Bijna ongeluk!

Tandloos

Nieuw lid
3 apr 2017
4
0
Gelderland
Gisteren ging het bijna echt mis. Wat er precies mis ging weet ik niet maar geluk heb ik gehad!

Ik werk nu een kleine 8 maanden met een Kity 1619 (terug gebracht naar een basic uitvoering)

Het volgende gebeurde na het zagen met een fijn getand blad moest ik wat stukken in de lengte door gaan zagen. Het blad omhoog gedraaid stekker van de machine los getrokken, blad wisselen en weer vast gezet. Daarna alles afgesteld, de afzuiger aan en daar waar ik normaal achter de machine ga staan stond ik nu naast de machine. Ik start de zaag hoor een enorme klap en vervolgens vliegen de onderdelen en tanden door de lucht. Ik heb de machine met de noodknop en een balkje uitgezet. Maar het leed was al geleden, zaagas zat los 6 tanden compleet weggeslagen en de rest zwaar beschadigd. Vervolgen ben ik twee uur bezig geweest om de plek te bereik om de as weer vast te zetten. Maar de grootste vraag die mij bezig houd is "hoe is dit gebeurt, wat heb ik fout gedaan"

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Ik zie graag reacties en tips tegemoet m.b.t. de machine.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Wat een geluk maar wel vervelend, misschien kan een afbeelding van de schade meer duidelijkheid verschaffen.
Ik denk in eerste instantie dat er iets is tussen gekomen bv. de steeksleutel?
Mvg,:).
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Verwonderlijke situatie, ik begrijp het nog niet helemaal, was het zaagblad losgeraakt? Of is de as uit de motor losgeschroefd, wat heb je nu precies weer bevestigd?


Fons
 

Tandloos

Nieuw lid
3 apr 2017
4
0
Gelderland
Hi Fons, ik hoop dat ik de fout heb gemaakt met het vastdraaien van het zaagblad. Anders moet ik het vertrouwen in de machine echt weer opnieuw leren ben ik bang. Ik zal vanmiddag even wat foto's maken en erbij plaatsen.
 

tuoh

Oud hout
Het is duidelijk dat er iets het zaagblad geblokkeerd heeft tijdens het opstarten. Lag er soms nog een sleutel los op de machine? De blokeerstift vergeten weghalen? Zijn er geen "bijtsporen" te zien in het werkblad? dit zou namelijk kunnen betekenen dat het zaagblad het werkblad of insert geraakt heeft, vermoedelijk omdat de zaagas loskwam door de klap.

Om zo een klap, en met die gevolgen te veroorzaken moet de machine al quasi op toeren geweest zijn, daarom denk ik eerder in de richting van een vergeten sleutel op de tafel die door de trillingen van de machine gegrepen is door het zaagblad. Zoek eens naar een beschadigde sleutel of blokeerstift.
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.279
215
't hoofd van Overijssel
Heeft de flens waar de zaag op zit soms twee zijden. Zodat je twee soorten zaagbladen met verschillend asgat er op kan zetten. Dus nu de flens met 25 mm en een zaagblad met asgat 30 mm gecombineerd.

Spouwmes geraakt mischien.

Een wijze les achteraf maar altijd kijken VOORDAT je de machine aanzet of je vrij loop hebt. Niet alleen met zaagmachines maar met alle machines eigenlijk wel. Draaibank span je ook op en doe je handmatig een rondje. Dus ook met de lintzaag en de freesbank.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Het eerste wat in me opkomt is een te grote diameter zaagblad gebruikt? Misschien te hoog gedraaid zodat deze ergens op vast liep?
 

Tandloos

Nieuw lid
3 apr 2017
4
0
Gelderland
Ik denk dat ik het zaagblad niet goed op de as heb gelegd bij het aandraaien als ik zo naar het zaagblad kijk zie ik dat hij verschoven is. zie foto'simage1.jpgimage2.jpgimage3.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je hebt hem inderdaad mogelijk vastgedraaid terwijl het blad niet volledig op de as zat, in de toekomst het blad altijd even met de hand doen draaien om te zien of het recht op de as zit en niet schommelt voordat je ze aan zet.
Mijn eerste was een Kity, ik weet nog dat je makkelijk een fout kon doen bij het monteren van het blad.
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Gelukkig is er niets gebeurd en is de oorzaak makkelijk vast te stellen zodat je de machine gewoon weer durft te gebruiken en je vergeet nooit meer te dubbelchecken of de opnamefles goed zit :p

Bedankt voor het delen, ondanks dat ik hier zelf altijd op let kan het misschien een andere beginnende woodworker helpen bij de veiligheid.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Eerste waar ik aan dacht, moer scheef op de as gedraaid waardoor het lijkt dat ie vast zit terwijl dat niet zo is.
Dus even goed het schroefdraad controleren voor je de boel weer in elkaar zet.

Een moer scheef ergens opdraaien voel je normaliter wel. Maar als je de machine niet nieuw hebt en een voorganger heeft de moer er al eens (of vaker) scheef opgedraaid, kan je nu die valse spoed pakken en het niet of nauwelijks merken. Ik ken deze machine niet, maar ik verwacht dat je ergens half onder hangt om die moer erop te zetten. Dan is het snel gebeurd.

Blij dat het goed is afgelopen!
 

Tandloos

Nieuw lid
3 apr 2017
4
0
Gelderland
Heb nu natuurlijk alles goed gecontroleerd op schade en vervorming. Het geweld was tot achter in onze tuin te horen want mijn vriendin die met oordoppen op met de bosmaaier bezig was kon het horen!
Het schroefdraad is niks mee, de as en de opstelling ziet er ook strak uit alleen bij het uit "zetten" met het stuk hout wat ik vast had is waarschijnlijk de magneet schakelaar gesneuveld. Bij het aanzetten geeft de machine geen krimp. De nieuwe is al besteld, nummertjes gegoogeld en besteld in Duitsland.IMG_5008.jpg
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Wees blij dat je zelf of een ander niets mankeert, voor de rest een goede les, check en dubbel check, controleer eerst met de hand visueel of alles vrijloopt en dan pas... Ben zelf van huis uit geen houtbewerker, maar heb groot respect voor cirkel zagen, slijptollen etc... Ik vind het dan ook prettig dat mijn Festool hand cirkelzaag een afneembaar snoer heeft, ik trek die altijd even los wanneer ik aan het apparaat moet prutsen, net als de boven frees etc.. Net zoiets al direct de veiligheidsgordels vd auto omdoen nog voordat je de motor start. Heeft mijn rijinstructeur er 25 jaar geleden ook tot vervelends toe ingeramd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.