Brand-ing expo schaal

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Komende zomer houdt de Friese Vereniging van kunstenaars een gezamenlijke expositie op diverse locaties op Ameland.
Het gaat natuurlijk over zee, branding, duinen etc.
Eén van mijn expo stukken is een schaal uit iepenhout ( H 10 cm en B 18 cm)
De buitenkant heb ik gebrand, bewerkt met witte kalk, geborsteld en afgewerkt met Danish oil.
De binnenkant heb ik geel gebeitst om voldoende contrast te krijgen. Maar wel harmonieus.
Zoals gezegd: een brand-ding - simpel en toch eenvoudig.
Er komt nog meer uiteraard.
vr.gr. Jan Pranger.

P4120016.jpg

P4120015.jpg

P4120013.jpg

P4120012.jpg

P4120017.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.791
945
Leeuwarden
Goed Jan!! We hadden hier onlangs in huis nog een een gesprek over kunstenaars en verbeelding, nu kom jij prompt met een mooi voorbeeld hiervan!

Complimenten! We gaan deze zomer natuurlijk naar Ameland:)

Fons
 
P

Pel

Guest
Weer een prachtig mooi werkstuk Jan, de buitenkant heeft u gebrand, en bewerkt met witte kalk, geborsteld en afgewerkt met Danish oil. Is dit een procedé door zelf te experimenteren of is dit een bekende methode?

Groet Pel.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Pel, dank voor je reactie.
Née geen bastaande methode of zo.
Gewoon van te voren nadenken hoe je een eindresultaat kunt bereiken.
Door te branden en te schuren krijg je een lichtbruin oppervlak.
Werk je dan af met olie, dan donkert dat bruin op naar bijna zwart en dat was de bedoeling.
Van het gebruik van kalk had ik meer witte spikkels verwacht.
De fellere gele beits donkert ook na in olie tot een okerachtige kleur. Dat was gewoon massel.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.