grote verbouwing, keuken en meubels maken, wat voor gereedschap?

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Wij gaan binnenkort beginnen met een verbouwing van ons huis.
Dus hele benedenverdieping gaan we aanpakken.
Badkamer verhuizen, andere keuken, enkele doorbraken maken, nieuwe vloer, ander plafond etc.
Ook enkele massief houten deuren met kozijnen en ander spul.
Wil alles zelf gaan doen, ook de keuken wil ik zelf gaan maken van massief eiken hout.
En als alles klaar is wil ik nog het een en ander aan meubels maken.
Het word dus wel een projectje van een paar jaar. Heb ondertussen ook nog twee jonge kinderen welke ik goed wil opvoeden:eek:

Nu is mijn vraag, wat is nou het juiste gereedschap wat ik nodig heb.
Ik heb nu al een invalzaag van festool met enkele rails (perfecte zaag!), bovenfrees, schuurmachine, eigenbouw freestafel, vlakvandikte bank(je).
Ook heb ik een grote bouwtafelcirkelzaag, die handig was voor t schulpen van eiken schaaldelen, maar nu eigenlijk te lomp voor in mijn huidige werkplaats. Ook is die alles behalve mooi nauwkeurig..

Voor alles klussen die ik wil gaan uitvoeren had ik het voornemen om een afkortzaag aan te schaffen. Had al t een en ander op dit forum opgezocht, en had mijn oog al laten vallen op de festool kapex 60, of anders misschien een Bosch of Dewalt.
Was gisteren bij een dealer, het een en ander voorgelegd.
Hij opperde echter, gezien alles wat ik wil gaan maken, dat ik misschien beter een Festool Precisio cs 50/70 kon aanschaffen.
Die kon ik dus gebruiken voor t afkorten, maar dus in de afwerkfase ook voor t maken van de meubels/keuken.

Heb die dus ook bekeken, zag er ook goed uit.

Voorop gesteld, ik hoef niet perse iets van festool, maar noem deze zaagtafel maar even om het voor de meesten van ons begrijpelijk te maken....

Wat zou nu voor mijn situatie de beste machine zijn?
Met de festool en liniaal kan ik de grotere platen baas.
Nu alleen nog een goede machine om dus af te kunnen korten, maar ook om later te kunnen gebruiken bij t maken van de keuken/deuren/meubels.

Zou dan toch de beste combi een afkortzaag zijn samen met een nauwkeurige tafelcirkelzaag?
Of kan ik alleen met een goede, nauwkeurige tafelcirkelzaag ook uit de voeten.?
In mijn werkplaats moet ik dus wel af en toe kunnen schuiven met t gereedschap, dus een zware combi machine gaat m niet worden. Überhaupt een zware gietijzeren machine word lastig.

Of, kan ik met t gereedschap wat ik al heb, en dan een goede afkortzaag erbij ook al uit de voeten...

Koop liever nu iets goeds waar mee ik de aankomende tijd mee uit de voeten kan...
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Als het mijn geld was had ik zelf geen Precisio genomen.
Voor dat geld kan je een degelijke zaagtafel en afkortzaag nemen.
Bvb een DeWalt DW745 en een afkortzaag. En dan zit je nog onder de prijs van een Precisio.

Bijna alles wat ik heb is van Festo, maar die zaagtafel is mijn inziens niet praktisch.
Maar er zijn er hier op het forum die er bij zweren, iedereen zijn ding natuurlijk.
Ik zou gewoon proberen zoveel mogenlijk te testen. Misschien dat er iemand op het forum is waar je de Precisio
in de praktijk.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Heb je wel een tafelcirkelzaag nodig? Volgens mij is wat je nu hebt al voldoende.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Ik kijk even naar de hoofdzaken.
Je geeft aan dat je geen ruimte hebt om grote machines te kunnen plaatsen.
je wilt graag met massief hout werken. deuren, keuken, meubels.

Gericht op eigen gebruik.

een degelijke freestafel, lintzaag en afkortzaag zijn mijn eerste keuzes.

afkortzaag festool kapex
lintzaag de hammer n4400
freestafel een zware bovenfrees in een tafel verwerken.

Alles op 220/240 volt

Aangevuld met enige handmachines naar behoefte.

Dit zouden mijn keuzes zijn in jouw situatie en wensen, alle machines nemen minimale ruimte en toch een powerhouse.

Wel een kanttekening ik zou het hout dan bekantrecht geschaafd laten komen dus het vlakken (schaven) elders (de leverancier?) laten doen.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
OKay, bedankt voor jullie antwoorden.
Het was omdat de dealer me weer aan t twijfelen bracht. Zo'n precisio ziet er namelijk ook wel goed uit. (was ook bij de beurs HOUT in zutphen, zag daar de Erika 85, ook al zo'n mooie machine, maar dat geld heb ik er niet voor...)

Ik heb dus al een (eigenbouw) freestafel, zware triton in degelijke tafel.
Een lintzaag heb ik ook, een Inca.

Dus voor mij zou dan toch een goede afkortzaag de eerste keuze worden...
(Heb me al in diverse winkels staan verlekkeren bij de Kapex, vind t wel een mega machine..)

Een vlakvandikte bank heb ik ook nog staan, die is wel goed mobiel. Dus die gebruik ik eerst nog wel even voor de kleinere balkjes en latten.
Kan ook wel enkele bedrijven in de buurt waar ik grotere stukken kan laten vlakken.
Heb hier ook veel hout liggen wat ik zelf al eens heb gezaagd uit eiken stammen, dat wil ik ook veel gaan gebruiken.

Bedankt voor jullie tips..
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Poeh, dit is een lastige. Voor alle opties is wat te zeggen. Misschien even terugbrengen tot 3 verschillende scenario's:

- Optie 1: Kapex
- Optie 2: CS70
- Optie 3: Bosch/Dewalt tafelzaag met afkortzaag (wederom Bosch/Dewalt)

Daar voeg ik nog een optie (nr 4) aan toe: jouw invalzaag in een CMS-module + een afkortzaag. Dat kan ook zelfbouw.

Optie 1: De Kapex is een geweldige machine en absoluut klasse. Maar voor mij was de investering te groot. Er zijn ook van andere modellen afkortzagen met ingebouwde geleiders die hetzelfde kunnen als de Kapex. Het instellen is misschien wat minder handig en je zult wat meer moeten checken of alles goed is. Kijk bv eens naar modellen van Dewalt. Bij deze optie zou je de zaagtafel missen.

Optie 2: Recent heb ik een zaag/freestafel gebouwd op basis van een CS70. Door de trekfunctie kan deze in theorie een afkortzaag vervangen, maar ik heb nog te weinig ervaring met de zaag om te zeggen of dit echt lukt. De CS70 is en blijft een dure zaag. Je zult af moeten wegen of dit model opweegt tegen bv een Dewalt DW745 zaagtafel. De Dewalt kost de helft, waardoor je voor het budget van de CS70 een Dewalt zaagtafel en afkortzaag kunt kopen. Het is niet voor niets dat veel gebruikers hier voor een Dewalt of Bosch zaagtafel gaan. Misschien is een 2ehands CS70 een optie?

Optie 3: Dit is denk ik de meest veelzijdige. Voor de taken die jij wilt gaan doen is enkel een afkortzaag of een zaagtafel niet voldoende (misschien met uitzondering van de CS70). Beiden hebben hun eigen functie. Met een afkortzaag kun je geen platen zagen. Dat kun jij wel met jouw invalzaag, maar met een zaagtafel gaat het veel sneller. Zeker bij repeterende zaagsnedes. Maar met een tafelzaag is het lastig balken af te korten. Budgettechnisch is het ook een goede optie, want voor de prijs van een CS70 of een Kapex koop je ook een zaagtafel en afkortzaag van Bosch/Dewalt/Metabo/etc. Staar je niet blind op Festool. ze maken hele goede machines, maar met een bijbehorend prijskaartje. Zelf heb ik verschillende apparaten van Festool (invalzaag, deltaschuurmachine, decoupeerzaag, bovenfrees en CS70), maar niet bij alle machines vind ik de meerprijs waard. Zo is mijn afkortzaag van Dewalt, mijn stofzuiger van Flex, mijn schroefmachines van Milwaukee.

Optie 4: Misschien ook wel een interessant voor jou. Je kunt jouw invalzaag ondersteboven in en CMS module hangen. Wil je het niet zelf bouwen, dan kun je kijken naar het CMS /MFT van Festool. Maar dat is heel prijzig. Je kunt ook wat losse onderdelen van Festools CMS module kopen en dan ben je veel minder kwijt. Je moet dan wel zelf een tafel en langs/dwarsgeleider maken of kopen. Zie bv dit topic (het is wederom van mij. Sorry voor deze zelfbevlekking). Hier koop je dan een afkortzaag bij (Kapex of Dewalt). Dit zie ik meer als een tijdelijke optie, want de CMS module heeft wel wat nadelen (bewerkte zaaghoogte, de invalzaag moet je er steeds in en uit halen, etc.). Maar dan heb je nu wel de voordelen van een zaagtafel, zonder dat het veel geld kost. De onderdelen van de CMS module was ik zo kwijt en kosten maar €140. Bij de verkoop heb ik iets meer dan de helft weer terug gekregen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zou zeggen: verkoop de bouwzaag en leg er wat geld bij en koop zoals Viepert al zegt een dw745, dan heb je precisie (geleider op tandheugel) en neemt weinig ruimte in (22 kg) voor niet te veel geld.
Kijk dan ook meteen bij deWalt voor een leuke afkortzaag want die zijn prima en je bent voor een leuk bedrag klaar.
Met die twee kan je mooi je massieve hout doen.
Voor je plaat materiaal heb je al een prima invalzaag met rails en je hebt een freestafel met een Triton, een vlakvandiktebanje en wat klein handgereedschap dus je kan alle kanten op.
 
Laatst bewerkt:

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hardstikke bedankt voor de uitgebreide antwoorden.
Heb al wel besloten dat de precisio er niet gaat komen. Toch wel veel geld..
Ga dus in eerste instantie voor een goede afkortzaag.
Die zal ik de eerste tijd het meeste nodig hebben.
Daarna kan ik dan nog een goede cirkelzaag kopen..

De kapex ziet er nog steeds wel goed uit, maar het is en blijft wel veel geld.
Ik zou misschien nog wel voor de Kapex 60 kunnen gaan, daarmee kan ik al 95% van al mijn werkzaamheden klaarkrijgen.
Alleen de hoogte zal misschien een keer een beperking worden.?
Ook zal ik nog eens naar die Dewalt kijken, had ze laatst ook al zien staan bij een dealer.
Belangrijk is wel dat ze wel tot een 25/30 breed kunnen zagen.
Maar op dit forum is daar nog genoeg info over te vinden.
Dus ga daar nog eens naar op zoek..
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Veel geld -- is ook betrekkelijk. De investering in een Kapex mag dan wel fors zijn, de restwaarde is dat ook. Netto kost-ie dan niet zo veel. En dat gaat weer niet op voor DW en dergelijke.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Een losse afkortzaag vind ik onmisbaar bij een verbouwing. Ik mis ook een bouwzuiger in je lijstje.

Andere apparaten: decoupeerzaag, occilerende machine, spijkerpistool, schroefautomaat (voor gipsplaten), accutol / slagschroevedraaier, SDS boorhamer (met hakfunctie), haakse slijper met stofafzuiging / sleuvenfrees. Schaf ook meteen goede PDM's een een stevige bouwtrap aan. Beter niet besparen op je eigen veiligheid / gezondheid.

Ik ben met de meeste machines goedkoop begonnen. Gaandeweg vernieuwd door een betere, al dan niet tweedehands of showroommodellen. Daar bespaar je veel mee. En je weet beter wat je belangrijk vind. Sommige goedkope merken overleven je verbouwing al, dan hoef je ze alleen te vervangen door een betere als je ze daarna nog gebruikt.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
@ Bijtel, de zaken die jij opnoemt die heb ik allemaal ook al. Heb in de loop van de jaren behoorlijk goed gereedschap aangeschaft.
Heb van panasonic wat goed accugereedschap, zware (sds) boorhamer en ook die andere zaken heb ik allemaal.
Ook idd persoonlijke beschermingsmiddelen heb ik, waaronder een zeer goed stofmasker. En die gebruik ik ook bij alles waar maar beetje stof bij vrij komt.

Ben zelf altijd iemand die als die iets koopt liever iets goeds koopt wat langere tijd (of heel mijn leven..;)) meegaat.
(schoonvader koopt elk jaar bij de Gamma een nieuwe accuboormachine omdat de vorige weer kapot is..)

Wil nu eens uitzoeken welke afkortzaag (met onderstel) ik nu ga nemen. Heb in de Kapex wel een mooie machine gevonden, maar vind de prijs wel behoorlijk. Ga ik dan bij andere afkortzagen kijken dan zijn er vaak zaken die ik dan weer mis. (maar 1 zijde op kunnen zwenken, uitstekende achterkant)
bedankt voor jullie hulp
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
nog een optie... een radiaalzaag? kan je alle kanten mee op en als ik je zo hoor heb je voldoende ruimte voor allerlei apparatuur. Je ziet ze nog wel eens staan voor leuke prijzen. Direct blad eruit halen en afhankelijk van kwaliteit laten slijpen voordat je uberhaubt begint.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.