trapboom ophangen in HEB balk

jeroenvanderpoel

Nieuw lid
10 apr 2017
11
0
Beste momenteel ben ik een trap aan het bouwen. onze tussenvloer is rond afgetimmerd en de constructie bestaat ui 4 hEB balken van 10 bij 10 .
de trap bestaat uit een recht gedeelte en een rond gedeelte, de trapbomen voor het rechte gedeelte maak ik van okoume multiplex 44mm in dikte, de kiepbomen hebben een onderslag van 11.4 cm. De makkelijkste en meest esthetische oplossing zou zijn om de trapbomen met draadeind te hangen aan de hEB balk, maar aangezien ik nergens dergelijke voorbeelden kan vinden twijfel ik of dit een correcte methode is. ik kan me voorstellen doordat t draadeind (10mm in diameter) volledig door t hout is geboord dat het de boel verzwakt, maar aangezien ik relatief dikke bomem gebruik hoop ik dat het toch kan. De h balken zijn er in ieder geval constructief op berekend.
de overspanning die ik maak in t rechte trap gedeelte is krap 2 meter, en met de berekening 1920:20 kom ik uit op 96mm onderslag. de treden worden van 42mm massief eiken en wil ik met houtdraadbouten verzonken op de trapbomen schroeven.
Wellicht kan iemand mij verder helpen. Dank voor jullie moeite!!ADRHOUSE2.jpgh balk 1.jpgh balk 2.jpgI_beam_HEB_100.pngKnipsel.jpgtrapboom.jpg

 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Jeroen, een vraag, maak je aan de muurkant geen trappenboom, waar wil je de trede in vast maken aan de muurkant? Als het een hele trap is met aan beide kanten een trappenboom dan zet de trap zich m.i. vanzelf vast tegen de schuine HEB balk omdat het wigvormig is, alleen nog vast bouten tegen de muurkant.

Groet Pel.
 

jeroenvanderpoel

Nieuw lid
10 apr 2017
11
0
Beste Pel,

tegen de muur kant komt ook een trapboom (gewoon met kozijnpluggen) , omdat de tussenvloer rond is staat de heb balk onder een hoek, het laatste gedeelte wat gelijkvloers ligt met de rechte tussenvloer heb ik dicht gemaakt, omdat ik onder alle treden een wel wil kan ik de trapboom niet laten leunen, omdat de laatste trede die gelijkvloers ligt met de dekvloer maar 42mm dik is. Daarom zou de beste oplossing zijn hem op te hangen aan de heb balk. ik overweeg nog de trapboom aan de muurzijde weg te halen en vervangen voor eiken balkjes, dat vindt ik iets mooier. ik hoop dat deze afbeeldingen het 1 en ander verduidelijken. Bedankt voor het meedenken!
IMG_20170410_170407.jpgIMG_20170410_170332.jpgtrapboom 4.jpgtrapboom2.jpgtrapboom3.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.037
2.572
Normaal gesproken zitten de bevestigingslippen voor de trap al aan de constructie gelast en zijn ze in kleur mee gespoten. Je kan nu nog steeds een paar lippen aan de constructie lassen. Moet je daarna alleen weer schilderen.
 
P

Pel

Guest
Als je zorgt dat de trap een geheel is, dus aan beide zijde een trappenboom, en je zorgt er voor dat de trappenboom boven helemaal tegen de HEB balk valt dan kan het wel. Maar wat jij voorstelt heeft de trappenboom boven maar (ruwe schatting) 5 cm tegen de HEB balk valt, en dan met draadeinde vast maken? Dat kan m.i. niet, er komt enorme druk op die twee draadeinden denk ik? Ik heb snel wat getekend de verhoudingen kloppen niet helemaal.

Groet Pel.

trap 3.jpg
 

tuoh

Oud hout
Je moet eens zoeken naar de term "welstuk" bij een trap, zoals hier bijvoorbeeld: http://www.joostdevree.nl/shtmls/welstuk.shtml

De bovenste (smalle) trede dient op de verdiepingsvloer te steunen, de trapbomen leunen tegen de binnenkant van het trapgat, in jouw geval dus de H balk. Trapbomen en welstuk zijn constructief met elkaar verbonden op een zodanige wijze dat beide onwrikbaar gekoppeld zijn. Een makkelijk te belopen trap eindigt best altijd met een welstuk bovenaan.
 

jeroenvanderpoel

Nieuw lid
10 apr 2017
11
0
Het is vrij lastig om uit te leggen, aangezien mijn tussenvloer rond is. Maar is fijn om te horen dat het ophangen met draadeind niet handig is. aangezien ik de onderkant van de tussenvloer weer rond ga aftimmeren, zou het we kunnen om twee balken aan het staal en in de 10 cm dikke vloerdelen vast te zetten, als ik dat aan beide kanten doen, en een dikke bout door de trapboom heen draai, dan lijkt het me al meer waar jullie op doelen Zou dit kunnen?
een welstuk maken kan wel maar vind ik in dit geval absoluut niet mooi.
variati 2.1.jpgvariatie 2.1.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
We noemde zo iets vroeger, erg jong, of veel te weinig moos (kool), je hebt m.i. veel te weinig houvast.

Groet Pel.
 

jeroenvanderpoel

Nieuw lid
10 apr 2017
11
0
hier nog even een boven aanzicht van mijn tussevloer (met blauwe viltstift heb ik t gedeelte getekend wat ik nu dicht heb gemaakt en waar de trap komt)
20170410_181224.jpg
 

jeroenvanderpoel

Nieuw lid
10 apr 2017
11
0
ik zou natuurlijk ook die balkjes kunnen vervangen voor stalen lippen aan weerzijde, en met een hoop rekenkunsten zou ik ook zoals op deze tekening de trapboom in de heb balk kunnen laten vallen. Alvast enorm bedankt voor t meedenken, ik ben een tamelijke leek blijkt!
haha.jpghaha3.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zit te kijken naar je konstruktie maar ik heb ook m'n twijfels.
Indertijd bij m'n vorige huis had ik zo'n soort trap maar die was onderaan met de bomen in een blok beton verankerd en maakt dan de 90 graden om zo een paar tredes omlaag te gaan.
Belangrijker in dit geval is dat de trap haaks met de draagbomen op het welstuk verankerd was waardoor de trap geen kant op kon.
Bij jou zie ik die schuin geplaatste H balk en ik vraag me dus een beetje af of het schuin plaatsen op de balk een stevige konstruktie geeft.
Wellicht kan iemand op het forum voor je uitrekenen hoeveel kracht erop komt te staan zodat je zeker weet dat alles overeind blijft.
 
P

Pel

Guest
Dat begint er al meer op te lijken, zorg dat de optrede niet te hoog wordt, anders breek je je nek over de laatste trede.

Groet Pel.
 

jeroenvanderpoel

Nieuw lid
10 apr 2017
11
0
de optrede is overal exact 18.1 en de aantrede tot de klimlijn 22, en de wel 3 cm
de trapboom zou er dus zo aan de bovenkant uit komen te zien.. ik maak dan aan de muur ook een trapboom voor de wig werking. ad iemand nog een idee over de onderslag van mijn trapboom goed genoeg is en mijn berekening juist is?
Knipsel4.jpgKnipsel.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Misschien is het verstandig om het toch te laten berekenen door een constructeur, of iemand die er verstand van heeft?

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Alvorens daadwerkelijk een trap te gaan bouwen zou ik me toch eerst grondig inlezen in de materie, wat je nu op papier staan hebt is geen goeie basis om op verder te borduren.
Er moet gestart worden met een uitslag (plattegrond) waar de tredeverdeling en verdrijving op bepaald en vastgelegd word. Hier ga je dan ook de juiste afmetingen van de aantreden op de looplijn terugvinden.


Het uiteinde van trapboom zoals hierboven getekend heeft geen sterkte, het dragend deel, dat in het Profiel schuift, is maar een stukje hout van ongeveer 100mm? Hoog. Dat breekt zo af door de korte lengte van de houtvezels.
Een trapboom LEUNT tegen het trapgat, die hangt er niet onder zoals hier, dat heeft geen draagkracht, het is ook voor niks nodig, maakt het alleen maar lastiger.
 

jeroenvanderpoel

Nieuw lid
10 apr 2017
11
0
Beste mijn plan qua uitlijning van de trap lijkt me gewoon goed, daar heb ik ook niet echt vragen over. inmiddels begrijp ik dat een trap niet mag hangen maar moet leunen, een stalen hoekprofiel lassen op de heb balk is dus een oplossing, of bijvoorbeeld, een balk schroeven in de 10cm massieve vurenhouten vloer en de heb balk zoals op deze tekening. heeft iemand nog een idee wat voor problemen deze laatste oplossing kan hebben. ik weet zeker dat ik de houten balk van 69mm bij 44mm goed vast krijg aan de tussenvloer
Knipsel.jpg
 
P

Pel

Guest
Je moet omhoog met de trappenboom zodat de hele boom tegen de HEB balk zit, lees de reactie van tuoh nog maar eens goed door..

Groet Pel.
 

jeroenvanderpoel

Nieuw lid
10 apr 2017
11
0
sorry dat ik jullie lastig val maar wat vinden jullie van deze oplossing? ik gebruik een stalen l profiel van 100 bij 100 mm en 10 mm dikte, die zet ik met twee bouten in de heb balk en 1 fret in de massieve vurenhouten vloerdelen. en die verzink ik in de trapboom het geheelword onderaan weer afgetimmerd..
nieuw 1.jpg
 
P

Pel

Guest
Nee, volgens mij is het niks, je moet dat hangen eens uit je hoofd zetten. Gewoon de trappenboom zo hoog mogelijk tegen de HEB balk, eigenlijk is de HEB balk te smal.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.