Landelijke boekenkast met schuifdeur

sjaako

Nieuw lid
4 apr 2017
13
0
Beste forum leden,

graag wil ik voor mijn nieuwbouw woning een afscheiding tussen mijn keuken en woonkamer maken d.m.v. een boeken kast.
Tussen de linker en rechter boekenkast wil ik een schuif deur plaatsen, de achterkant wordt gewoon strak afgewerkt.
Onderstaande is de stijl die ik wil hanteren:
landelijke-kast.jpg

Nu was mijn idee om de kast te maken van eiken timmer panelen en de sierlijsten van MDF architraven.
Gaat na verloop van tijde de naad tussen timmerpaneel en architraaf open staan?
Hoe heeft men aan de zijkant die sierlijke blokken gekregen, ik dacht dat dit misschien een mdf plafon paneel was die je wel eens ziet in oude woningen.
Echter vind ik die zo snel niet terug.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Er hoeft geen naad te ontstaan, want hoe breed moet het worden? 35cm? De zijkanten moeten panelen voorstellen. Je kunt ze zelf maken maar dan moet je wel het gereedschap er voor hebben. Wat ik gedaan heb, omdat ik het gereedschap er niet voor heb; twee lagen MDF op elkaar gelijmd om het effect te krijgen. Maar als je timmerpanelen wilt gebruiken dan werkt dat niet en dan zou ik daarvan af zien.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je de schuine kanten bedoelt van de panelen, dat wordt normaal gesproken gefreesd en dan in lijsten verwerkt.
Dan wordt het 't mooist.
Een snelle manier voor de lange kanten is je zaagblad onder een ietwat schuine hoek zetten en de panelen op de zaagtafel zagen.
Alleen voor de smalle kanten wordt dat lastig want die lange panelen hou je niet netjes rechtop op de zaagtafel of je moet een hele grote hoge jig maken maar ik heb dat nog nooit zien doen.
De rest wordt dan het edele handwerk.
Wat je eventueel zou kunnen doen en veel sneller is kijken voor een tweedehandse paneeldeur en die zaag je in de lengte doormidden, heb je 2 delen voor beide zijkanten.
Zoiets; http://www.mammoetoudebouwmaterialen.nl/tweedehands-paneeldeuren/

Of je zoekt op smalle kastdeuren met panelen;
https://www.google.nl/search?q=smal...XB1o3TAhWrD8AKHc6LDzkQsAQIGw&biw=1600&bih=789
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Waarom kan je geen MDF verlijmen op timmerpanelen?

Er is een groot verschil in "werken" tussen beide materialen, de beide onderling verlijmen gaat resulteren in kromtrekkende onderdelen.
Als je de kasten gaat lakken zoals in het voorbeeld hierboven zou ik alles in mdf maken, een stuk goedkoper, een betere ondergrond om te lakken en geen problemen met de verschillen in krimp.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Waarom kan je geen MDF verlijmen op timmerpanelen?

Dat heeft te maken met de verschillende eigenschappen van de materialen.
MDF werkt nauwelijks, terwijl eiken veel werkt.
Het eiken zal, afhankelijk van de luchtvochtigheid, breder en weer smaller worden. Dat is een proces wat altijd door blijft gaan.
Het MDF zal geen mm mee geven, dus ontstaan er spanningen tussen de twee materialen. Afhankelijk van de bevestiging zal dan de lijm het begeven, of een van de panelen gaan scheuren.
Als je MDF sierlijsten op de eiken panelen wil maken, dan kan je ze beter in het midden vast nieten of spijkeren. En de naden met acryl kit dicht maken.
Maar bij landelijk mag je best een open naadje zien. Dat hoort er een beetje bij.
 

sjaako

Nieuw lid
4 apr 2017
13
0
Ik heb wat bedrijven gecontacteerd die en suite kasten maken, hun gebruiken allemaal massief grenen of vuren.
Werkt dit niet bij het leven waardoor je deurtjes gaan klemmen en de panelen vervormen?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Ik heb wat bedrijven gecontacteerd die en suite kasten maken, hun gebruiken allemaal massief grenen of vuren.
Werkt dit niet bij het leven waardoor je deurtjes gaan klemmen en de panelen vervormen?

Panelen worden gewoonlijk niet verlijmd & 'zweven' ahw in de kaders. Hout is wel een keertje uitgewerkt. Als de meubelmaker begonnen is met goed geconditioneerd hout en vanuit zijn/haar ervaring werking opgevangen heeft door correcte verdeling van het hout, zal er nauwelijks meer werking zijn. Na een week of zes eventjes wat nazorg en dan moet het voor een lange termijn goed gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.