Welke houtsoort voor gevelbekleding

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
We krijgen een nieuwe dorpbewoonster en zij laat een prachtig houtskelet huisje bouwen. En nu kwam ze bij ons langs om wat advies welke houtsoort ze het beste op de gevel kan laten timmeren. De keuze was inlands lariks of siberisch lariks en daar is thermowood bij gekomen.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

jaap
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik heb met platowood gewerkt, thermisch behandeld hout, ik was er niet weg van, splintert heel erg. Voor ons nieuwe huis gaan we met Accoya werken, de buren hebben het al en ik vind het erg mooi en vormvast daarbij staat er 50 jaar voor bovengronds zonder behandeling.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb begrepen dat in België vaak met padoek gewerkt wordt. Hier op het forum is er al vaker over geschreven.
Even de zoekfunctie gebruiken Jaap.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Van Mathieu hier heb ik al gelezen dat thermowood bij hem na 10 jaar volledig rot was, accoya beloofd ook veel maar voorlopig heb ik niets negatiefs erover kunnen lezen.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Heb afgelopen jaar kleine aanbouw beplankt met Siberisch lariks. Fijn hout om mee te werken, mooi strak en fijne draad. Ik twijfelde tussen red cedar en Siberische lariks, laatste was prijstechnisch stuk aantrekkelijker.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik heb tuoh eens horen praten over 'Keboni', iemand daar ondertussen ervaring mee?
Noorse fabrikant die op dit moment in Kallo (vlak bij mijn werk!), een nieuwe fabriek aan het zetten is.
 

tuoh

Oud hout
Nog geen ervaring mee, maar Kebony is idem als Accoya chemisch gemodificeerd hout, dit is in tegenstelling tot thermisch gemodificeerd hout (stellac - en Thermowood) een veel duurzamer en mechanisch sterker product.

Kebony gaat in België een samenwerking aan met schaverij Rudy de Keizer ( Wood Industy nv) uit Kruibeke. Het gemodificeerde hout gaat dus grotendeels als halffabrikaat aangeboden worden in de handel.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
de detaillering is misschien wel belangrijker dan het houtsoort.

Toevallig heb ik enige tijd geleden een rondleiding gehad bij Accoya fabriek.
grappige is dat de detaillering daar geen fluit uitmaakt. ze hebben een fietsenberging volledig verkeerd gemaakt. inwaterend, potdekseldelen verkeerde kant boven en nog meer van dat soort grappen. was toen niets zichtbaar... benieuwd hoe dat nu 4 jaar later erbij staat...

Of het chemisch was weet ik niet. het ging met een bepaalde temperatuur in een azijnhoudend bad... exacte behandeling is geheim. het ruikt wel ontzettend naar azijn. bovendien alleen verwerken met rvs bevestigingsmiddelen... maarja dat staat in de productomschrijving prima weergegeven.

(het is overigens 50 jaar garantie op het hout zelf) bewerking dus niet... frezing, montage e.d.

Red cedar, redwood als het iets goedkoper moet, hardiplank. er zijn zoveel gevelbekledingen... wat voor uitstraling willen ze?

maar zoals ik begon... detaillering kost weinig maar is wel het belangrijkste... neem een ruimte van 32 mm om te ventileren achter de delen. achter de ventilatielat zou ik een spinvliesfolie gebruiken. polytex pro bijvoorbeeld. (ventiliatielatten gewolmaniseerd hout, in aanraking met metselwerk even de delen gronden/sealen zodat er geen vochtoverdracht plaats vind van steen naar hout)
onderkant uiteraard niet in de grond. zorg dat je bovenin ook 1cm ventiliatieruimte hebt.
indien je de delen schildert een goed advies qua verf laten opstellen met een systeemgarantie...
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Kebony gaat in België een samenwerking aan met schaverij Rudy de Keizer ( Wood Industy nv) uit Kruibeke. Het gemodificeerde hout gaat dus grotendeels als halffabrikaat aangeboden worden in de handel.

Bedoel je daar mee dat ze hier niet de verschillende profielen gaan aanbieden zoals op hun website: http://kebony.com/en/products/ , maar enkel gekantrechte balken bv. die dan zelf moet bewerken?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Voor ons terras ben ik aan het kijken naar HOTwood (thermo essen) en dat is ook te krijgen als gevelmateriaal. Van de website: Essenhout wordt bij een thermobehandeling verwarmd tot minimaal 215 °C. Hiervoor wordt stoom gebruikt om scheuren en barsten in het hout tegen te gaan. Het thermo essen is na deze behandeling te vergelijken met tropisch hardhout van klasse I. Er is ook HOTwood naaldhout. KLIK voor meer info.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik ben zelf nogal een fan van gewaterd inlands lariks, verwerkt mooi, ziet er mooi uit en heeft ook nog eens een lage milieu impact. Vooralsnog, het hangt nu ongeveer een jaar, ziet het er prima uit. Zoals al eerder werd geschreven: detaillering bepaalt een groot deel van de duurzaamheid, dus besteed daar zeker aandacht aan.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
voor de mensen die thermowood overwegen; ik heb 't gehad als gevelbekleding want het klinkt aantrekkelijk; zachthout behandeld en dan de voordelen van hardhout en millieuvriendelijk maar ik vond de verwerking niet echt zo lekker zoals al eerder werd opgemerkt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Namens mijn dorpsgenote en ook haar architect, hartelijk dank voor de input en alle informatie is van wezenlijk belang geweest bij de keuze. Het wordt inlands lariks. En er zal nog zorgvuldig gekeken worden naar het verwerken op de gevel.

jaap
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Of het chemisch was weet ik niet. het ging met een bepaalde temperatuur in een azijnhoudend bad... exacte behandeling is geheim. het ruikt wel ontzettend naar azijn.

Natuurlijk is het sjemies. wat dacht je dat die azijn doet ;-) Accoya is hout dat is veresterd (de cellulosevezels) met azijnzuur (ongeveer zoals je ook alcohol met azijn kunt laten reageren tot esters, die dan bijvoorbeeld weer smaakbepalend zijn voor sommige wijnsoorten). Dat bad, daar moet je dus geen huishoudazijn bij voorstellen, dat is bijna pure azijnzuur (zonder veel water). En volgens mij is er niet heel veel geheim aan de behandeling (behalve wellicht de preciese temperatuur- en drukprogramma's); er is veel openbare literatuur (wetenschappelijk, octrooien) over dit type behandeling.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.