freestafel kant en klaar of zelfbouw

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Dag allemaal,

Adviseren jullie een goede zelfbouw freetafel in de garage die ik volgend jaar heb (8x3 m) of adviseren jullie een kant en klare inbouwtafel, zoals die van Triton/Kreg/Bosch/Wolfcraft?

Sinds kort ben ik in het bezit van de Dewalt DW745. Wat een heerlijke machine, met name het gemak waarmee de boel in te stellen is :)

Eind dit jaar gaan we zelf ons huis laten bouwen, waardoor ik nu al mijn gereedschap op orde aan het maken ben ivm inbouwkasten, keuken, etc. Nu heb ik een Bosch POF1400ACE, op zich een prima freesmachine voor uit de losse pols. MAAR, ik wil graag een freestafel, met hetzelfde gemak als de DW745.

Heb even geprobeerd om de Bosch onder een blad te maken, maar eigenlijk moet ik een 2e frees erbij kopen, omdat je hem anders telkens onder de tafel vandaan moet halen als je de frees los wilt gebruiken (kantje van een tafeltje afronden, etc.)

Nu zie ik veel zelfbouwtafels voorbij komen. Nu wil ik graag een freestafel die:
- gemakkelijke hoogteverstelling heeft
- voldoende sterk is (1400watt minimaal)
- goede geleider heeft
- goede afzuiging


Groet Patrick
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Nog even een kleine aanvulling. De Triton MOF001 lijkt mij een goede en betaalbare bovenfrees om permanent onder de freestafel te monteren, omdat er een ingebouwd liftsysteem in de router zit. Wanneer de Bosch ondersteboven in de tafel hangt is hij erg moeilijk op maximale hoogte te brengen door de veerspanning. Dit voelde niet bevordelijk voor de duurzaamheid.

Kan iemand mij vertellen of je de Triton MOF001 gewoon middels een insertplate ondersteboven kan hangen en dan via een gat aan de bovenkant kan liften? Of moeten de veren er dan uit? Nog tips?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
De Triton wordt hier veel voor gebruikt vanwege dat uniekenliftsysteem. De veer moet er wel uitgehaald worden, maar dat is een simpele handeling.
Kreg heeft voorgeboorde insertplates die exact passen voor de Triton.
Hier ligt er ook een klaar voor een freestafel met de MOF001.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Ben benieuwd wat je ervan gaat maken, zie uit naar een uitgebreid verslag, wellicht goede inspiratie:cool:
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Heb zojuist besloten voor de Triton te gaan als onderbouwfrees.

Twijfel alleen nog tussen de MOF001 en de TRA001. Ik heb nu de POF1400ACE van Bosch en vind hem qua gewicht prettig voor kleine randjes afwerken e.d.. Nu ben ik bang dat de MOF001 qua vermogen tekortschiet. Echter lees ik dat mensen geen vermogen tekort komen. Nu zal ik voornamelijk werken aan MDF/mutiplex/vuren, en af en toe een klein latje hardhout. Ook wil ik de frees op de stofzuiger aansluiten (1000 watt karcher) zonder dat de stoppen doorslaan.

Voornemen was om MOF001 te bestellen. Nog prangende redenen om 80E meer te betalen voor de TRA001?

Tweede vraagje: waar adviseren jullie de MOF001 te kopen (garantie en de spantangen 6,8 en 12mm bijgeleverd? - extra freesjes oid?)

Derde: iemand nog een adresje voor een goedkope spantang ipv 30E, of kan je ook de spantang van een andere frees (Bosch) gebruiken?
 
Laatst bewerkt:

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik heb al jaren naar volle tevredenheid een Trend T11 met de PRT router table en een Dust Deputy. Hoogte van bovenaf instelbaar en frezen tot 86mm diameter. Bijzonder stevige tafel met veel accessoires.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Met een cycloon er tussen komt de stof niet in de stofzuiger (stofzuigerzak) maar in een ton/emmer onder de cycloon, scheelt je een boel stofzakken en de zuigkracht blijft ook nog eens.
Een cycloon bestel je bv via aliexpress of ebay.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Zelf bouwen van een tafel is niet moeilijk. En een goede oefening :) Ik vind de kant en klare tafels best duur voor wat je er voor krijgt.

Ik heb maar één bovenfreesmachine. Met snelspanners snel los te halen om uit de hand te gebruiken. Voor in een tafel wil je het liefst de zwaarste machine hebben. Uit de hand is een lichtere meestal fijner.

Ik heb geen inlegplaat. Is in het begin ook niet nodig, maar omdat ik telkens grotere frezen gebruik wordt het gat nu wat aan de grote kant (±>40mm). Misschien maar eens wat losse ringen kopen ofzo.

Er zijn andere topics over stofzuigers / cyclones. Ik ben blij de zuiger+cyclone vervangen te hebben door een stofzuiger met klopfunctie. Ik kan de stofzuiger op twee plekken monteren: bij de bovenfreesmachine of aan de geleider. Het verschilt per freeshandeling welke nodig is. Misschien nog eens een Y-stuk ertussen zetten zodat beide afgezogen worden.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als eerste; als het gewoon voor hobby is dan is de 1400 watt Triton genoeg.
Handig ook; je krijgt 2 spantangen, de 8 mm is perfect want 12 mm freesjes zijn een stuk duurder.
De freestafel; je kan het heel duur maken met allerhande zaken en dure insertplates.
Ik heb gewoon een plaat 22 mm multiplex genomen en daar een aluminium plaat van 5 mm in laten verzinken zodat ie gelijk met de tafel ligt.
Je neemt de schroefgaten in de zool van je Triton over en boort die in de plaat en zorg dat de schroeven die je gebruikt verzonke in je plaat liggen.
Je boort een centraal gat voor je frezen of je laat het centrale gat boren.
Dat kost niet veel extra en voor een metaal bedrijf is dat een paar tellen werk.
Die plaat kostte 15 euro, je maakt een nette geleider erbij, eventueel met fijninstelling (heb ik niet) hou rekening met een mogelijkheid voor stofafzuiging en dan ben je klaar.
Als je freestafel in de zoekfuntie intypt kom je zat tegen.
 
Laatst bewerkt:

OWC

Nieuw lid
1 apr 2017
7
0
Ik heb een Perles frees OF3-808E (waar ik helaas op dit moment even niet bij kan :( ).
Beste investering ooit. Super stil, niet zwaar en toeren gereld.
Alleen de diepte instelling is een beetje suf (maar daar is wel mee te werken/modificeren)

Persoonlijk zou ik daar zo een tafeltje bij maken.
Niet zo heel moeilijk om een degelijk freestafel te bouwen. :)
Er zijn ook losse kitjes/tafels die je kunt kopen.
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb zelf de TRA001 onder de freestafel hangen met een insertplate van Kreg. Super makkelijk t emonteren, en ik ben ook supertevreden ovder de frees. Is inderdaad heel makkelijk van boven de tafel in hoogte te verstellen, en ook voor het wisselen van frezen hoef je nauwelijks onder de tafel te rijken.
Zorg wel voor een externe aan/uitschakelaar met nullast om de frees aan en uit te zetten, dat is veiliger dan daarvoor onder de tafel te moeten grijpen ( "waar zat dat knopje ook alweer?")
Inderdaad zorgen dat je een 8mm spantang erbij hebt, de 12mm is niet nodig omdat daar minder frezen voor te krijgen zijn.
Ik haal mijn freesjes meestal bij Ecotools. Voor hobbymatig gebruik geneg kwaliteit en niet super duur.
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Bedankt voor de reacties allemaal. Had van een Borenco medewerker het advies gekregen voor de 2400 watt versie te gaan, ivm het vermogen. Maar lees ik net de post van Willem1958. Ja ik ben een hobbyist die binnenkort flink wat klusjes in huis wil doen (zolder aftimmeren, veranda buiten maken, zelf inbouwkasten maken, zelf keuken monteren/maken, garage inrichten, 120m plinten te frezen voor vloeren uit MDF/grenen.
Ik zal eigenlijk nagenoeg geen hardhout gaan zagen, voornamelijk MDF/Multiplex, vuren, grenen. Echter, lijkt me 2400 watt wel weer beter gelagerd en duurzamer.

@Willem, wanneer zou je op 2400watt overstappen? maw, ga ik met bovenstaande verder dan 'hobbyist'?

Allen bedankt voor de reacties!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb de zware triton onder mijn zelfbouw freestafel hangen. Tot volle tevredenheid. Wat ik hier nog aan toe wil voegen is dat ik deze frees heb gekozen vanwege dat de freesjes van bovenaf te verwisselen zijn. Het grote vermogen en de hoogte instelleling vanbovenaf.
In het bijzonder de mogenlijkheid om 1/2" frezen in te spannen. Als je grotere frezen nodig hebt zijn deze 1/2" frezen voor een fractie van de prijs te verkrijgen dan onze 12 mm frezen. Natuurlijk zit er wel kwaliteitsverschil maar een trapleuning frees ik een keer in de 5 of 10 jaar. Dus dan hoeft dit niet het allerbeste te zijn.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik ben het niet met Willem eens op het punt van het vermogen. Sommige frezen vragen om een groter vermogen (bv. verbindingsfrezen). Je kan niet alles in meerdere stappen frezen (bv. zwaluwstaartsponning). Of je een hobbyist bent maakt niet uit, de handeling die je verricht wel. Het formaat en gewicht machine maakt in een tafel niet uit. Als het budget het toelaat kies je beter voor de zwaarste.

Als je ook imperiale spantangen erbij neemt, kan je ook frezen in China of USA bestellen. Meer keus en goedkoper.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De reakties van Wim Kluck en Bijtel zeggen genoeg denk ik, ik heb genoeg aan mijn middelzware bovenfrees (metabo signal 1200w) maar goed; iedereen heeft zo z'n eigen behoeftes.
Voor hobbywerk maakt een paar ritjes meer niets uit want tijd is niet belangrijk.
Ik gebruik ook niet allerlei frezen, alleen het gewone werk en wat profielfrezen voor afwerking van randen.
Het leuke is van zo'n 1/2 inch spantang is dat je speciale profielfrezen kan kopen maar die zit ook bij de 1400 watt.
Wat de freesjes van een 1/2 inch betreft dat wist ik niet dat die veel goedkoper zijn dat wist ik niet, ik maakte een vergelijking met 12 mm.
Ik gebruik voor zover ik nu nog frees altijd 8 mm want ik heb geen grotere spantang en als je bij bijv ecotools kijkt dan zie je dat ze in 12 mm een stuk minder keus hebben en ook meteen wel wat duurder.
Ik neem aan dat Wim Kluck bij Ali bestelt en dan zijn dat soort dingen goedkoper natuurlijk, maar tot een paar jaar geleden bestelde niemand bij Ali, da's echt de laatste jaren populair geworden.
Want als je een doos met 1/2 inch uit de States moet laten overkomen zal het ook niet goedkoop zijn.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je kan niet alles in meerdere stappen frezen (bv. zwaluwstaartsponning).

@Bijtel; het ging nog even door mijn gedachten vanavond en wat zwaluwstaarten betreft klopt deze opmerking niet.
Ooit, lang gelden heb ik in m'n eerste kastje van kersenhout een zwaluwstaartsponning gefreesd met m'n Metabo 1200 watt.
Deze oplossing koos ik indertijd omdat ik wilde dat hele blad over de gehele lengte op het kastje zou blijven zitten terwijl het hout wel moest kunnen blijven werken.
Omdat ik met 2 richtingen hout te maken had moest ik dus voor een zwaluwstaart sponning kiezen.
Kersenhout is gewoon hardhout dus het lukte prima met m'n bovenfrees.
Zie hier de detailfoto's, eerste is onderkant, tweede is van achteren genomen.
Enigste was dat gezien m'n ervaring toen (m'n eerste kastje) het wel spannend was want de twee sponningen moesten precies gelijk lopen met de zwaluwstaarten op de dragers op het kastje anders kon ik het blad er niet van achter opschuiven.

P1000706 [800x600].jpg

P1000704 [800x600].jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.