ovale gaten boor

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Leuk bedacht. Maar hier boor je voor een wcd een rond gat :rolleyes:


Ergo: hier is het meest opbouw, en boren ze helemaal geen gat. Ook de leidingen worden tegen de plint gespijkerd.
Maar in nieuwbouw is wel meer inbouw.
In NL (en meer landen denk ik) gebruiken we meestal een centraaldoos met enkele leidingen naar de wcd's of schakelaars.

Hier blijven ze gewoon doorknopen.
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Fast-installasjon/Apparatboks-2000023485/

En dit is de dubbele:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Fast-installasjon/Apparatboks-2000021058/

Hier kan je dan tules naar believen inzetten en alle kanten op weg met je leiding.


ter iliustratie:
Bij mij in de huiskamer komt bij de ene toegangsdeur de leiding (opbouw) door het plafond. Die leiding loopt langs de plint en daar zitten 8(!) wcd's op of in. Dus na een wcd gaat de leiding door naar de volgende. Enz. Zit ook nog een vaste elektrakachel(1000W) op de leiding.
Bij de verandadeur zit een wcd, waar vandaan de leiding door gaat naar de laatste WCD's. Maar heeft daar ook een aftakking naar een schakelaar die doorloopt naar een buitenlamp. Let wel alle koppelingen worden gemaakt IN de WCD's.

Bij de andere toegangsdeur van de kamer komt de leiding uit het plafond naar een lichtschakelaar, en van daaruit gaat de leiding ook verder naar een wcd.


En nog vinden ze het raar dat veel branden ontstaan door elektrische storingen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Da's echt wel een 1 april grap er is gewoon gefotoshopt.
Als iets wat onrond is gaat draaien dan krijg je gewoon een cirkel in de maat van de grootste uitslag vanaf de as.
Leuk bedacht, dat wel
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Neen het gaat niet draaien. Als je goed kijkt zie je dat er een ketting in zit met mesjes. De mesjes zagen dus het gat.
Vandaar het handvat om het ding stil te houden.
Eigenlijk is het dus geen boor.

Oh even gezocht zelfs een filmpje gevonden!
https://byggmesteren.as/2017/04/04/lanserer-egen-ovaldrill/

Lol de tijd die je wint met het boren ben je weer kwijt aan onderhoud, en schoonmaken :D
Vergeten ze nog die ketting te oliën ook, heb je gelijk een vette vlek op je gipsplaat, kan je het stucen wel vergeten!

edit.... hij is te bestellen voor nok2500;- grofweg €275,-
Nou dat wordt een bestseller:cool:
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Als je ovale gaten moet maken is het een handig ding Lemen, maar in gipsplaat zul je hem toch regelmatig schoon moeten blazen, en met hout heeft hij toch wat moeite. Het zal er natuurlijk aan liggen hoe zwaar de boormachine is die je er aan hangt. Maar ik ben bang dat die zaagtanden geen lang leven zijn beschoren als je veel in hout moet zagen? Ze zijn denk ik ± 25 mm lang, als die bot zijn dan wordt er meer kracht opgezet met alle gevolge van dien. Of zie ik het allemaal te donker in Lemen?

Groet Pel.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Nee dat zie je niet zo somber in hoor. Hij moest inderdaad aardig wrikken in hout. De inbouwdoos loopt ook schade op wanneer ie het gaatje er omheen boort.
Je zegt al dat ie vermoedelijk snel bot gaat in hout, maar heel veel huizen hebben spaanplaat wanden. Dat is nog vriendelijker voor je snijgereedschap :rolleyes:

Heel eerlijk gezegd zat ik nog even te denken aan de wijze waarop ie 'm vastzet in de boorkop.
Door de machine te laten draaien. Nogal link. Zou je zeker niet in je reklame fimpje moeten doen.
Dan het onderhoud. Lijkt me een veiligheidsvoorschrift dat je 'm uit de boormachine haalt als je dat doet. Als die boormachine omvalt en je grijpt 'm verkeerd beet dan begint het zaakje te draaien.
Dus er is niet nagedacht over veiligheid. Zou me niet verbazen als er een simpel tand af kan breken. Zeker als je 'm al 8x recht gebogen hebt.

Mijn conclusie is dat het veiliger en sneller gaat met een Stihl kettingzaag.
Over een jaartje eens kijken wat er van dat ding geworden is.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Verrek zeg, het werkt anders dan ik dacht.
Wel leuk bedacht moet ik zeggen.
Vraag me alleen af hoe je een grotere/kleinere ovaal boort?
Koop je dan een set met allerlei maten?
Dan zal de prijs aardig oplopen.
Maar ach, hoe vaak zal je een ovaal moeten boren, in Nederland niet zo vaak denk ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.