Kop van Xavier Messerschmidt

D

Dulcimer

Guest
Omdat ik te lang al bezig was aan Touchstone ( vanaf oktober vorig jaar) was ik toe aan iets anders en ben begonnen met een kop van Xavier Messerschmidt. Messerschmidt leefde eind 18e eeuw in Oostenrijk en heeft oorspronkelijk plm. 200 koppen van zichzelf gemaakt in de meest vreemde grimassen. Daarvan zijn, als ik mij niet vergis, zo'n 65 bewaard gebleven; de meesten in het museum Belvedere in Wenen. Een van die koppen heb ik uitgekozen als afwisseling voor mijn gevecht met Touchstone, maar ook om meer te leren over het maken van een kop/gezicht. De aparte grimas maakt deze kop ietwat moeilijk om te maken.Bijgaand de eerste foto's; de laatste is een foto van het origineel.
Groet en een fijn weekend,
Frans

IMG_2384.jpg
IMG_2385.jpg
5670.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Heb ze even gedraaid Frans, zien we je uitstekende vorderingen beter;)

Groet Pel.

IMG_2385.jpg

Messers.1.jpg
 
Hoi Frans,

Hahaha, toch geen even beeld he ?. Niets over haasten, voel met je handen de vormen van het gezicht. Het helpt je bij het gevoel van diepte naast het kijken. Hoe vaak ik niet over een neus, jukbeen of kin heb zitten wrijven.......wat zal mijn vrouw op een gegeven moment moeten​ hebben gedacht . ��

Ook dit gaat jouw weer lukken.


Gr Edwin
 
D

Dulcimer

Guest
Hoi Edwin,
dank voor je advies, maar als je de foto goed bekijkt zie je dat teveel van de schedel is weggenomen ( kattekopje), de oogholte klopt ook al niet. Ik heb deze kop in een te kleine grootte willen maken omdat ik te weinig linden had liggen, dat is een van de voornaamste redenen waarom het w.s. op een mislukking uitdraait. De pupillen en de irissen bijvoorbeeld zijn zo klein dat ik ze met de kleinste gutsen en burijnen nog niet goed kan krijgen.
Maar voor even geef ik het nog niet op; misschien de kop verder verkleinen ondanks de problemen die ik dan tegen ga komen. Ik zal voelen maar vrees dat het te laat is.
Maar.... misschien moet ik voor het eerst in mijn houtsnij-carriere:)p het voorbeeld loslaten en mijn "creativiteit" er op los laten.
Groet en veel succes maar vooral plezier met je werk,
Frans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Je eigen creativiteit botvieren op een mooi stuk hout Frans er is m.i. geen grotere voldoening, wat ik al eerder benoemd heb, de werken die ik zelf gecreëerd heb uit mijn eigen inspiratie vind ik persoonlijk het mooiste, daar heb ik ook de meeste voldoening uit gehaald. Je hoeft immers niet meer naar de foto te kijken naar wat je aan het kopiëren bent, je bent vrij in het doen en laten, het enige wat wel telt zijn de verhoudingen dat blijft bestaan, en dat is m.i. al moeilijk genoeg. Je zou van de kop van Xavier Messerschmidt misschien een willekeurige karikatuur Kunnen maken, helemaal uit jou geest ontsprongen? veel succes Frans.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hoi Frans, ik kan misschien niet zo veel nieuws bijdragen aan de genoemde overwegingen maar ik heb zelf aan de lijve ervaren en met de medecursisten gezien dat het zeer veel voldoening geeft om je eigen draai aan een idee te geven en een oplossing te vinden voor iets wat anders loopt dan van te voren bedacht of gepland. Verder is er altijd weer hout om een beeld te maken na datgene wat je nu onderhanden hebt en waar je de opgedane ervaring toepast.
Ik zie iets soortgelijks bij mijn (volwassen) kinderen en zou niet weten waarom dat lerend leven niet ook voor mij zou gelden. Groet, Hans.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.