Festool of Makita

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Hallo forumleden,

In mijn vrije tijd die ik heb naast mijn studie en het werken, ben ik vaak bezig met het meubelmaken voor mezelf maar ook voor de markt:rolleyes:. Al die tijd gebruik ik de decoupeerzaag van mijn vader welke hij gebruikt voor op de bouwplaats. Maar nu zou ik er graag zelf ook een kopen omdat het de hele tijd uit de bus halen van de 'afgetrapte' Bosch ook geen pretje is. Ik kan deze trouwens wel Ex. btw kopen.

Nu heb ik al veel rondgekeken op het internet en ook op dit forum, maar toch open ik even dit draadje omdat ik nog niet kan beslissen wat voor mij de beste keus is.
Ik zat te kijken naar;

Festool PS 300 EQ-Plus
561445.jpg


Of

Makita 4351FCTJ

4351fct_1.jpg

Zoals je kunt zien koop ik dan liever meteen iets goed, maar nu zit er tussen deze twee machines al een aardig prijsverschil. Ex. btw prijzen zijn 229,- voor de Festool, en 160,- voor de Makita. Alleen op de prijs afgaand zou de Makita de beste keus zijn, maar laat het nou net zijn dat ik een beetje verliefd ben geworden op Festool gereedschap nadat ik er mee gewerkt heb. Verder bezit ik nog geen Festool gereedschap, maar ik zou graag meerdere machines van dit werk willen aanschaffen. Misschien dat ik in de toekomst nog iets professioneler werk wil gaan doen, dus wat dat betreft is het nog wel verantwoord.
Maar wat mij nog tegen houd tot aankopen van de Festool is de prijs, is deze machine de hogere prijs waard?
 
Laatst bewerkt:

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
meubelmaken met een decoupeerzaag...? probeer maar is recht (verticaal) te zagen ermee.

Ik had de ps300 maar ben overgestapt naar de p1 van mafell. Mijn ps300 daar ergerde ik mij dood aan dat hij zo scheef zaagde. Dat komt meer tot ze recht als je dikker en harder materiaal gaat zagen of in de lengterichting van het hout.

Ik weet het de mafeel is duur maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad ( de aankoop) Ik had hem trouwens via ebay, dat scheelde een stuk.

succes met de zoektoch naar een decoupeerzaag
 

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
meubelmaken met een decoupeerzaag...? probeer maar is recht (verticaal) te zagen ermee.

Ik had de ps300 maar ben overgestapt naar de p1 van mafell. Mijn ps300 daar ergerde ik mij dood aan dat hij zo scheef zaagde. Dat komt meer tot ze recht als je dikker en harder materiaal gaat zagen of in de lengterichting van het hout.

Ik weet het de mafeel is duur maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad ( de aankoop) Ik had hem trouwens via ebay, dat scheelde een stuk.

succes met de zoektoch naar een decoupeerzaag

De decoupeerzaag is gelukkig niet de enige zaag die ik tot mijn beschikking heb ;p. Bij huis staat namelijk ook een Robland HX 310 pro van mijn vader z'n bedrijf, deze is nog niet eens een jaar oud dus die werkt prima. De decoupeerzaag zal ik dus meer gebruiken voor het uitzagen van hoekjes en rondingen (sta-tafel verkoop is m'n nieuwe business:cool:).
 

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Wat zaag je er mee? Bij meubels denk ik eerder aan een lintzaag oid.

Hout natuurlijk!;)

Lintzaag is niet echt waar ik naar opzoek ben, mede omdat ik het wel makkelijk vind dat je een decoupeerzaag naar je werk kan brengen. Zoals bijvoorbeeld voor het zagen van een rond blad van een sta-tafel. En als ik een lintzaag koop dan ga ik toch wel weer aardig in prijs omhoog, of heb ik dat mis?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zelf ben ik van beide merken een groot voorstander. Goede service en sterke producten. De Makita is denk ik de robuustere van de twee, de Festool werkt in het systeem (plugit snoer, afzuiging) en is dus iets meer uitgedacht.

Ze zullen beide de klus klaren. Dat je alleen met een Mafell recht kunt zagen is natuurlijk maar wat je ervan verwacht en ervoor over hebt. Zagen met een decoupeerzaag is per definitie geen hoog precisie bewerking, en ook sterk afhankelijk van de instellingen, soort zaagje en het inzicht van de gebruiker bij het zagen. Een Mafell doet het alleen beduidend beter als ook de duurdere eigen zaagjes worden gebruikt,, en dit werkt gedurende de hele gebruiksduur van de zaag door in de portemonnee.

Zijn de eisen niet zo streng, dan volstaat de goedkopere Makita net zo goed als de duurdere Festool. Beide hebben een koffer en een stofafzuigaansluiting, dus je kiest uiteindelijk ook een beetje voor de luxe.

Ga je er geld mee verdienen is het ook nog weer anders als voor privégebruik. De verkrijgbare accesoires kunnen wellicht de doorslag geven als je in de toekomst niet tegen beperkingen aan wil lopen.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb in een oude post van Fons (Athanor) begrepen dat een Mafell echt goed recht zaagt dus ook geschikt als je bijv een ronde/ovalen tafel wilt zagen.
En hierboven wordt het verhaal opnieuw bevestigd.
Die zijn aan de prijs maar zonder btw scheelt het natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik heb ook de mafell (had eerst de festool maar die is gestolen waar ik achteraf niet rouwig om ben :) ) maar de mafell is de eerste deco die ik gebruikt heb de ook echt haaks zaagt. En dat is niet alleen met de cunex zaagjes maar ook gewoon met goede zaagjes van andere merken. Mijn mening is dat er geen betere is dan de mafell, en dan niet alleen het haaks zagen maar ook gewoon de kracht, stabiliteit, mogelijkheid om bijna strak tegen een muur te zagen en de fenomenale stofafzuiging. Zonder er een stofzuiger aan te koppelen sproeit het zaagsel al uit de achterkant en bij het zaagje blaast/zuigt hij het schoon dus er licht nooit zaagsel over je lijntje heen. Kortom wil je een goede deco die echt haaks zaagt en is je budget toereikend ga dan voor de mafell. En anders zou ik voor de Festool of misschien een bosch gaan, die schijnen ook goed te zijn. De makita zou ik niet doen ook die hebben we op de zaak maar mijn ervaring is dat dat meer een sloop/bouw zaag is en niet geschikt om echt precies werk te maken.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ronde tafelbladen kun je het best frezen, ik doe het met een Trend T-11 met een groot router compass. Freest tot 1.2m dia...
 

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
Of de Bosch GST 150, stukje voordeliger maar toch nog behoorlijk krachtig.
Die heb ik nu een week of twee, fijne machine.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
ik heb de Makita genoemd op 18V. Erg robust en werkt heerlijk. Ik heb geen ervaringen dat mijn zaagsnedes niet recht zijn (recht dus). Ook als je vanaf 2 kanten komt.
Ook afzuiging is erg prettig en werkt aardig. Ik heb ook spullen van festool en vind de plug-it IDEAAL. Maar een 18V aan je decoupee is meer "plug-out", dus geen omstekkeren nodig en toch je afzuiging aankoppelen. Daarbij was de prijs mij erg duidelijk. Overigens heb ik de mijne bij gereedschappro gekocht. (yup ook amateur, hoef er geen geld mee te verdienen)
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Mijn ps300 daar ergerde ik mij dood aan dat hij zo scheef zaagde. Dat komt meer tot ze recht als je dikker en harder materiaal gaat zagen of in de lengterichting van het hout.

Ik heb de Festool ook en die wordt veel gebruikt. Scheef zagen heb ik nog nooit last van gehad, ook niet in dik hout met een lang zaagblad.
Zelfs de mishandelingen door mijn vrouw heeft hij goed doorstaan (en dat is knap :) ).

Ik heb geen ervaring met de Makita decoupeerzaag, maar de andere tools die ik er van heb zijn ook zeer robuust.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb een Makita, beest van een machine, maar echt recht zagen is nooit zn grootste hobby geweest (constructie van de zool tov de machine is ook maar beperkt). In recht zagen schijnt de Bosch ... (type nummer weet ik zo ff niet uit het hoofd) erg goed te zijn, daar diverse goede recensies over gelezen.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
De decoupeerzaag is gelukkig niet de enige zaag die ik tot mijn beschikking heb ;p. Bij huis staat namelijk ook een Robland HX 310 pro van mijn vader z'n bedrijf, deze is nog niet eens een jaar oud dus die werkt prima. De decoupeerzaag zal ik dus meer gebruiken voor het uitzagen van hoekjes en rondingen (sta-tafel verkoop is m'n nieuwe business:cool:).

Niet meteen een antwoord op je (keuze) vraag, maar een rond tafelblad zagen kan je ook prima met die Robland. Op de avondschool bij ons wordt dit regelmatig gedaan, en het resultaat is verbazend goed.

https://youtu.be/Wxbzrf4z_cg
 

Willem R

Actieve deelnemer
5 apr 2021
29
5
Almkerk
Ik gebruik al jaren met grote tevredenheid de Festool ps300. Als je hem goed afstelt op de dikte van het zaagje en met het juiste zaagje voor het juiste materiaal werkt kun je perfect recht zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.