Gebroken beitel...

KillerRu

Actieve deelnemer
Vandaag mijn eerste no no... voorgehad... Ben er in geslaagd een Sorby draaibeitel stuk te krijgen. Compleet mijn eigen fout... Beitel iets te ver naar voren, blijven haken achter 'n stuk vertakking en jah was allemaal in 'n seconde gebeurd. Weeral wat wijzer geworden, beetje trillende handen achteraf (altijd schrikken) en jah een duur foutje ook hé. Had mijn schuifbalk ook niet goed gezet dus dat is al fout nummer twee... En ik denk ook dat het hout iets te stevig is om mee te werken (Linde).

In ieder geval dat gaan we in de toekomst zeker vermijden; en nu even wachten tot ik me een nieuwe schaver kan aanschaffen want deze is voor de vuilbak vrees ik...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Was het een voordraaiguts? Want het komt niet vaak voor. We maken allemaal wel eens een fout en de meeste breken zelden.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Laat eens een paar foto's zien van de gebroken beitel, het ruwe stuk hout en je draaibank.
Wellicht kunnen we je hier met wat goede adviezen verder op weg helpen.
Lindenhout is niet zo'n hard hout dat dat problemen met draaien kan veroorzaken. Het is juist erg zacht en zeker prettig voor een beginner.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het is wel het zwakste punt, daar.

Maar eigenlijk hoort het staal van een beitel op dat punt niet meer gehard te zijn, en dus te buigen en niet te barsten.

Je zou m.i. hier mee terug kunnen naar degene die je hem verkocht heeft.

Verder is dit soort beitels (afruwgutsen) uitsluitend voor langshout (dus géén schalen) en het te ver weg staan van de leunspaan moet je natuurlijk ook vermijden. Je had het over een stuk vertakking: als ik zoiets in langshout tegenkom en ik vertrouw het niet, neem ik ook gewoon een schalenguts.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Oei, dat is dezelfde fout die Toxiq een jaar geleden gemaakt heeft. Ook een afruwguts gebruiken om een schaal te draaien. Een ernstige beginnersfout die heel slecht had kunnen aflopen.
Ik raad je toch aan een cursus of opleiding te gaan volgen bij het Vlaamse Gilde van Houtdraaiers met 900 leden die je graag willen helpen.
 
Gaan we het nu serieus hebben over het lassen van een gebroken beitel?
Ik hoop toch dat ik dat verkeerd lees...

In mijn ogen is dat echt een van de domste ideeën die je kunt hebben aangezien er nooit een even sterke binding als voorheen aanwezig zal zijn. De kans dat het opnieuw gebeurt en de beitel nu een stukje vlees opzoekt is vrij groot denk ik zo.

Zoals eerder aangegeven is dit ook de foute beitel voor de klus.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het was dus inderdaad meer om 'n schaal te draaien. Dus eigenlijk was deze gewoon vast komen te zitten omdat ik 'n verkeerde beitel vast had...

Been there, done that and got the T-shirt :p
Is wel te repareren !!

Mijn beitel is onder een aantal strenge voorwaarden omgeruild voor een nieuwe en heb ik een toffe cursus gedaan bij Ronald Kanne !

Rene13, ja de beitel is wél te lassen, kom je er bij dat dit een plek blijft ?
Mijn gebroken beitel is ook gelast en maakt nu onderdeel uit van de verzameling beitels bij Ronald Kanne en iets zegt mij dat hij daar nog wel vaker op zijn sodemieter zal krijgen
 
Gaan we het nu serieus hebben over het lassen van een gebroken beitel?
Ik hoop toch dat ik dat verkeerd lees...

In mijn ogen is dat echt een van de domste ideeën die je kunt hebben aangezien er nooit een even sterke binding als voorheen aanwezig zal zijn. De kans dat het opnieuw gebeurt en de beitel nu een stukje vlees opzoekt is vrij groot denk ik zo.

Zoals eerder aangegeven is dit ook de foute beitel voor de klus.

+1 en een cursus gaan volgen.
 

KillerRu

Actieve deelnemer
Ik ga zeker ook 'n keertje cursus proberen mee te volgen. Zit enkel met 't probleem dat ik 1. Geen vervoer heb, 2. Cursussen op Zaterdag meestal worden gehouden en moet dan ALTIJD werken :D 3. Heb twee kids die ik ook op tijd hun bed moet insteken etc. :p Dus moet ik een heel goed beetje inplannen om daar te geraken. Ik krijg wel alvast mails van de gilde met wanneer er cursusdagen zijn etc. Maar tot hiertoe altijd op 'n zaterdag in Lint. Hopelijk kan ik in de nabije toekomst toch een keertje cursus meedraaien.

Want youtube filmpjes zijn leuk maar word toch niet altijd "goed" uitgelegd en daar zitten vaak ook gewoon gevorderden op die het als niets doen lijken... Terwijl je echt wel met 'n zware en gevaarlijke machine bezig bent.

In ieder geval bedankt voor de tips... En blij dat ik niet de eerste ben met dit voorval :p

Mvg
Glenn
 
Toxiq, Sure, als je weet waar je mee bezig bent is elk stuk staal te repareren... Heb je er geen verstand van blijf er dan vanaf anders heb je vrij grote kans een nieuwe klant van me te worden.
Ik vermoed dat de ziekenhuiskosten voor een aantal hechtingen duurder zijn dan een nieuwe beitel.

Ik blijf erbij, beitel kapot = kapot en betekent een leermoment en aandenken, geen operatie om hem weer heel te maken om een paar tientjes uit te sparen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Dit hoef je niet te lassen en zou je ook niet moeten willen. Bij het afgebroken stuk kan je hem in een punt slijpen en hem opnieuw in een handvat zetten.

Dan blijft er maar een kort beiteltje over. Die moet echt meer dan twee cm in het handvat steken.
Je kan wel 10 euro sparen door een beitel zonder handvat te kopen. Ofwel haal je het afgebroken stuk uit het handvat, ofwel draai je zelf eentje.
Voordeel van zelf draaien is ook dat je handvat wat langer kan maken, wat ik prettiger werken vind.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Toxiq, Sure, als je weet waar je mee bezig bent is elk stuk staal te repareren... Heb je er geen verstand van blijf er dan vanaf anders heb je vrij grote kans een nieuwe klant van me te worden.
Ik vermoed dat de ziekenhuiskosten voor een aantal hechtingen duurder zijn dan een nieuwe beitel.

Ik blijf erbij, beitel kapot = kapot en betekent een leermoment en aandenken, geen operatie om hem weer heel te maken om een paar tientjes uit te sparen.

Ja dan kan je alles wel weggooien, typisch gevalletje van de consumptie maatschappij waarin we leven ?! het goed laten lassen zal je ook niet meer dan een tientje kosten ? een nieuwe beitel een 70 a 80 ?
Nee sorry, maar weggooien is wel de makkelijkste weg, ik zou hem laten lassen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.