montage tafelpoten aan eiken tafel

tvanover

Nieuw lid
22 sep 2013
13
0
Knesselare
Hoi,

Ik ben bezig aan een eiken keukentafel.

Het blad is al klaar. 7 geschaafde eiken planken die ik verlijmd heb. Is goed gelukt, ben ik heel blij mee. Afmeting is 130cm x 127cm. Dikte van het blad is 3,7 cm.
Deze ga ik aan de onderkant met 2 metalen latten verstevigen (metalen lat die vastgevijsd wordt, 1 vijs per plank)

Nu ben ik met de tafelpoten bezig. Dit zijn eiken balken van 7cm x 11cm
Eigenlijk wou ik ze volledig op de hoek, hout op hout zonder dat je er iets van ziet, maar ik weet niet meteen hoe ik dat (stevig) kan realiseren.
Het alternatief is een metalen plaat monteren op de hoek, die vastgevijsd is aan het tafelblad, en (aan de andere kant van die plaat) vastgevijsd wordt in de poot. In dit geval staat de poot een paar centimeter van de hoek af, omdat de plaat zo rondom aan het blad kan bevestigd worden.
In bijlage een voorbeeld in karton. Zo zou ik de metalen plaat door mijn vader laten maken.tafel-metalenplaat.JPG

De puntjes zijn waar er gaten moeten geboord worden voor de vijzen. aan de buitenrand moeten de gaten voor de vijzen waarmee ik de plaat aan het tafelblad vastmaak.
Het vierkant dat ik op het karton geschetst heb, is het formaat van de poot. Daarin 4 gaten, zodat ik de plaat eerst aan de poot kan monteren.

Ik vroeg me af wat jullie hiervan vinden.
En hoe dik zou die metalen plaat moeten zijn, 5mm ? De vijzen waarmee de plaat aan de tafelpoten moeten vastgemaakt worden, moeten volledig verzonken zijn in de plaat, zodat ik deze vlak tegen het blad kan monteren. Welke vijzen gebruik ik dan best?

Alle tips welkom.

gr,
Tom
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Zoals in de link de stalen montageplaat is een goede oplossing. Even infrezen in het blad zodat die helemaal onzichtbaar is en hij staat als een huis. Zelf heb ik deze manier van monteren al voor meerdere tafels gebruikt en nooit problemen mee gehad.
 

tvanover

Nieuw lid
22 sep 2013
13
0
Knesselare
Zoals in de link de stalen montageplaat is een goede oplossing. Even infrezen in het blad zodat die helemaal onzichtbaar is en hij staat als een huis. Zelf heb ik deze manier van monteren al voor meerdere tafels gebruikt en nooit problemen mee gehad.

Hallo,
Ik zie het op die foto niet goed, is het de bedoeling dan dat de poot iets uit de tafel uitsteekt?

En het stalen u profiel dat op diezelfde pagina staat, dat kan dan eigenlijk mijn 2 stalen verstevigingslatten vervangen?
gr,
Tom
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Metalen plaat bovenop poot schroeven:
20151121_115207.jpg
In de onderkant van het blad de plaat uitfrezen, bij mij was het blad niet volledig de volle dikte dus ik moest in de hoeken iets vullen
20151121_125345.jpg
dan is het als je de plaat op de poot hebt vastgezet, de plaat onder de tafel schroeven:
20151121_125440.jpg
Met als uiteindelijk resultaat:
KeukenTafel0.jpg
 

tvanover

Nieuw lid
22 sep 2013
13
0
Knesselare
Wat natuurlijk ook een optie is bedenk ik net, is een pen / gat verbinding. Met enkele gaten een vierkant uitboren in de hoek van het tafelblad, mooi met de beitel recht uitmaken, en de tafelpoot een pen uitzagen en zo bevestigen.
wel heel secuur werkje natuurlijk, maar dat kan dan vast gezet worden met houtlijm en zou volgens mij steviger moeten zijn dan met zo'n metaalplaatje?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
wel heel secuur werkje natuurlijk, maar dat kan dan vast gezet worden met houtlijm en zou volgens mij steviger moeten zijn dan met zo'n metaalplaatje?
Dit metaal plaatje is 15 x 15 cm en 1cm dik, de schroeven die ik in de poten heb gedraaid zijn 5 x 70 en in het blad 5 x 60, daar kan geen houtlijm of pen/gat verbinding tegenop, je zit met het probleem dat als je de tafel verschuift je met de moment krachten te maken krijgt.
Het blad zelf is 5cm de rand is 8 en de poten zijn 10 x 10

Maar het blijft je eigen keus.
 
Laatst bewerkt:

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Fantic jouw tafel heeft in de breedte een langsregel. Op den duur gaat dat werken!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
En het stalen u profiel dat op diezelfde pagina staat, dat kan dan eigenlijk mijn 2 stalen verstevigingslatten vervangen?

Met latten bedoel je een metalen strip? Wat is je doel daarvan? Het verhinderd krom trekken in ieder geval niet.
Zoals een ander al opmerkte kunnen dwarsverbindingen in ieder geval niet star bevestigd worden. Met slobgaten kan wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.