Hulp gevraagd omtrent maken van Hakone/super dunne hout schaafsels.

TomDB

Nieuw lid
14 apr 2017
5
0
s'Hertogenbosch
Goede middag allen,

Als student product design ben ik continu opzoek naar technieken en ambachten, naast mijn passie voor het ontwerpen van producten heb ik ook een passie in hout en alles wat er bij komt kijken.

Nu ben ik voor een project bezig met "Hakone", de japanse techniek voor het maken van super dunnen schaafsels, ik was vooral geïnspireerd geraakt door de volgende twee videos:

http://www.thisiscolossal.com/2014/...etry-using-razor-thin-slices-of-wood-mosaics/

https://www.youtube.com/watch?v=gyQIg2Qt900&t=181s


Aangezien ik zelf op de academie niet beschik over de Japanse schaven heb ik het eerst zelf geprobeerd met Europese schaven (om ze zo maar even te benoemen). Ik kreeg echter helaas niet het gewenste resultaat, ik verwacht dat dit aan of de scherpte/hoek ligt of de houtsoort zelf of het type schaaf aangezien dit geen Japanse schaaf is (of dit invloed heeft zou ik eerlijk gezegd niet weten).

Daarom vroeg ik mij af of er misschien een enthousiaste houtbewerker is die hier ervaring mee heeft en beschikt over de kennis en de tools, en er toe bereid is om mij te helpen met het behalen van Hakone.

Met vriendelijke groet,

Tom.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
cool... zo dun heb ik nog nooit gehaald, maar vooral het creeren van de fineer van de samensgestelde houtjes is erg gaaf! Wat ga jij maken dan?
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Tom, m.i. een combinatie van de juiste schaaf en de houtsoort, maar of er Europesche houtbewerkers zijn die deze vakkennis hebben waag ik toch te betwijfelen?

Groet Pel.
 

TomDB

Nieuw lid
14 apr 2017
5
0
s'Hertogenbosch
Bedankt voor jullie reacties,

Wat ik wil gaan maken zal vooral iets zijn in de richting van Lampen kappen, luxaflex, kamer dividers, misschien zelfs iets richting stof (denk hierbij aan kleren enz).

Maar zeker het fineer type zou ik ook graag willen ontdekken om te kijken wat ik hiermee kan omtrent fineer voor meubelen.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Bedankt voor de reclame Pel :)

De correcte term voor dit fantastische vakmanschap is Yosegi-zaiku. Hakone is een plaats in Japan.
Alhoewel dit fascinerend is kan ik je niets vertellen over het hoe en wat. Het betreft echter het schaven van kops hout en daar heb je speciale schaven voor nodig. Andere invalshoek van de beitel. Of het te behalen is met een westerse schaaf kan ik je niet zeggen.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Het is een fantastische techniek. Maar ik ben bang dat je dit niet even zo maar doet. Er is een hoop techniek ervaring en ambacht voor nodig. Die Japanse schaaf in het filmpje met de brede beitel zal veel geld kosten. en zoiets kun je misschien alleen in japan krijgen. Dat is natuurlijk geen reden om het niet te proberen. Met een goede schaaf en vlijmscherpe beitel moet het op kleinere schaal te doen zijn. Een kamerscherm lijkt mij een beetje te ver gaan..
Er bestaan ook japanse schaaf machines, die ook een vel kunnen maken...
succes
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
In België zijn er enkele mensen die de Japanse houtbewerking onder de knie hebben. Mogelijk kunnen zij je verder helpen. Forumlid Kodama is er een van.
 

TomDB

Nieuw lid
14 apr 2017
5
0
s'Hertogenbosch
Nogmaals bedankt voor alle reactie's,

Wist tevens niet dat Hakone, niet de benaming was van de techniek erg bedankt voor de aanvulling.

Wat betreft de machine erg interessant hoe dit in zijn werk gaat, zijn er toevallig forum leden die in het bezit zijn van zo'n machine zou graag wat schaafsels willen kopen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zo zeg, respekt voor die oude baas.
Dat is toch wel high-end schaafwerk hoor, fantastisch!

Die marunaka is een pracht apparaat maar helaas voor de meesten onbetaalbaar.
Een tijdje terug zag iemand van het forum eentje tweedehands te koop staan, da's echt een uitzondering.
Ryobi en Hitachi hebben vroeger van die super surfacers op de markt gebracht, helaas alleen in Amerika (en misschien Japan?)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.