Cursus meubelmaken / houtbewerken in Roosendaal

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Beste forummers,

In dit draadje wil ik wat vertellen over de cursus meubelmaken die ik sinds een paar weken volg.
De cursus wordt nu nog gegeven in de School voor de kunsten in Roosendaal door Erik van Doorne. Hij is docent meubelmaken op het Da Vinci College in Dordrecht en geeft op meerdere dagen en tijdstippen cursus. Zelf ga ik op de donderdagavond.
De cursus is voor iedereen, of je nog nooit een beitel of schaaf hebt opgepakt, of dat je al voor de derde keer gaat, iedereen is welkom. Bij het begin wordt er een snelhechter uitgereikt aan iedere cursist waar een aantal werkstukken in staan die beginnen bij makkelijk en de cursist steeds verder uitdagen om nieuwe technieken te leren en toe te passen. Het is ook mogelijk als je al wat gevorderd bent of de cursus al een keer gedaan hebt, om zelf een werkstuk te kiezen.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
En hier het eerste werkstuk

DSC_0608.jpg
Wij moesten twee dezelfde stukjes maken die in elkaar moesten passen. Dit was een oefening om te leren zagen en te steken met een bijtel.
 

Bijlagen

  • DSC_0609.jpg
    DSC_0609.jpg
    102,2 KB · Weergaven: 564

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Leuk en heel veel leer plezier en dit ga ik lekker volgen.
Half mei ga ik zelf beginnen met een basiscursus houtbewerken om daarna misschien wel verder te gaan.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Ik kan het iedereen aanraden om eens een cursus te volgen.
Al was het maar om elke week een reden te hebben om lekker met de hobby bezig te zijn of om nieuwe mensen te leren kennen.
Zelf doe ik mee om mijn handvaardigheid wat op te krikken. Heb beloofd om voor een vriend een elektrische gitaar te gaan bouwen dit jaar.
Als het goed is, zit er op het forum sinds kort een mede-cursist.
Misschien leuk om hier ook ervaringen te delen?

Hieronder mijn tweede werkstuk.
Het is een houten puzzel uit beuk met slaap.
IMG_20170318_164039.jpg
IMG_20170318_164344.jpg
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
En mijn vierde werkstuk.
Een houten hamer uit gelamineerd uit beuk

DSC_0605.jpg
DSC_0606.jpg
DSC_0607.jpg

Voor de scherpe lezers. Werkstuk 3 waren twee doeklatten op breedte en dikte schaven.
Ze waren goed gelukt, maar niet echt een "prestige" werkstuk :rolleyes:

Volgende week ga ik beginnen met het verlijmen van houten panelen.....
 

ad59

Actieve deelnemer
23 jan 2014
71
85
Hallo Klaasjan,
Ik heb ook al meerder keren de cursus gevolgd. Alleen volg ik hem op de donderdagochtend. Leuk om op dit forum iemand te ontmoeten uit Roosendaal. Ik zal ook een foto uploaden,20160307_105506.jpg Notenhout koffertje (past precies mijn laptop in)
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi Ad59, leuk dat jij één van jouw werkstukken deelt. Het is een mooi koffertje geworden. Heb je nog meer dingen gemaakt naast de opdrachten uit de reader?
Heb je al vaker de cursus gedaan?
Zelf woon ik niet in Roosendaal maar in Breda.

Groeten, Martin
 

ad59

Actieve deelnemer
23 jan 2014
71
85
Ja ik volg deze cursus nu voor de 5e keer. Ik vind het fijn dat je grote werkbanken heb en professioneel gereedschap. En voor mij is het een ochtendje uit. Zelf knutsel ik veel in mijn schuur maar dat is maar werken op de vierkante meter. Ik woon zelf in Roosendaal.
Ik heb zelf al diverse dingen gemaakt zoals diverse kastjes en zelfs een stoel. Ideeën haal ik van Pinterest en ook van dit forum. Hier een link waar je mijn werkstukken staan ( https://nl.pinterest.com/adsprundel/woodcreations ).Op dit moment ben ik bezig met een bar kast. Misschien zie je op de cursus wel mijn panelen van beukenhout. Hier een plaatje van hoe hij moet worden. IMG_0359.jpg Jammer dat hij op z'n kant ligt.
Ik ben nu thuis met iets nieuws bezig, een dollhouse. Een strandhuis op een groot vlonder scale 1:12. Wordt ongeveer 1 meter breed. Als het af is laat ik wel een foto zien.
Ben benieuwd wat je als je de link kan openen van mijn "werkjes" vind.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Bij deze een kleine update.

Vorige week ben ik voornamelijk bezig geweest met het verlijmen van panelen voor mijn volgende project.
En ik heb wat geoefend met het maken van zwaluwstaart verbindingen.
Hieronder mijn allereerste en tweede poging.
IMG_20170415_073555.jpg
En deze week ben ik begonnen met het zagen van de eerste zwaluwstaarten.
(direct ook een goedkope Moxon klem gemaakt)
DSC_0638.jpg
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Nou, de progressie tussen de eerste en de tweede poging zwaluwstaarten is duidelijk te zien hoor, mooi!
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Beste mensen,

Het is wat stil geweest in dit topic. Twee weken geen cursus tijdens de mei vakantie, verbouwing thuis etcetera.
Intussen staat de gereedschapskist al redelijk in elkaar. Helaas vergeet ik vaak foto's te maken tijdens het proces.
Hieronder staan nog een paar beeldprenten van wat ik gedaan heb.

Het karkas is al in elkaar gelijmd en hieronder worden de verstevigingsranden gelijmd.
DSC_0723.jpg

DSC_0724.jpg

Het in elkaar lijmen van het deksel met paneel
DSC_0730.jpg

DSC_0731.jpg

De sluitrand rondom het deksel is ook al gelijmd (helaas geen foto's tijdens het lijmen)
Nu ben ik bezig met het monteren van de scharnieren.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ziet er mooi uit! Vooral de vooruitgang tussen de eerste en de tweede zwaluwstaart is leuk om te zien!
Wat voor hout gebruik je voor de gereedschapskist?
 
P

Pel

Guest
Ik zie dit draadje nu pas, zo te zien wordt er goed vakwerk geleverd Klaasjan, ook fijn als je werkstukken maakt die je ook nog van dienst zijn o.a. gereedschapskist.

Groet Pel.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi Leroy,
Voor de kist gebruik ik populier en de bodem is van vuren. Verder zullen er nig wel wat meer soorten hout in komen die in de restjes te vinden zijn.
De vooruitgang tussen de proefstukjes is heel goed te zien. Helaas niet meer zo goed op de kist zelf. Er zitten wat spleten en kieren tussen de zwaluwstaarten.
@Pel,
Dat is zeker ook de reden dat ik heb gekozen om een kist te maken. Als standaard "eindopdracht" konden we kiezen tussen een dienblad of archiefbakje met fijne zwaluwstaarten. Vond ik een gereedschapskist toch iets praktischer :)
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Deze avond ben ik naast het rommelen met de gekregen coticule, ook nog bezig geweest met mijn gereedschapskist.
Het deksel sluit nogal stroef dus heb ik van de opstaande rand de hoek verwijderd. Ook heb ik een sierlijke uitsparing gemaakt om het openen te vergemakkelijken.
DSC_0761.jpg

DSC_0762.jpg

DSC_0763.jpg
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Mooie uitsparing en een leuke verzameling schaven :) Ik vind alleen die dikte van de bovenkant iets te grof in vergelijking met de onderkant. Of vertekent de foto iets?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.