Draaibare laden onder een wenteltrap

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Goedemorgen forum-leden !

Ik heb een leuke uitdaging gekregen van een klant. Hij kwam met de vraag of ik ook pac-man-vormige (...) laden kon maken voor onder zijn wenteltrap.

In de laden komen zaken die je normaliter in of om de garderobe kwijt moet. Denk aan sjaaltjes, handschoenen, schoenen etc.

Als voorbeeld kreeg ik onderstaande afbeelding aangeleverd. Qua grootte niet de ideale afbeelding, maar het geeft wel duidelijk de wens weer.

Het draaipunt is hier volgens mij de bottle-neck. Het moet sterk genoeg zijn om de laden - ook bij iets zwaardere belasting - niet door te laten hangen.

Dé vraag voor vandaag: zijn dergelijke systemen verkrijgbaar en - zo niet - hoe zouden jullie zoiets maken ??

IMG-20170321-WA0011.jpg

Ben benieuwd naar jullie reacties !
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik denk dat draaien om de trap-buis lastiger is dan je denkt - die buis heeft geen exacte maat waarschijnlijk en daar een grotere buis met wat vet er in omheen doen lukt niet tenzij je de trap helemaal afbreekt en lade/trede voor lade/trede weer opbouwt.

Maar als je bij het draaipunt van de la aan de buis een scharnier maakt en de lade zelf rechts onderaan op een stuk teflon laat glijden en zorgt dat de rechts-boven achter punt van de la ook tegen een stuk teflon glijdt, dan wordt de la ook ondersteund, toch?

Alternatief is een aparte kolom net rechts van de trapkolom, verborgen achter de ladefronten. Mijn zwenkkraan bij de houtdraaibank heeft als scharnier een massief stuk 30 mm rondstaal, met een dikwandige buis 50x10 (dus met binnendiameter 30) er overheen. Onderaan zit een axiaallager, en dat draait prima.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Bedankt voor de snelle reactie.

Alternatief is een aparte kolom net rechts van de trapkolom, verborgen achter de ladefronten.

Ja sorry, dat was ik vergeten te vermelden. Maar het is i.d.d. de bedoeling dat er een aparte kolom opgebouwd gaat worden nét naast de bestaande kolom van de trap...
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik vind het een spectaculair plan!
Echter zou ik absoluut proberen te vermijden dat je het punt van rotatie naast de kolom laat liggen.
Dat maakt het geheel zoveel onnatuurlijker.
Als het wat mag kosten zou ik gaan voor zoiets: http://www.igus.nl/wpck/13146/N15_06_02_gebogene_schiene?C=NL&L=nl
(heb gegoogled op 'curved lineair guide')
Het zal op die manier niet lukken de laden 100% uittrekbaar te maken maar dat lijkt me geen vereiste.
Een andere oplossing die wat meer ruimte (lees ladehoogte) kost is een zwenkarm zoals aan een formaatzaag zit onder de lade te bouwen.
Dan zit je echter met het draaipunt de klooien...

Hmm, uitdagend. Succes en houdt ons op de hoogte!
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Leuke uitdaging! Misschien kan je wat ideeën opdoen door een draaicarrousel van een keuken eens goed te bestuderen? Dat is een vergelijkbaar principe, maar dan iets kleiner.

Zo een:
carrousels.jpg
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Het draaipunt is hier volgens mij de bottle-neck. Het moet sterk genoeg zijn om de laden - ook bij iets zwaardere belasting - niet door te laten hangen.

Zijn kogelpotten ook geen oplossing om het door laten hangen te voorkomen, ik bedoel dus de laden hier over te laten rollen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb iets dergelijks gedaan. Dat was een over 270 graden draailade van ongeveer 60 cm breed en 60 cm diep voor in een gereedschapskast

Ik gebruikte daar als draaipunt een fietsnaaf. Dat is hier natuurlijk geen optie. De lade heeft om doorbuigen te voorkomen deels een met stalen hoekprofiel verstijfd frame. Dat bleek in mijn geval nodig.
Zie ook http://www.woodworking.nl/showthrea...-lijm-en-gereedschap&highlight=verwarmde+kast

Leuk project Ekko.

mvg
klaas0639
 
P

Pel

Guest
Ekko, ik had dit in gedachte RVS draadeind waar je de lagertjes op hoogte kunt zetten, en op iedere lade een RVS hoekprofiel met ogen eraan gelast?

Groet Pel.

Hoeklade draaibaar met lagers.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Die keuken carrousel is wel een goed idee denk ik maar die wordt ook aan het deurtje gedragen dus die heeft twee ophang/steunpunten terwijl als ik het goed begrijp worden die lades alleen door de centrale as gedragen.
Als dat het geval is dan zou ik inderdaad zoals Pel al zegt wel een gekogellagerde ophanging nemen die op de kolom draait en om gewicht te besparen draaippunten en draagarmen/strippen van titanium of aluminium laten maken.
Als je dan vanaf de as twee draagarmen/strippen maakt onder elke lade, dus aan de voor en achterkant dan denk ik dat je lades niet gaan doorhangen
De lades in ieder geval niet van MDF maar van een sterke lichte houtsoort.
Dan krijg je volgens mij een stevige konstruktie die niet doorhangt.
Je kan natuurlijk voor de dikte en lengte van de draagstrippen even een berekening laten maken door iemand die er verstand van heeft zodat je dan weet welke dikte en lengte die moeten/kunnen hebben en gelijk kan je daar je lagering op afstemmen.
Als je dan je draaigedeelte iets schuin af laat lopen (heel licht) naar beneden toe aan de achterkant heb je ook dat die lades in ieder geval in gesloten toestand blijven en makkelijk terug naar achteren lopen, net als keukenlades zeg maar.
Ik denk dat er ongetwijfeld al zulke konstrukties bestaan want ik zie het zo voor me maar ik kan even niet bedenken waar je zou kunnen kijken voor ideëen.
Als het goed is heb je wel van die kast/deur scharnieren die iets af lopen, zo een soort idee bedoel ik dus.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Nog niet zo'n gek idee Willem, maar in plaats van strip zou ik dan aan de onderkant, achterkant lade RVS hoek nemen, vast gelast aan een strip in plaats van de hoek die ik op de tekening heb gezet. zo kun je alle draaiende onderdelen uit het zicht houden want alles komt aan de achterkant van de lade. Mocht dit niet voldoende zijn kun je er nog een strip aan de bovenkant erbij zetten. Ik zou wel alles met boutjes door en door vast zetten!

Groet Pel.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Zou aan de buitenkant onder en boven een mini bokwieltje plaatsen voor geleiding. En dan een pianoschanier als draaipunt. Dat alle verbergen achter een ladefornt.


Bokwiel 15mm 20kg
13507.jpg
 
P

Pel

Guest
Waar wil je die bokwieltjes overheen laten lopen, je hebt drie lades?

Groet Pel.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee

Hirumili

Actieve deelnemer
30 sep 2014
129
18
Drachten
He Ekko, ik heb zelf een inzetkast geplaatst in onze kelder onder de trap.
Deze draait dmv een kogeltaatslager.

https://handigekasten.nl/inzetkast/

eerst een metalen plaatje plaatsen op de grond, met daarop haaks een buis ( tot iets hoger dan de hoogste lade) monteren, daarna een lager plaatsen, lade, lager plaatsen, lade, enz.

puur een tip.

groet Michael
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Het was even stil rondom dit project: de opdrachtgever is net vader geworden en dan zijn zaken als draaibare laden onder een trap natuurlijk verre van belangrijk.

Binnenkort ga ik ter plaatse de situatie eens goed bestuderen en kijken of we één of meer van de bovengenoemde theorieën kunnen loslaten op de praktijk...

Wordt vervolgd !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.