PDA

Bekijk Volledige Versie : Rondhout met kwartrondfrees



Willi
29-03-17, 12:51
Best forumleden,

Ik zou een rondhout moeten maken uit een vierkant geschaafde balk eik maar ik beschik niet over een draaibank. Het rondhout zou een diameter moeten hebben van circa 32mm. Ik had gedacht dit te verwezenlijken door met een kwartrondfrees radius 15.9 mm de vierkante balk 4 maal af te ronden. Denken jullie dat dit kan slagen?

Alvast bedankt,
Willi

MarcelG
29-03-17, 13:20
In theorie wel, praktisch denk ik dat je vooral bij de laatste zijde problemen gaat krijgen...

Jimbo
29-03-17, 13:36
Afhankelijk vd lengte kan je op de uiteinden een vierkant stukje aanhouden, dat je dan later weghaalt op de afkortzaag?

Willi
29-03-17, 13:47
Die laatste tip is inderdaad wel goud waard. Op die manier kan de freesbeweging over het midden gedeelte van de balk namelijk netjes gecontroleerd worden. Mijn frees komt deze avond toe, ik zal dit weekend dus de proef op de som nemen

Pel
29-03-17, 14:18
Ja Willi, dat gaat op de frees met een kwartrond freesje.

Groet Pel.

henkverhaar
29-03-17, 15:35
zie https://www.youtube.com/watch?v=z3MNbm3NCHE

Kan eventueel ook met een rechte frees in een freestafel, een stationaire geleider met een gat, en een boormachine. zie https://www.chipsfly.com/vforums/showthread.php?170-A-Quick-Dowel-Jig& (met een woodrat, maar dezelfde truuk kan ook met een freestafel.

Willi
29-03-17, 15:45
Gezien de diameter van het rondhout en de meerwerken ten opzichte van het het gebruik van een kwartrondfrees met denk ik dat ik het eerst maar eens met de kwartrondfrees probeer. In het ergste geval verlies ik een eiken balkje...

Bijtel
29-03-17, 17:39
Traploos systeem:

https://www.youtube.com/watch?v=yUmlMtpAj9o

Willi
30-03-17, 07:45
Heb het gisteren uitgevoerd met een kwartrondfrees en dat werkt perfect. Waarom het moeilijker maken dan het al is ;-)