advies rond tafel blad

vanhaag

Actieve deelnemer
5 jul 2016
34
0
Hallo,

Ik wil graag een rond tafelblad maken van ca 120-130cm breed op een stalen frame.
Het tafelblad zal ik maken van eikenplanken van 2,2cm dik en verlijmen met lamello's, meubel moet er uit komen te zien als onderstaande afbeelding;
eiken_tafel_rond_3poot.jpg

De stalen poten zullen enkel in het midden bevestigd worden, en nou vraag ik mij af of het hout dan sterk genoeg zal zijn als er gewicht op de rand van het blad komt.
of dien ik dan aan de onderkant versteviging te maken in de vorm van houten balkjes of stalen strip?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb even geleden een vergelijkbare tafel gemaakt maar dan met houten poten, link (video op laatste pagina)

Buiten het probleem van de stevigheid moet je ook letten op de vlakheid, op de mijne had ik onderaan toch een soort frame gemaakt om het blad plat te houden. Door de gefreesde boord leek het blad dun en licht terwijl het in het midden toch wel 44mm dik was.
22 mm is relatief dun voor een tafel, en zal dus zeker een frame nodig hebben om het plat en in één stuk te houden.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Je zou ook een ronde plaat op het onderstel kunnen lassen.
En onder het blad de diepte van de plaat uitfrezen.
Een paar sleuven in de plaat om het blad vast te kunnen zetten.
 

vanhaag

Actieve deelnemer
5 jul 2016
34
0
Het is dus wel verstandig om er een frame of dwars balkjes onder te maken, even kijken hoe ik dat het beste kan realiseren.
Bedankt in ieder geval voor jullie reactie!:eek:
 

vanhaag

Actieve deelnemer
5 jul 2016
34
0
bedankt voor het aanbod Bijtel, maar het is natuurlijk leuker om zoiets zelf te maken:p
 

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Ik heb iets gelijkaardigs gemaakt maar kleiner. Ik heb de poten aan het blad gezet met een zwaluwstaart. De poten zijn in het center gelijmd (niet doorlopend om uitzetting toe te laten). De tafel op de foto is nog niet volledig afgewerkt. De groeven van de zwaluwstaarten dienen nog langs de rand opgevuld te worden.

image-20170408_151745.jpgimage-20170408_151707.jpg
 

Bijlagen

  • image-20170408_151707.jpg
    image-20170408_151707.jpg
    99 KB · Weergaven: 159

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.