DADO set geschikt maken voor mijn Hammer C31

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Mijn Hammer is geschikt voor een groefzaag (dado stack), maar die dingen zijn hier nogal kostbaar.
Nu had ik lang geleden een set 2e hands op de kop getikt, die lag er maar te verstoffen.
Mijn Hammer heeft meeneem stiften voor het zaagblad, in verband met de rem, is dat nodig om losdraaien te voorkomen.
Eindelijk is het me gelukt met een speciale boor (was begonnen met Kobalt, toen Widia steenboren) om de benodigde gaten op de juiste plek in de beide zaagbladen en de tussenbladen te boren.
Yippie - nu kan ik groeven in plaat enzo meer maken, met grote snelheid en preciesie ;-))
20170401_182142.jpg20170401_182125.jpg20170401_182603.jpg
 

Bijlagen

  • 20170401_182321.jpg
    20170401_182321.jpg
    78,7 KB · Weergaven: 154
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Waarom zou de garantie in het spel zijn? Hammer biedt de optie van groefzagen zelf toch ook aan. Een eventuele monteur kan echt niet zien welke zagen er op een machine hebben gezeten. Alleen als die ook dit forum leest:p

Hij heeft alleen de dado aangepast, niet de machine. En als hij dat op zijn eigen machine wil doen, is dat toch prima.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Waarom zou de garantie in het spel zijn? Hammer biedt de optie van groefzagen zelf toch ook aan. Een eventuele monteur kan echt niet zien welke zagen er op een machine hebben gezeten. Alleen als die ook dit forum leest:p

Hij heeft alleen de dado aangepast, niet de machine. En als hij dat op zijn eigen machine wil doen, is dat toch prima.

In de handleiding staat dat je enkel gereedschap van hun merk er op mag gebruiken. Het is juridisch gezaag want alle merken van alle machines doen dat, zet je een schuurvel van SIA op een Festool dan is je garantie in theorie ook over.

Nu door in een dado gaten te boren is die niet meer "CE" en is dat nog andere koek, de "echte" dado set heeft gaten die amper een paar 10de mm groter zijn dan de stangen, ik twijfel dat je dit hebt kunnen doen Guido? Du eind-flens heeft gelukkig wel exacte gaten die in de stangen passen, dus ook al hebben de bladen wat speling dan denk ik niet dat ze de moer los kunnen draaien bij het remmen maar check het aub geregeld.
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Hoi BW en William,

Ik heb inderdaad alleen de oude (maar nog nauwelijks gebruikte, en dus scherp) DADO set van Freud aangepast, door er gaten in de boren.
4 gaten per zaagblad en 2 gaten per vulmes.
De gaten zijn minder nauwkeurig dan die in mijn zaagbladen, qua diameter - dus wat BW schrijft klopt. Maar de eindflensen (ik heb er 2 omdat ik de machine inderdaad besteld heb met de DADO optie) pasen uiteraard precies. Loswerken van de bladen stack is echt onmogelijk.
De speling in mijn gaten is ook klein: in het werk gaan ze niet bewegen tov elkaar - ik heb daar goed op gecheckt, juist omdat ik niet wil dat de dado set de meeneempinnen van de machine gaat beschadigen (dat was het enige risico dat ik zag en zie).
Dat van die CE keuring is echte larie.....ik importeer ook uit China, en daar stempelen ze CE als "China Export" - maar los daarvan: de Freud set is origineel al niet voorzien van welk CE keurmerk dan ook.

Ik zal de foto's nog even goed zetten en er een paar bijmaken - dat geeft een beter beeld.
Het werkt super en is in elk opzicht net zo (on)veilig als een set die de gaten af fabriek heeft.
Het boren lukte uiteindelijk met een, helaas, duur boortje:
De Phantom PXD (Extreme) HSS Cobalt boren zijn zgn. RVS boren (DIN 338), met sterke spiraalhoek en verdikte kern. De sterke spiraalhoek van deze RVS boren zorgen voor extra lage snijkrachten. De verdikte kern garandeert een betere warmtegeleiding en maakt de metaalboor bestand tegen breuk bij hoge voedingswaarden. De unieke geometrie in combinatie met zuiver basismateriaal (hoge Cobalt legering) maakt deze RVS boren bij uitstek geschikt voor het boren van moeilijk te verspanen metalen als RVS / Roestvaststaal, Titaan en Titaanlegeringen, Hastalloy, Inconel, Duplex, etc.

Mhg, Guido
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Als je voor zulke gaten boren naar een machinefabriek gaat, boren ze die gaten met hardmetaal boren zonder problemen.
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Inderdaad chevy66, achteraf zou ik dat ook iedereen die zoiets overweegt, aanraden.
Nu heb ik nog wel een mooie boor over ;-)
Maar het was wel een heel gedoe....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.