Kity 63x vandikteschaaf - thermischebeveiliging

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Afgelopen weeked voor het eerst wat langer geschaafd met de Kity. Op zich ging dat goed, behalve dat de motor op regelmatige tijdstippen in thermoveiligheid ging. Te warm dus.
Op dat moment voelde de motor inderdaad erg warm (heet) aan, dusd at is niet het probleem.
Maar hoe komt het dat die motor warm wordt ?
Het is de originele 230V motor.
Aan overwerk kan het niet liggen, de plankjes waren amper 4cm op z'n breedst en de afname was telkens minimaal.

Het enige wat ik me kan bedenke, tenzij de motor een mankement heeft, is dat de hele mechaniek te stroef gaat, maar naar mijn gevoel werkt het allemaal wel goed.


Iemand een ander idee ?


Of zou stof in de motor dit kunnen veroorzaken ? ik zag dat er maar aan één kant openingen zijn aan de motor, dus die zou kunnen vollopen met stof.

Kris
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Inderdaad, (oudere) motoren willen wel eens vol stof zitten en dan kunnen ze (bijv door extra wrijving en een slechte warmte overdracht) warm lopen. Schoonmaken is dus het eerste advies. Als dat het probleem niet oplost wordt het lastiger.
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Dan zou ik eerder verwachten dat de kabels warm worden, bijgevolg niet genoeg stroom meer kunnen doorlaten met krachtverlies als gevolg maar daar merk ik niets van, binnenkort de motor eens openhalen.
Het zijn echt de koelvinnen op het motorhuis die heet aanvoelen.

Kris
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.