Berken multiplex wand deuren ook (hoe?)

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik ben bij iemand bezig die wil een wand in ongeverfd berkenmultiplexplaat (mag ook iets wat erop lijkt), verder moeten de deuren optisch wegvallen in de muur dus van hetzelfde materiaal zijn. De architect wil dat deze scharnieren worden gebruikt, die moeten dus ingefreesd worden.

Ik heb op internet weleens gezien dat men op de multiplexplaat stroken multiplex lijmt naar stijl-dorpel idee. Toch ben ik bang dat het krom gaat trekken en er te weinig stevigheid is als je de scharnieren in kops berkenmultiplex monteert.

Ik zou het heel erg op prijs stellen als iemand advies wil geven als je een idee of ervaring hiermee hebt.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
nou, laat je vooral door een goede plaathandel informeren over de verschillen van berken multiplex. Het is namelijk best sterk, relatief goedkoop, alleen voor binnen en in vele verschillende kwaliteiten. Ik weet dat het een eindje rijden is, maar ik ken tot nog toe geen andere dan deze : de geer plaatmateriaal in veenendaal. Moet je maar eens bellen welke soorten berken multiplex ze hebben tegen welke prijzen. In elk geval zal ik niets, maar dan ook echt helemaal niets in de bouwmarkt halen van berken...

succes!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb op internet weleens gezien dat men op de multiplexplaat stroken multiplex lijmt naar stijl-dorpel idee. Toch ben ik bang dat het krom gaat trekken en er te weinig stevigheid is als je de scharnieren in kops berkenmultiplex monteert.

Afhankelijk van de gewenste dikte van de deur en gebruikte plaat kan je ook groeven frezen. Ik neem aan dat je weet dat beide kanten van de deur gelijk behandeld moet worden om kromtrekken te voorkomen :confused:
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Dat weet ik en dat is gelijk ook het probleem, omdat de deur aan 1 kant het uiterlijk van een plaat moet blijven houden. Wat bedoel je met groeven frezen, bedoel je dat je de stijlen en dorpels daarin laat verzinken?

Met okoume zou het geen probleem zijn daar kan jee zo deurplaten van kopen.
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als het multiplex dik genoeg is zou je ook een lat in kunnen frezen/lijmen en daar de scharnieren weer in frezen, beetje volgens het principe van de goedkope systeem binnendeuren? (o dat bedoelt Bijtel ook denk ik...)
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
De deuren zou ik opbouwen uit een raamwerk met aan beide zijden een plaatje berken multiplex. Zorg dat de stijlen breed genoeg zijn om die scharnieren in te frezen. Zo heb je al een behoorlijk stabiele constructie. Dan rest dus nog het aan beide zijden gelijk afwerken om kromtrekken nog meer te voorkomen.

Ben benieuwd. Zorg je voor foto's?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
vergeet niet dat massief berken mpx erg zwaar gaat worden, dat kan bij een brede deur lastig zijn. verder kun je de deur met ultramatte transparante lak vrijwel onzichtbaar beschermen
 

tuoh

Oud hout
Waarom SOSS scharnieren gebruiken? De klassieke meubelscharnieren klaren de klus ook onzichtbaar (aan de buitenzijde).
Anderzijds zie ik geen probleem om SOSS scharnieren in de kopse kant van berken multiplex te plaatsen. Een nauw passende uitsparing frezen is het belangrijkste, het scharnier mag GEEN zijdelingse speling hebben in de gaten. De schroeven even voorboren is ook een aandachtspunt, maar eens geplaatst komen die er niet meer uit. Er zijn modellen scharnieren voor deuren van 18mm dikte trouwens.

Belangrijker is om vlakke platen Berken multiplex te zoeken, omdat opdikken weinig zin heeft, de stabiliteit moet uit de plaat zelf komen.
Berken onbehandeld word na een poos wel (lelijk) geel van kleur vind ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.