Expert Dry potlood! combinatie van de lyra en de pica dry

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
ik heb een nieuw speeltje om af te tekenen de expert dry:
Dit keer vierkant, met slijper in de clip.
Vooral het viekanten ontwerp vind ik erg fijn. Dan rolt hij niet weg!

DSCF6908.jpg DSCF6909.jpg

Het potlood komt overeen met de Lyra Dry en de Pica Dry.

DSCF6906.jpg DSCF6911.jpg
Van deze versie vind ik het erg fijn dat hij niet wegrolt. Ook is t opzich wel fijn dat je snel een lange of kleine stift kan maken. Maar het ontwerp hoe de stiftjes worden vastgehouden vind ik bagger. Ook de puntenslijper is los en zal zeker kwijt raken. Dit vind ik de minste van de drie.

DSCF6907.jpg DSCF6910.jpg
De pica dry is naar mening beter dan de lyra dry. Het vulpen mechanisme en de slijper in de punt van de houder zijn grote pluspunten. Maar hij rolt wel weer vaak weg.. Dat is best irritant.


Dus ik ben erg blij met de Expert Dry, Mooie combinatie van de twee!
Gekocht bij www.Fine-tools.com

Volgens mij gebruiken ze allen dezelfde dikte stift. Het zijn geen pricisie potloden maar wel heel erg fijn voor het wat grovere werk!
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Wel een mooie stift, lijkt hij je ook degelijker dan de pica?

De pica's die ik heb gehad gaven het altijd relatief snel op bij mij, nu gebruikte ik ze ook vaak/meestal voor het aftekenen van tegels en dan worden ze sneller vervuild dan bij het maken van meubels. De Lyra vind ik niet handig met de houder samen, je moet hem telkens inschuifen als er een korter stiftje in zit om hem in de houder te kunnen steken. Persoonlijk bevallen de gewone potloden mij het best, een speciale voor het aftekenen op gladde tegels, een rode voor op donkere oppervlakken. Ik heb wel een keer een partij potloden gekocht bij Engelbert Strauss, voor weinig. Maar deze moet je wel veel vaker slijpen dan een lyra of pica, dus daar hou ik het nu bij. Voor mij op de bouw is het risico op kwijt raken ook veel groter dan in een werkplaats, speelt ook mee.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Ik gebruik sinds kort een 0,9mm vulpotlood van Pentel ben er zeer tevreden over de stift breek bijna nooit en voor mijn werkzaamheden (fijn timmerwerk) is slijpen overbodig, het vulpotlood met 0,5 mm stift brak bij mij wel veel, een tijdje een 2mm vulstift gebruikt die net als de lycra geslepen moest worden maar vond het toch behelpen,
 

WR1944

Oud hout
Ik gebruik een ouderwets ovaal timmermans potlood. Rolt ook niet weg en ik heb puntenslijpers in overvloed op m'n werkbank liggen. Dat potlood gebruik ik om merktekens op het hout te zetten. Voor het aftekenen gebruik ik een 0,5 mm Pentel of vergelijkbaar. Als er een potlood op m'n werk ergens onder m'n papieren of in een lade verdween haalde ik weer een nieuw potlood op. Hetzelfde met vullingen. Het was dan ook niet verwonderlijk dat ik met bijna 10 pennen en even zoveel vullingen naar huis ging toen ik m'n werkplek bij m'n pensionering uitruimde. Voor noodgevallen gebruik ik een normaal potlood, zeskantig dus ook anti-rol. Een puntenslijper zit in m'n Fastcap rolmaten.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik ben voor het eerst op 0.5 mm met een zebra delguard. Heeft een dubbele vering ter bescherming, dat of de kwaliteit van de vulling, maar het breekt weinig/niet zelfs op hout.

delguard.jpg
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Waar vinden jullie die Zebra? Ik dacht dat zal wel weer wat kosten, maar ze zitten -ruim- onder de 10 EUR... Daar kan je je geen buil aan vangen, ALS je'm vindt, dus.

[EDIT] Net een blauwe via Amazon.co.uk besteld. Ik moest per ongeluk - nu ja - daar sowieso iets bestellen vanavond, dus meteen bingo (soms haat ik dit forum :) - hu ja, voor 5 EUR...)
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Via ebay had ik er 2 voor 12$ (nu 13$) transport uit Tokyo inbegrepen.

Ik zag een nieuwer model met een handige uitvallende gom, zo wordt het wel duur.

delguard2.jpg
 
Laatst bewerkt:
D

DervishD

Guest
Ik gebruik al jaren de Pentel met 0.9mm stift en ik ben er altijd zeer tevreden over geweest. De stift is nog nooit gebroken en is toch dun genoeg om fijn mee af te schrijven.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
2 stuks pentel 0.5mm besteld voor de incra lineaaltjes en schoolwerkzaamheden plus een 0.9 voor het aftekenen. Ik ben benieuwd!

Ik gebruik al jaren de Pentel met 0.9mm stift en ik ben er altijd zeer tevreden over geweest. De stift is nog nooit gebroken en is toch dun genoeg om fijn mee af te schrijven.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ondertussen heeft de Zebra al zijn vuurdoop met glans doorstaan. Dat ding werkt dus echt.

(moet wel nog es proberen samen met de incra-lineaal; de punt mag dan nl niet te ver weg buigen)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.