Is LR32 geleiding een gewone FS maar met gaatjes?

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik volg diverse alternatieven voor het LR32 Gatenrij systeem van Festool. Ik heb meerdere gewone FS geleidingen, maar geen vh 32mm systeem. Nu is mijn vraag, is de 32mm variant een gewone FS geleider maar dan met gaatjes?

Zo ja, zou ik een een metaalwerkplaats zelf de Gatenrij kunnen boren in één van mijn FS geleiders en vervolgens de geleideplaat erbij kopen?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
De LR geleiderail is inderdaad vergelijkbaar, alleen de gaatjes zijn licht ovaal, 6 bij 7 mm. Ik heb momenteel een rail in de werkplaats van mijn broer liggen, waar de frezer er hopelijk in een verloren uurtje gaatjes in maakt. Ben benieuwd hoe dat uitpakt. Daarna wil ik een hulpmiddel voor de frees er bij maken zoals je in onderstaand filmpje ziet.

Fons

 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik heb inderdaad al oplossingen gezien waarin men een Gatenrij langs de fs rail legt en vervolgens met een aangepaste freeszool in de geest zoals je laat zien, met een pennetje telkens de juiste steek vergrendeld. Ik vraag me of de festool geleideplaat op een gewone fs rail past en dan vervolgens gaatjes in de fs boren.

Maar er zal vast een addertje onder het gras zitten, dat je toch persé de LR32 rail erbij moet nemen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Toen ik mijn TS55 kocht vroeg ik om tegen meerwaarde een LR rail er mee te krijgen ipv de gewone, toen ik dan uiteindelijk het LR32 systeem kocht nam ik nog een LR rail en zo heb ik er twee van 1400mm. Dat scheelt heel wat als je ooit in het LR systeem stapt.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ja daar had ik eerder aan moeten denken. Een paar maanden geleden ook een Ts55 als set gekocht en daar 2st gewone fs van1400mm bijgeleverd gekregen. Met de wijsheid van nu had ik beter voor een paar tientjes extra de LR 32 versie voor kunnen nemen.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
@wr1944 Dat is een hele nette oplossing! Ik ga eens kijken of ik op een nette manier gaten in de geleider zelf kan boren.

Ik begrijp niet waarom Festool 2 verschillende geleiders in de markt heeft, dit is zo onhandig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.