moderne tuintafel in padoek

smetje

Actieve deelnemer
12 okt 2014
46
0
Gent
Ik ben wat aan het ontwerpen gegaan om een nieuwe tuintafel te maken in padoek.
Nu wil ik een vierkante tafel waar 12 man kan aanzitten, het tafelblad zou dus 200 x 200cm meten, de hoogte een 70cm denk ik.

Voor de poten wil ik een eyecatcher en heb ik iets ontworpen via sketchup. wat denken jullie? knap of te druk?

Schermafbeelding 2017-03-26 om 19.22.12.jpg
Schermafbeelding 2017-03-26 om 19.22.24.jpg
Schermafbeelding 2017-03-26 om 19.22.42.jpg
 
P

Pel

Guest
Als je er nog wat schoren in zet zal het wel houden denk ik, hoe wil je de verbindingen gaan maken? tekenen met de pc is geen kunst maar het uit hout maken is wel andere koek. Ik vraag mij af waarom je zo'n ingewikkeld poten stelsel wil maken, om een tafel komen stoelen te staan en dan zie je er helemaal niets meer van. Als er volk aan de tafel zit die zien er ook niets van, ik zou me meer op het blad concentreren dat blijft immers in het zicht.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

smetje

Actieve deelnemer
12 okt 2014
46
0
Gent
Omdat ik graag design meubels maak, een standaard tuintafel kan ik kopen in de winkel.
een meubel moet een ziel en passie hebben, mensen moeten zich afvragen hoe iets in elkaar zit.
het blad had ik eerst graag in stamvorm gehad maar is moeilijk aan te kopen in padoek en in het vierkant komt het ook niet uit. Daar ga ik nog wat over denken
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ik sluit me aan bij Pel, kun je niet het blad speciaal maken? Een mooi patroon uit meerdere schaaldelen of iets dergelijks?

Vroeger speelde ik wel eens een spelletje op de pc genaamd "bruggen bouwer", 2D, toen ik het onderstel zag moest ik denken aan m'n ingestorten creaties :( (voor de geïnteresseerden het is te vinden onder bridge builder in de app winkels)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Maak het onderstel in gepolijst rvs. Dan valt het pas echt op en je hoeft je niet druk te maken over houtverbindingen die genoeg sterkte moeten hebben.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Alle respect voor je creativiteit! Wat het functionele gebruik als tuintafel betreft heb ik twee vragen. Ten eerste heb je overwogen om het blad i.p.v. in een geheel uit delen op te bouwen? Dit voornamelijk omdat er water op zal blijven liggen en je dat bij een egaal blad niet zo snel kwijt bent, met meer kans op vervorming. Ten tweede, loopt het pootstel met de vlak liggende delen niet snel de kans te vervormen door de voortdurende blootstelling aan vocht/ regenwater waar grotere delen in contact met de grond zijn?

Succes met je ontwerp en bouw! Fons
 

smetje

Actieve deelnemer
12 okt 2014
46
0
Gent
in principe is het plan om het blad in planken op te bouwen met telkens wat speling tussen zodat zoals je aangeeft het water weg kan lopen.
de tafel komt op nidagravel platen te staan met steentjes dus het water kan mooi weg lopen. tot nu toe is mijn ervaring met padoek dat dit mooi recht blijft ook al ligt het plat en kan er water op blijven staan. in heb destijds een blokraam gemaakt en op de onderregel blijft ook water staan, het is nog niet vervormd maar je ziet wel dat de verkleuring anders loopt dan de verticale stijlen.
Denk je dat in dit concept de vlakke delen van het onderstel zou gaan vervormen? de onderste vlakke regel is 45 x 80mm ongeveer.

ben ondertussen nog wat mogelijkheden aan het tekenen want de vrouw vind het niet symetrisch genoeg...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
We maken je het niet gemakkelijk smetje ...... Ik sluit me bij helemaal bij bovenstaande schrijvers aan ( op de gepolijste RVS na dan ;) ), maar vind de op de grond liggende delen van het onderstel niet praktisch; veel contact met optrekkend vocht en vaak staat buitenmeubilair op een niet geheel vlakke ondergrond en dan zijn die liggende poten ook niet handig.

Ik lees iets over domino's en met moderne lijm zal dat wel goed gaan, maar klassiek buitenmeubilair heeft zijn eigen houtverbindingen. Zo gemaakt, dat het water er in in loopt maar juist uit loopt, om rot in de verbindingen te voorkomen.

jaap
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
De ondergelopen tussen de poten NIET op de vloer leggen,....zonde van al je werk en menie ziet er ook nie uit nie ;)
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Standaard is een tafel 75 cm hoog, tegenwoordig zou je hem wat hoger moeten maken. Dat het ontwerp onpraktisch is qua zitten en constructie
is denk reeds voldoende aangegeven. Denk eens aan een uittrektafel als je daadwerkelijk met 8 personen er aan wil zitten. Normaal reken je met
60 cm per persoon.
 

TryFal

Nieuw lid
7 apr 2015
17
0
Ik heb een andere vraag, vanwaar de keuze voor Padoek? Ik zie het wel vaker voor buiten gebruik, maar helaas verkleurd dit hout heel snel (al helemaal in de zon). Wat jammer is gezien het van origine een mooie kleur heeft. Ben benieuwd naar je andere ontwerpen, ik begrijp denk ik wel je vrouw een beetje.

Succes!

Greets Miel
 

smetje

Actieve deelnemer
12 okt 2014
46
0
Gent
De poten zijn zodanig uitgetekend dat deze de benen niet hinderen, ze staan 40cm van de rand van het blad.

ondertussen is het ontwerp wat veranderd aangezien de tafel ergens anders komt te staan. Het zal nu een rechthoek worden van 2,6m op 1,2m om met gemak met 8 tot 10 personen te kunnen zetten. De poten zullen een X vorm krijgen. Zal nog een nieuwe tekening online zetten maar moet het blad nog even aanpassen naar 6 balken van 20cm breed.
ik kies voor padoek omdat mijn achterdeur en poort ook in padoek uitgevoerd zijn, de lijn een beetje doortrekken. Het is natuurlijk ook een houtsoort die een leven lang mee gaat.
 

smetje

Actieve deelnemer
12 okt 2014
46
0
Gent
image.jpg

Hier komt ze dus te staan, is een hoek waar niet teveel zon komt behalve in de ochtend. Ideaal om te eten
 

smetje

Actieve deelnemer
12 okt 2014
46
0
Gent
ondertussen al begonnen met de bouw van de tafel.

eerst ons hout gaan halen uiteraard :)
IMG_0660.jpg

alles schaven op maat
IMG_1047.jpg

Ik lijm 2 delen aan elkaar zodat ik een breedte van 20cm krijg. de dikte is een 43mm
alles voorbereiden met de domino xl
IMG_0661.jpg

IMG_0662.jpg

al eens klaar gelegd hoe het blad er zou uitzien, is 260 x 122cm

IMG_1048.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Wat blijft dat toch een mooie houtsoort.......ook in mijn keuken gebruikt en jaren later nog steeds MOOI...wel iets minder rood maar goed :cool:
 

smetje

Actieve deelnemer
12 okt 2014
46
0
Gent
het leuke aan padoek is dat het zo mooi verkleurd, als het niet volledig in de zon staat wordt het bruin/grijs en dat is waar ik naar streef met deze tafel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.