Zaagblad voor een Bosch PTS 10

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Vanavond zit ik op de site van Ecotools te kijken voor een nieuw zaagblad voor mijn PTS10. De officiele maat is 254mm met een asgat van 30 maar ik neem aan dat 250mm of 255 mm niet zon probleem zijn. Ik zaag voornamelijk multiplex, neem ik dan 60 tanden ? Of 80 ? Wat is vlak-daktand ?
Heb met t huidige zaagblad ook regelmatig alu gezaagd. Met de draad mee zijn de zaagsneden nog wel ok, dwars op de draad splintert hij nu behoorlijk.

Groeten , Bram
 
Laatst bewerkt:

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Een blad wat groter is heeft tot gevolg dat de motor zwaarder belast wordt, ik zou het niet doen als veel zaagt. Als je veel met de draad mee zaagt dan neem je weinig tanden en die vlak-daktand en als je veel dwars zaagt neem je meer tanden. De vlak-daktand geeft dan geen mooie snijvlakken maar daar zijn weer allerlei trucjes voor, zoals voorsnijden, voorzagen, extra plankje er onder en natuurlijk de zero clearance inlay.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Die paar mm verschil maakt voor de motor niet uit en het verschil in snijsnelheid is te verwaarlozen. Na het zagen van aluminium is de scherpte eraf om goed hout te zagen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
De vlak-daktand van ecotools is voor Trespa (en alu) bedoeld. Het aantal tanden is afhankelijk van de dikte van je materiaal, maar uiteraard ook van de diameter van je zaagblad. 60 tanden is een prima keuze voor multiplex of beklede/gefineerde platen. 80 is voor dun materiaal, bijv. triplex maar wordt ook bij materialen als Trespa en aluminium gebruikt. Neem rond de 24 voor het schulpen en 36-48 tanden voor het afkorten van massief hout.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Dank voor jullie reacties
@RonaldL, ja dat vermoeden had ik al :) het is weliswaar maar 1mm plaat maar toch.
@LeonVB, weer wat geleerd. Dan bestel ik 2 bladen, een 60 voor multiplex en een 80 die ik apart houd voor alu.
Afkorten doe ik op mn afkortzaag en schulpen komt bij mij eigenlijk niet voor.


Bedankt allen voor de tips.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Vraag me trouwens wel af in welke staat van dronkenschap je verkeert als "Meister entwerfer bei der stiftung Robert Bosch" als je geen 255mm, geen 250mm maar 254mm verzint op je zaagmachine(s).
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als ik het goed heb is 254 mm gelijk aan 10 inch.
Bedoeld voor de Amerikaanse markt of de Britse voor 2010?

Ik heb nog een blad van 305 mm, oftewel 12 inch. Komt uit het verre oosten.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.