Hoe kom ik aan een breder/dikker spouwmes voor mijn Bosch GTS10XC zaagtafel?

philippe

Actieve deelnemer
10 jul 2016
95
29
Dag mede-forummers,

na een lange tijd mijn klusambities op een laag pitje gehad te hebben, heb ik afgelopen weekend mijn Bosch GTS10XC zaagtafel weer eens van stal gehaald. Omdat ik de zaagsnede met het standaardblad niet helemaal 'je van dat' vind, ben ik nog eens in mijn voorraadkast gaan kijken en zag daar nog een splinternieuw zaagblad met 80 tanden wat ik ook wel eens aan de 'tand' wil voelen.

Echter maak ik me zorgen over het volgende: het standaardblad is 2mm dik (de tandbreedte iets meer) en het standaard spouwmes is hiervoor prima afgestemd met een dikte van ~2.2mm, maar het andere zaagblad is 3.2 mm tandbreedte en de bladdikte iets van 2.5mm, waarmee ik niet voldoe aan de veiligheidsvoorschriften.

Nu heb ik teveel filmpjes gezien op youtube over kickback/terugslag en van geen enkele werd ik vrolijk, dus mijn verstand zegt me op zoek te gaan naar een geschikt spouwmes maar ondanks dat ik een handige googler ben kan ik niks vinden?!

Wat zijn mijn opties:
* Helaas pindakaas maar dat spouwmes ga je niet vinden, leg het nieuwe blad maar weer terug in de kast en ga op zoek naar een dunner blad met meer tanden?
* Joh, maak je geen zorgen, je kunt dit veilig doen ook met je huidige spouwmes (maar dan hoor ik wel graag een onderbouwing waarom! :confused:)
* Sufferd, als je beter had gezocht dan was je deze site tegengekomen: www.bladiebla.huppeldepup...
* Iets anders, nog veel beters...?

Iedere hulp is welkom!
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Bij de onderdelenlijst van de GTX10XC staat maar 1 spouwmes, en dat is vast degene die er nu in zit. Nu is een dun spouwmes natuurlijk beter dan helemaal geen spouwmes, maar ik snap je aarzeling. Ik denk niet dat je zomaar een identiek maar dikker exemplaar zult vinden. Die zal je dus waarschijnlijk moeten maken.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Als je weet wat je doet is er niet zoveel om zorgen over te maken, het mes geleid het materiaal nogsteeds. Ik zaag wel vaker zelfs zonder spouwmes, maar ga dan niet met mijn hand dicht langs het zaagblad maar gebruik duwhoutjes bij kleinere voorwerpen. Verder heb ik tot op heden nog nooit een kickback meegemaakt, maar houd er wel altijd rekening mee (niet achter de zaag staan). Wat dat betreft is mijn draaibank spannender.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb ook dezelfde machine.
Een zaagblad met 80 tanden gebruik je niet om te schulpen maar om af te korten. Volgens mij heb je voor schulpen met een dun blad met weinig tanden dat spouwmes hard nodig en OK, dat is er dan ook standaard.
Voor afkorten gebruik ik een blad met 60 tanden (geloof ik) met iets van 3 mm tanden en heb ik dat spouwmes niet nodig (denk ik).
Ben ik nu verkeerd bezig of te wel hoe denkt de rest hierover?
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Veiligheid voor alles. Gewoon een passend zaagblad kopen. De hier op het forum besproken merken verkopen een goed zaagblad wat veilig is met deze machine.
 

philippe

Actieve deelnemer
10 jul 2016
95
29
Hoi, bedankt voor jullie reakties. Tijdens mijn speurtocht naar het dikkere spouwmes werd me al duidelijk dat het een 'controversieel' onderwerp is waar de meningen veel over verschillen en dat zie ik ook in de reakties terug :D

Zelf een spouwmes maken had ik nog niet overwogen maar is allicht een optie en een goede reden om mijn metaalbewerkingsvaardigheden aan te scherpen, maar op de korte termijn zie ik dat niet gebeuren. Ook hier op het forum kom ik de 'horror' verhalen tegen over terugslag en dat risico wil ik gewoon niet lopen, dus ik denk dat ik voor de korte termijn oplossing inderdaad beter naar een passend zaagblad kan zoeken en allicht het 80-tands blad eens moet monteren onder mijn afkortzaag.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Als je zonder spouwmes wilt werken, zoek dan even onder mijn naam. Dan krijg je het resultaat van kickback te zien, foto's inbegrepen in een PM. Zo'n ding zit er voor een reden op en het advies van sven zou ik wat dat betreft naast je neer leggen...
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wellicht overbodig maar ik raad je aan om gewoon de maatvoering aan te houden die Bosch voorschrijft en dus ook de juiste zaagbladen te gebruiken.
Zoek maar in het zoekveld op; je grootste blunder, daar kom je wat onveilige avonturen tegen van forumleden.
 

philippe

Actieve deelnemer
10 jul 2016
95
29
Een zaagtafel is een gevaarlijk stuk gereedschap, dus als ik het gebruik dan zo veilig mogelijk. Een spouwmes hoort daar wat mij betreft dus inderdaad bij! Het verhaal van traveler was ik al een keer tegengekomen en ook op youtube heb ik de verhalen gezien van mensen die door terugslag serieus gewond zijn geraakt. Zelf word ik er iedere keer als ik mijn geleiderail pak aan herinnerd: hier is een keer een flinke hap uitgenomen toen mijn cirkelzaag ging 'wandelen'. Gelukkig was er toen alleen materiaalschade maar op zo'n moment realiseer je je dat je met gevaarlijk gereedschap werkt dat sneller dan dat jij kan reageren zijn schade al aangericht heeft.

Ik ben ondertussen gaan rondkijken naar een passend zaagblad met wat meer tanden (48 ipv de huidige 24) en net iets stijver dan het standaard zaagblad, het is niet moeilijk om hier op het forum tips te vinden waar je deze goed en voor een goede prijs kunt kopen.

Voor de (vele) houtwerkers die het zonder spouwmes doen, allicht dat zij heel goed weten waarmee ze bezig zijn en zo de kans op een ongeluk weten te minimalizeren, maar voor iemand als ik die 3 keer per jaar zijn zaagtafel erbij pakt en dus de routine mist vind ik het risico te groot
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Dat een zaagtafel gevaarlijk is, zou ik niet zeggen, meestal zijn het de gebruikers die gevaarlijke handelingen doen en dan verwonderd zijn...
En de incidentjes die ik tot nu toe gehad heb komen altijd door mijn eigen "foutief" gebruik..

Het spouwmes staat er op om het klemmen van het werkstuk op het zaagblad te voorkomen, dus de eerste die zegt dat dit niet nodig is...

Ik heb zelf deze tafel en gebruik alleen de zaagbladen van BOSCH zelf waar op staat (Made in Italy, Freud dus) en dan dezen met geluidsdemping.
Bosch verkoopt ook diene bucht waaarop staat "Made in China", dit is geen zaagblad, dit zijn Gongs. en zit origineel op deze tafel. Was ook het eerste dat ik afgemonteerd heb en aan de schroothandelaar meegegeven.

Wat ligt bij mij in het magazijn :
2 608 642 102 (60 tanden) en 2 608 644 340 (22 tanden)

Ja ze zijn duurder dan 40 Euro, maar het is dan ook prima kwaliteit . Er zijn nog goede merken, en ook dezen kosten meer dan 40 Euro

Groetjes
Jos
 
Laatst bewerkt:

philippe

Actieve deelnemer
10 jul 2016
95
29
Hoi Jos,

ik zit net naar de door jou gebruikte zaagbladen te kijken en wat me opvalt is dat het 60-tands blad volgens opgaaf een bladdikte van 1.8mm heeft een een zaagsnede van 2.3mm. Dat zou betekenen dat het standaard spouwmes (ook 2.3mm) dus eigenlijk net ietsje te dik is (volgens de formule zou het optimaal (2.3+1.8)/2=2.05mm moeten zijn)? Merk je hier iets van tijdens het gebruik?
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Philippe,

eerlijk gezegd, ik voel er niets van en heb het nog niet zo vaak voor gehad dat het hout zo trok dat het klemde op het spouwmes.


Dit staat er in de handleiding en daarom ben ik er ooit zo aan begonnen :
Let er bij het wisselen van het zaagblad op dat de zaagbreedte
niet kleiner dan 2,3mm en de zaagbladdikte niet groter
dan 2,3mm is. Anders bestaat het gevaar dat het spouwmes
(2,3mm) in het werkstuk vasthaakt.
De maximaal mogelijke werkstukhoogte bedraagt 79mm.

Indien je wat twijfel hebt, de 2 608 642 111 is een goed alternatief. Heeft dan wel een 3.2/2.2 verhouding
Jos
 
Laatst bewerkt:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Je kunt ook in die groep van 2 608 644 34x kiezen naar het aantal tanden
2 608 644 340 = 22 tanden
2 608 644 341 = 32 tanden
2 608 644 342 = 54 tanden
2 608 644 343 = 80 tanden

Jos
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Als je zonder spouwmes wilt werken, zoek dan even onder mijn naam. Dan krijg je het resultaat van kickback te zien, foto's inbegrepen in een PM. Zo'n ding zit er voor een reden op en het advies van sven zou ik wat dat betreft naast je neer leggen...

Ik geef geen advies om het wel te doen. Ik zeg alleen dat de vraag of je het doet sterk afhankelijk is van wat je doet, hoe handig je bent en hoe voorzichtig je bent. Ik sta elke dag te zagen en dat gaat elke dag goed. Ga ik stukjes afkorten en moet ik met mijn hand dicht langs de zaag dan staat het mes er op. Moet ik een sponning zagen of een gootje dan haal ik het mes eraf. Een spouwmes is ook niet heilig, misschien is het wel gevaarlijker als je denkt dat door het spouwmes je zaag totaal veilig is. Met spouwmes kan je ook kickback krijgen moet je is afkorten tegen je geleider aan;).
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
maar voor iemand als ik die 3 keer per jaar zijn zaagtafel erbij pakt en dus de routine mist vind ik het risico te groot

Je zal ze de kost moeten geven die met heel veel routine een keer de fout ingaan.
Juist dan wordt het link want het gaat vaak op de automatische piloot.
Ook bijv het wat laten slingeren van spullen en draden op de grond of een gladde vloer met zaagsel kan funest zijn.
Of bijv nog even snel wat afmaken, daar gaat het ook vaak mis.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Dat een zaagtafel gevaarlijk is, zou ik niet zeggen, meestal zijn het de gebruikers die gevaarlijke handelingen doen en dan verwonderd zijn...
En de incidentjes die ik tot nu toe gehad heb komen altijd door mijn eigen "foutief" gebruik..

Het spouwmes staat er op om het klemmen van het werkstuk op het zaagblad te voorkomen, dus de eerste die zegt dat dit niet nodig is...

Ik heb zelf deze tafel en gebruik alleen de zaagbladen van BOSCH zelf waar op staat (Made in Italy, Freud dus) en dan dezen met geluidsdemping.
Bosch verkoopt ook diene bucht waaarop staat "Made in China", dit is geen zaagblad, dit zijn Gongs. en zit origineel op deze tafel. Was ook het eerste dat ik afgemonteerd heb en aan de schroothandelaar meegegeven.

Wat ligt bij mij in het magazijn :
2 608 642 102 (60 tanden) en 2 608 644 340 (22 tanden)

Ja ze zijn duurder dan 40 Euro, maar het is dan ook prima kwaliteit . Er zijn nog goede merken, en ook dezen kosten meer dan 40 Euro

Groetjes
Jos

Klopt Jos, de 60 tanden zagen erg fijn. Sterke verbetering t.o.v de origineel gemonteerde.
 

philippe

Actieve deelnemer
10 jul 2016
95
29
Ik heb ondertussen een 48-tands blad besteld bij ecotools (professional lijn) omdat ik goeie dingen lees hierover op het forum. Ik moet hem nog monteren en de eerste zaagsnedes maken. Mocht het toch tegenvallen zal ik wat dieper in de buidel tasten voor zo'n 60-tands die jullie adviseren.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
als je met je origineel naar een cnc freesbedrijfje gaat heb je voor ongeveer 80 euro een spouwmes in de door jouw gewenste dikte
ik heb er zelf ook 1 laten maken voor mijn kitty
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.