Boor- Steekmachine

Luc123

Nieuw lid
12 apr 2017
2
0
Beste houtbewerkers,

Ik ben nieuw op het forum en weet niet zeker of ik dit onderwerp op de goede plaats heb gezet. Mocht dit niet zo zijn, dan hoor ik het wel.

De rede dat ik me heb aangemeld is eigenlijk voor een vraag voor mijn opa. Verder ben ik wel altijd geïnteresseerd geweest in houtbewerkingen, dus wie weet zien jullie mijn langer/vaker. Hierover later meer, maar ik zal me eerst even kort voorstellen aangezien ze dat op de meeste fora altijd wel fijn vinden.

Voorstellen:
Ik ben Luc (19) en heb altijd wel interesse gehad in houtbewerking. Ik studeer werktuigbouwkunde en heb altijd al dingen met hout gemaakt. Voor mijn profielwerkstuk voor de middelbare school heb ik een longboard van hout gemaakt. Mocht je hier meer info over willen dan kun je dat vinden op mijn website: longboard.mickers.nl. (Let niet op de schrijffouten, want de site is destijds op het laatste moment in elkaar gezet onder flinke tijdsdruk ;)). Ik zit er verder nog over na te denken om een elektrische gitaar te maken, maar daar ben ik nog niet over uit. Tot hier de korte voorstelronde.

Vraag:
Mijn opa kwam laatst naar mij toe met foto's die hij had gemaakt van een machine waar hij vroeger mee werkte. Het gaat om een machine om te boren en te steken. De machine staat nu in het Boerenbondsmuseum in Gemert, maar mijn opa zegt dat er dingen ontbreken. Verder werd de machine waarschijnlijk gebruikt van 1850-1950. Dit is eigenlijk alle informatie die ik weet. Hieronder nog wat foto's en een schematische tekening die mijn opa heeft gemaakt.

Mijn vraag: Kan iemand mij helpen aan meer informatie over deze machine/de maker? Alle informatie is welkom!
thumb_100_4120_1024.jpg

1.jpg

2.jpg

3.jpg

100_8470.jpg

100_8471.jpg

100_8472.jpg

100_8473.jpg

100_8474.jpg

100_8475.jpg

100_8476.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout