Douglas of WRC STK

hdejongh

Nieuw lid
15 feb 2015
7
0
Hallo,

Kort geleden is er bij mij een schutting geplaatst. Ik heb daarbij verzocht om WRC te gebruiken.
Dit heb ik ook op mijn schuur namelijk.
Op mijn schuur heb ik heel soms een noestje (veel planken zelfs geen enkele).

Echter op de schutting is het op sommige plekken een en al noest.
Het is gekocht bij nubuiten

https://nubuiten.nl/western-red-ceda...abat-190mm-stk
Zweeds Rabat 190mm STK = mooie planken met een levensduur van 20 jaar + maar met af en toe een klein noestje

Ik heb 2 vragen:

1) is de hoeveelheid noesten normaal voor WRC STK.
2) is dit wel echt WRC en geen douglas? Hoe herken ik het verschil? Ik heb nog een paar planken van de schuur liggen..

2.jpeg


Bedankt voor jullie hulp
 

tuoh

Oud hout
Dat is WRC variant met kwasten in, zal wel een stuk goedkoper van prijs zijn. De aanwezigheid van kwasten doen echter weinig of niks af aan de natuurlijke duurzaamheid, ziet er alleen wat "drukker" uit.

WRC STK = Western Red Cedar Select Tight Knotty:p
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wat mijn vriend op de zagerij zou zeggen, “ mensen willen bomen laten groeien zonder takken ”, en natuurlijk gaat dat niet, zo dan kijken ze naar die grote boom met alleen takken daar boven aan, daar zijn toch geen takken onderaan ??, klopt. maar die boom was niet altijd zo groot,

Dus als je het binnenste van een grote boom of the hout van een kleinere boom zaagt, dan vind je de resten van die takken die er toen aan zaten of zitten, did is het probleem, wanneer er geen of weinig grote bomen meer zijn omdat die al omgedaan zijn, en mensen niet kunnen wachten om bomen groot te laten worden, dan heb je planken met knoesten, maar dat is toch nog wel wat beter ? dan OSB denk Ik :eek:, dat krijg je als er alleen nog what dun hout groeit.

Hier in het dorp staat een multiplex fabriek, de fabriek staat er nog, maar de bomen niet meer, nu is er een nieuw fabriek dat nog 2” X 4” constructie hout zaagt en droogt, de rest gaat naar het papier fabriek of word tot pellets gemaakt voor de elektriciteit’s centrale :(
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
voelt en ruikt het wel als wrc dan ?
vanaf het scherm zou ik zeggen dat het behandeld grenen is
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Als dit het hout zou moeten zijn uit de link, dan konden ze het gelijk weer meenemen. Ik heb ook zo mijn twijfels of dit wel red ceder is.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
"Grof genomen kost WRC STK de helft van foutvrij WRC"

tsja, volgens mij zit 't 'm daarin. Als ik WRC STK bij google images check krijg ik vergelijkbaar resultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.