Douglas schuur met veranda

knabbel

Nieuw lid
6 dec 2014
4
0
Ik het forum bijna helemaal doorgelezen. Echter ik heb een paar vragen:
1. Ik heb gekozen voor staanders 140 x 140 met een halfhout verbinding ringbalk 45 x 160. Ik wil telekopschroeven gebruiken. Welke maat moet ik dan gebruiken? Zal ik alle verbindingen lijmen met Bison D4?
2. Onder de staanders komen Pitzl paalhouders met M20 vastgelaste moer. Hoeveel cm draadeind moet er in de paal?
3. Er zitten in de paalhouder 12 mm doorsnee schroefgaten. Welke maat schroeven moet ik gebruiken?
4. De dakbalken zijn 45 x 140. Ik ga ze hout op hout schroeven. Het wordt een platdak. Welke maat schroeven moet ik gebruiken? RVS?

Alvast bedankt voor jullie reacties en hulp!
 
Er zijn erg veel antwoorden mogelijk. Misschien kun je er een paar foto's bij doen, of zelfs een tekeningetje. Dan komen we er wellicht ook achter waar de schroeven precies in moeten enzo, kunnen we wat gerichter antwoorden.

Mooi in elk geval dat je het forum bijna helemaal hebt doorgelezen, ik ben na een dag of 4 gestopt ;)
Welkom in ieder geval.
 

knabbel

Nieuw lid
6 dec 2014
4
0
voorbeeld1.jpgvoorbeeld2.jpgvoorbeeld3.jpg

Ik heb hier een paar voorbeelden.uuiteraard zonder pen gat verbindingen. Ik heb mijn hout al binnen :)
Dit is de manier zoals ik het wil maken. Ik zit alleen dus nog met de vragen die hier boven staan.

Hopelijk kunnen jullie hier wat mee om de vragen te beantwoorden.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Ik het forum bijna helemaal doorgelezen. Echter ik heb een paar vragen:
1. Ik heb gekozen voor staanders 140 x 140 met een halfhout verbinding ringbalk 45 x 160. Ik wil telekopschroeven gebruiken. Welke maat moet ik dan gebruiken? Zal ik alle verbindingen lijmen met Bison D4?
Ik zou gaan voor lijmverbinding. let alleen goed op dat ze niet inwaterend moeten zijn. de lijm blijft wel functioneren alleen risico op houtrot wordt groter.
indien toch schroeven en voldoende achterhout zou ik gaan voor 8x100.


2. Onder de staanders komen Pitzl paalhouders met M20 vastgelaste moer. Hoeveel cm draadeind moet er in de paal?
de kopplaat brengt de kracht over. gat in de paal is alleen om de palen op hoogte te kunnen stellen. >20 mm in ieder geval.

3. Er zitten in de paalhouder 12 mm doorsnee schroefgaten. Welke maat schroeven moet ik gebruiken?
m12 houtfret (rvs)
(mooiste is als je deze kopplaten ook nog inliggend maakt in de palen)


4. De dakbalken zijn 45 x 140. Ik ga ze hout op hout schroeven. Het wordt een platdak. Welke maat schroeven moet ik gebruiken? RVS?
hier zou ik balkschoentjes gaan gebruiken. en als je ze er toch per sé bovenop wilt zou ik ze schuin vanaf zijkant schroeven. 4x75 bijvoorbeeld.
deze dienen alleen tegen opwaaien van de veranda. uiteraard RVS bevestigingsmiddelen.


Alvast bedankt voor jullie reacties en hulp!

heb er wat bijgetikt...
 

knabbel

Nieuw lid
6 dec 2014
4
0
Bedankt voor het nuttige advies. Ik ben er heel blij mee, ik kan alvast beginnen de palen voor te bereiden.
Nog een klein vraagje��
Als ik de dakbalken er boven op leg, hoe kan ik mijn dak hellend maken? uiteraard kan ik inkepingen in de balken maken, maar ik wil de zijkanten zonder overtsteek maken ivm de erfgrens.
 
De foto's die je toont zijn overkappingen van Woodvision, dat zijn beslist geen pen-gat verbindingen. De proppen die je ziet zijn zogenaamde 'doken', niet anders bedoeld dan de schroefgaten af te dekken. Er zit dan ook geen enkele logica achter de positie van die doken, anders dan het hiervoor genoemde probleem.

Persoonlijk probeer ik altijd een balans te vinden tussen sterke, traditionele verbindingen en de snelheid van traditionele middelen. Een goede schroef, houtfret of slotboutje kun je prima vergelijken met een pen-gat verbinding. De pen is in dat geval namelijk de schroef. Echter als je alléén gaat vertrouwen op je schroef zit je constructie niet lekker in elkaar. Probeer dus zoveel mogelijk delen in- of op elkaar te laten rusten, waarna je het kunt borgen met schroeven.
Enkel lijmen ben ik zelf niet zo wild van, je werkt toch in een buitenomgeving, het hout werkt dus veel onder weersinvloeden
 

knabbel

Nieuw lid
6 dec 2014
4
0
De foto's waren als voorbeeld. Ik ga de gording op de staanders laten rusten met inkepingen en RVS tellerkopschroeven. Ik zit nu nog met het dak. Ik vraag me af hoe ik het afschot moet maken. Ik wil eigenlijk geen inkepingen maken, want ik wil aan de zijkant geen dakoversteek maken ivm de erfgrens.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Bedankt voor het nuttige advies. Ik ben er heel blij mee, ik kan alvast beginnen de palen voor te bereiden.
Nog een klein vraagje��
Als ik de dakbalken er boven op leg, hoe kan ik mijn dak hellend maken? uiteraard kan ik inkepingen in de balken maken, maar ik wil de zijkanten zonder overtsteek maken ivm de erfgrens.

hou ongeveer 12mm afschot per meter aan.
je kunt inderdaad je balk inkepen.
andere optie is de balk waarop de balken leggen in zijn geheel lager te maken.
andere optie is de achterste palen een x-hoeveelheid lager te stellen.

dit vergt ook aandacht in het timmeren van je boeiboorden welke wel weer waterpas moeten lopen.

Tip.
teken op groot formaat hardboard oid je verbindingen uit. dan kan je dit vrij gemakkelijk allemaal aftekenen.
ikzelf doe dat vaak in autocad en print 1:1 de verbindingen uit.
maar vroeger op de LTS ben ik begonnen met lineaal, papier, potlood en een gummetje...
 

tuoh

Oud hout
Best toch eerst eens een deftige tekening posten van wat je zinnens bent te gaan bouwen, nu is wat raden. De foto's hierboven gepost zou ik zeker niet als leidraad nemen, dat is gewoon één groot misbaksel in hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.