaal zit ik wel rond de 1000 euro voor multiplex Pools grenen... ruim geteld. Eens overleggen hier thuis... in principe vind ik een osb plaat kast ook wel iets hebben, scheelt 600 euro.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.