Tuintafel/bank van eiken(tuin)hout

jzz18881

Nieuw lid
7 apr 2017
1
0
Beste forumleden,

ik zal me gelijk maar ook even voorstellen. Ik ben Johan en kom uit klein dorp vlak naast Tiel. Ben niet geheel onbekend in in het houtbewerken maar zo bleek de afgelopen tijd dat ik bij nader inzien toch heel weinig weet van hout, na op de site te hebben rondgekeken. Beschouw me maar als een starter die wat DIY projectjes wil doen in de tuin van het maken van een (tuin)bankje en een tuintafel.
nu gaat het me vooral om het volgende, ik zou graag het bankje en de tafel uit eikenhout maken. Nu wordt ik er alleen niet meer wijs uit wat verstandig is. Bij de houthandel leveren ze zowel gedroogd(meubel) eikenhout wat volgens mij rond of onder de 10% vocht zit, te gebruiken voor (binnen) meubels. Ze leveren ook (vers) bezaagd hout wat buiten ligt opgeslagen en dus windgedroogd met een vochtpercentage van 30%. Wat is nu verstandig om te gebruiken? De tuinmeubelen staan in principe het hele jaar buiten. Tzt wel onder een pergola/harmonicadoek en bij (heftige) neerslag afgedekt onder een tuinhoes.

mvgr,

Johan
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Johan,, je kunt dan het beste het eiken nemen wat wind gedroogd is, je hebt kans op wat scheurtjes, maar zoek zoveel mogelijk kwartiers gezaagd hout uit.

Groet Pel.

kwartiers.jpg

Kwartier gezaagd hout

dosse.jpg
Dosse gezaagd hout
 
Laatst bewerkt door een moderator:

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Dit is precies mijin vraag, blij even de zoekfunctie gebruikt te hebben.

@Pel, jij bedoelt dan het hout met het 30% vocht percentage maar dan bij voorkeur kwartiers gezaagd zoals de OP aangaf?
 

tuoh

Oud hout
Winddroog betekend cijfermatig een vochtgehalte van rond de 17 à 18%. Word enkel behaald als het hout afgedekt aan de wind kan drogen gedurende enkele jaren.
Het vochtgehalte gaat dan over het hele jaar bekeken schommelen tussen de 17% in de zomer tot een dikke 20% in de winter.
Wat dan weer betekend dat het hout niet teveel gaat werken in de breedte bij buitengebruik.
Hout boven de 22% is gewoon (zeik)nat, daar valt niet veel mee aan te vangen, tenzij gebruikt in massieve houtbouw, daar droogt het dan verder in het werk.
 

tuoh

Oud hout
Zou het niet doen, horizontale vlakken waar water op kan blijven staan gaan bij onbehandeld hout snel (diepe) scheuren vertonen. Het hout takelt onderdeze omstandigheden snel af. Voor tuinmeubilair is oa Robinia een betere keuze.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.