PDA

Bekijk Volledige Versie : Zelfbouw stationaire freesopstelling met bovenfrees eronder

dopeling
14-09-08, 12:53
Er zijn inmiddels in Nederland, bij Baptist voor houtbewerkers, producten te koop waarmee je een eigen stationaire freestafel kunt bouwen. En, laten we eerlijk zijn, we zijn doehetzelvers, dus wat is er nou mooier als je eigen stationaire freesopstelling maken. Bij mij gaat de technische fantasie dan helemaal op de loop, en dat gaat dan over haalbare plannen waarmee ik een freestafel zou kunnen bouwen die mooier is dan ik zou kunnen kopen en daarmee kom ik op nog een ander niet onbelangrijk aspect: Als je een eigen freesopstelling bouwt dan ben je bovendien nog stukken goedkoper uit.
In dit verhaaltje wil ik bepaald geen beschrijving geven van de freestafel zoals ik hem wil gaan bouwen, dat zou een boekwerkje worden om dat goed uit te leggen, maar ik wil hier wel een aantal aanwijzingen geven voor een eenvoudige doch zeer bruikbare uitvoering.
-Laat je leiden door de maten van de verkrijgbare materialen.
- Als je een kast onder je freesmachine wilt, gebruik dan eventueel een bestaande kast of neem een eenvoudige keuken onderkastmodule in de buurt van de maat 550 x 550 mm. Pas daar je bladmaat op aan.
- De dikte van het blad moet het uitfrezen van de diverse openingen voor de hulpstukken “aan kunnen”. Met andere woorden neem een dik blad of dik het blad aan de onderkant op tot een stevige dikte. Er bestaat een dunne T-track /geleidingsrail maar die is ook dun voor de er in te bewegen geleidingssystemen en die zou ik hoofdzakelijk aanraden voor kleine freestafeltjes of voor het plaatsen van bijvoorbeeld verschuifbare linealen of meetlinten.
-Je kunt een brede T-track/geleidingsrail gebruiken voor de inlegplaat langs zodat je daar stevige geleidingssystemen in kunt gebruiken en ook bepaalde typen Featherboards/veerdrukplaten. De afstand van die rails tot aan de frees wordt voor een deel bepaald door de werk ”diepte” van je featherboard/ veerdrukplaat. Houd er rekening mee dat er “diepere”veerdrukplaten in aantocht zijn dus de afstand mag groter zijn.
-De smallere diepe T-rails zijn heel mooi te gebruiken voor de zij-aanslag, zowel in de voorzijde – voor de veerdrukplaten – als er boven op, - om stops op te kunnen zetten-. Daarmee, met deze stops, kun je naar beide zijden begrenzingen aangeven als je bijvoorbeeld een slotopening freest voor het inbouwen van een slotje in een kistje of kastje die je gaat maken voor een Tentoonstelling bij Baptist :D
- Aan weerszijden achter de inlegplaat, waaronder de frees is bevestigd, komen twee T-rails van het smalle diepe type ingefreest te liggen die je gebruikt voor de geleiding en afstelling en fixering van de zij-aanslag waarlangs je werkstuk beweegt. Deze lopen vanaf de rand tot een stukje voor de freesopening, of ze lopen helemaal door tot aan de andere kant van het blad waarbij je rekening moet houden met het kruisen van de brede geleidingsrail voor de inlegplaat.
Voordeel van het laten doorlopen van deze rail is dat je de aanslag dan aan beide kanten van de inlegplaat kunt gebruiken wat handig kan zijn als je bijvoorbeeld ergens in plaatmateriaal van breedte overlangs een (zwaluwstaart)gleuf wilt frezen.
De zij-aanslag zelf is als compleet product te koop maar natuurlijk ook zelf te maken. Het is in wezen een hoekprofiel. Als je hem zelf maakt houdt er dan rekening mee dat de later te plaatsen stofafzuigmond er op past.
-De inlegplaat . Deze bouw je op de oost- west as midden in de freestafel en op de noord-zuid as uit het midden meer in de richting van het noorden. Daarmee krijg je voor de aanslag meer steunoppervlak voor je werkstuk. Bovendien heb je daardoor de mogelijkheid om de aanslag eventueel aan beide kanten van de frees te gebruiken waardoor je meer mogelijkheden hebt om bijvoorbeeld sleuven overlangs in je werkstuk te frezen.
- Een hele goede manier om je freesmachine op de juiste plaats te bevestigen is door op een stukje stevig en doorzichtig plastic de onderzijde en omtrek van je freesmachine af te tekenen en daar op aan te geven waar de schroeven moeten komen en waar precies de frees uit de machine komt te steken. Met dit stukje plastic kun je vervolgens exact de plaats bepalen waar de bevestiging voor de frees komt, meestal dezelfde schroefaansluitingen als die al gebruikt worden onder in je freesmachine. Dit nauwkeurig plaatsen is heel belangrijk omdat je dan goed uitkomt in de bestaande openingen in een gekochte inlegplaat wat later geen problemen oplevert als je met geleide-ringen voor kopiëerwerk gaat werken. Ook die ringen zijn straks verkrijgbaar.
De afgebeelde freesplaat op de foto is een voorbeeld, dat niet af is. Ik heb bijvoorbeeld de zijaanslag niet af zodat deze bruikbaar is. Het gaat in de afbeelding vooral om de T-rails en de inlegplaat. De laatste heb ik ook zelf gemaakt, van kunststof. Dit hele freesblad heb ik in de tuin op een”workmate” gemaakt - los uit het handje bijna- , met alleen maar een bovenfrees en zelfgemaakte mallen van MDF.

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/1191=456-freestafel voorbeeld forum.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/1191=456-freestafel voorbeeld forum.jpg)

Ad de Crom
14-09-08, 13:57
Ik vind dat je er goed over na gedacht hebt, en ik ben het roerend met je eens dat als je zelf je tafel bouwd, dit veel beter is dan er een te kopen. Punt 1, je maakt hem dan exact hoe je hem hebben wil. Punt 2, je hebt dan een tafel die minder kost dan als je er een zou kopen.
Punt 3, je hebt dan ook iets wat nergens te koop is.
Ben erg nieuwschierig om hem te zien als hij gereed is, zo niet vergeten er een foto van te posten.

Wens je veel succes.

Ad

ericbijsma
15-09-08, 09:06
Waar ik zelf altijd erg nieuwsgierig naar ben , is de bevestiging van de frees onderaan de tafel.
Hoe doen jullie dit?

Ik heb nog eens op het net gezocht op " t-track" en kwam de volgende interessante link tegen:

http://www.capellemanmachines.be/bovenf ... rts%20.htm (http://www.capellemanmachines.be/bovenfreestafel_accessoires_us_imports%20.htm)

Onderaan staat ook een voorbeeld van een prachtige freestafel.

dopeling
15-09-08, 10:19
De afgebeelde freestafel van capellemans is een mooi voorbeeld van een zelfbouwtafel. Ik mis er wel een aantal dingen op die ik zeker op mijn eigen tafel zou willen maar het is een heel mooi begin en vast een goede ontwerp voor de gemiddelde doe het zelver. Ik ben wel voor meer ruimte aan de voorkant van de inlegplaat. De accesoires zijn hoofdzakelijk van "Amerikanen" met spleetoogjes en de inlegplaat is van Trend UK.
De bevestiging van de freesmachine is in mijn eerste stukje al beschreven.
Het wordt wat lastiger als je freesmachine geen boutjes aan de onderkant heeft zitten waarmee een kunststof bodem/glij-plaat vast zit. Dan moet je dus gaatjes in de voet van je machine maken of daarin draad tappen. Maar wezenlijk maakt het verder weinig uit. D.m.v een afdruk op doorzichtig plastic van de onderkant van je machine met daarop aangegeven de plaatsten waar de schroeven of boutjes met verzonken kop door heen moeten plaats je de frees op de plaat. De plaat zelf blijft door zijn gewicht al op de plek maar is verder op de hoeken vast te maken aan het blad d.m.v. magneetjes of ook schroeven/boutjes. Eventueel kun je de machine met de gehele plaat uit de tafel tillen en de freesmachine met onderplaat voor vrij uit de hand gebruiken. Dat doe ik ook met de plaat van de WoodRat waar mijn machine aan vast zit.
Heb ik al veel plezier aan gehad met uit de vrije hand frezen.

ericbijsma
15-09-08, 10:31
Ik heb een Metabo ofe738, daar zitten gaatjes in de zool, waar een M6 boutje doorheen kan.
het is echter een gaat zonder schroefdraad.

Wat is de beste manier om dit stevig en vooral veilig aan de tafel vast te krijgen?

borre
15-09-08, 13:36
Enkele algemene opmerkingen mbt het maken en gebruiken van een freestafel. Kijk eens bij de bovenfrees die je al hebt, of nog wil aanschaffen hiervoor, hoever je korste freesje maximaal onder de zool uitsteekt. Maak je namelijk je blad te dik dan loop je kans dat het freesje niet boven het blad uitsteekt. Met name goedkope bouwmarktfreesjes hebben een erg korte schacht.
Ook wordt een bovenfrees in een tafel gemiddeld sterker belast dan wanneer je hem met de hand gebruikt. Je hebt met grote werkstukken minder snel in de gaten hoe hard je aan het duwen bent. Bovendien staat de frees op z'n kop en zal sneller vervuilen met stof en spaanders. Goedkope of minder zware bovenfrezen zijn daarom niet altijd een optie voor stationair gebruik.
Ga je je bovenfrees zowel met de hand als in een tafel gebruiken, laat de frees na gebruik in de tafel niet in de freesstand stand maar ontspan hem. Doe je dit niet dan zullen de veren merkbaar aan spanning gaan verliezen.
Moet je nog een bovenfrees kiezen denk dan eens aan een zwaar exemplaar met 12 mm schacht. Veel mooie frezen, met name voor paneelwerk, zijn alleen met 12mm schacht verkrijgbaar. Kijk eens naar de Trend T11. Deze bovenfrees is speciaal gemaakt voor stationair en handgebruik en is mbv een spindel verstelbaar, zowel boven als onder de tafel. Verkrijgbaar oa bij http://www.sauter-gmbh.net/.

Ed

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/1197=458-T11EK-EURO.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/1197=458-T11EK-EURO.jpg)

ArieProduction
15-09-08, 18:28
Ha, een leuk onderwerp.

Er zijn nog een paar dingen waar ik tegen aan liep toen ik m'n freestafel maakte, het is uiteindelijk een redelijke low-budget oplossing geworden. Binnenkort een volgende versie maken met andere materialen en een andere bovenfrees, maar voorlopig werkt het. Hieronder een paar foto's met opmerkingen:

Een blad van berken multiplex werkt wel maar het kan gladder.

De aan/uit knop zit nu vast met een klem, dat moet beter kunnen

Ik heb de dikke multiplex plaat tot de helft van de dikte uitgefreesd zodat de frees dichter bij het bovenblad komt, bij deze methode van bevestigen blijft het tafelblad mooi glad.
De frees zit met een paar latten en de originele zij-geleiding pennen geklemd tegen het blad, de vleugelmoeren (zichtbaar op de vorige foto) maken het mogelijk de hele frees er weer uit te halen.

De hoogte instelling is een hefboom, hoe langer de boom hoe lichter de hoogte instelling werkt. Ik krijg m'n frees op deze manier op een halve milimeter nauwkeurig ingesteld.

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/1200=463-DSCF0595.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/1200=463-DSCF0595.JPG) http://woodworking.nl/upload/attachments/1200=464-DSCF0596.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/1200=464-DSCF0596.JPG) http://woodworking.nl/upload/attachments/1200=465-DSCF0597.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/1200=465-DSCF0597.JPG) http://woodworking.nl/upload/attachments/1200=466-DSCF0599.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/1200=466-DSCF0599.JPG)

borre
15-09-08, 18:39
Toevallig staan deze schakelaars bij baptist onder de rubriek "nieuwe artikelen".
Mijn eigen freestafel is een laminering van MDF met volkernplaat (trespa).

Ed

PS, Ook het t-track systeem is inmiddels bij baptist te koop.

dopeling
16-09-08, 00:08
Het hangt er natuurlijk van af waar je een freesmachineopstelling voor wilt gaan gebruiken. het ligt in de bedoeling dat ik hem zo maak dat deze te gebruiken is voor het fijnste meubelmakerswerk. Er moet stofafzuiging komen boven op en onder de tafel. Daarvoor ga ik de machine in een eigen compartiment plaatsen zodat deze van onderen goed schoon te zuigen is.
Ik denk dat heel veel mensen al een freesmachine hebben en daar is een handige lift voor te maken. Menig machine is ook zelf om te bouwen om deze omhoog te kunnen bewegen. De inlegplaat die ik gebruikt heb is meen ik 5 of 6 mm dik, de kant en klare nog geen 10 mm. momenteel is er een ontwikkeling die je al bij de WoodRat kunt waarnemen. Een verlenging die in je freesmachine gaat waardoor je frezen verder omhoog kunt zetten en sneller kunt wisselen. Kijk op de WoodRat site en je ziet hoe dat werkt. Waarschijnlijk komt dat beschikbaar voor meerder maten/merken freesmachines want daar is geld aan te verdienen. Ja ik denk dat een freestafel een leuk onderwerp is omdat zo veel mensen een freesmachine hebben en er nog niet zo goed mee uit de voeten kunnen. Het is wel geen WoodRat maar met zo'n tafel kun je al heel wat meer.

hemski
16-09-08, 16:50
Ik heb een woodrat en zat te denken aan de mogelijkheid om zeg maar twee geleiderails van de woodrat extra aan te schaffen en die vervolgens onder een MDF of trespa plaat te schroeven. De plaat kan ik vervolgens met klemmen of bouten aan mij werkbank bevestigen, net zoals je dat bij de woodrat hebt. eigenlijk dus een soort woodrat, maar dan op zijn kop. Met behulp van de t-tracks kan ik het idee van dopeling overnemen etc etc.

dopeling
16-09-08, 17:09
Kijk daar snap iknou niets van hemski. twee geleiderails van de WoodRAt op zijn kop enzovoort.
Hep je ook een tekeningetje voor me of een verdere beschrijving?

Ik dacht even dat je bedoelde een plaat in de WoodRat inklemmen - bijvoorbeeld onder een hoek- waarin een paar T-tracks zijn ïngelaten om daar weer Toggleclamps (snelspanklemnmen verticaal of horizontaal) zodanig in heen en weer te bevestigen dat je op iedere plek een aanslag, ondersteuning, klemmogelijkheid hebt als je snel een serie freeswerk wilt maken met de WoodRat. Ja, ja, zeg T-tracks en Toggleclamps en mijn fantasie slaat bijna op hol, Wat je daar allemaal mee kan maken.............bijv. ook nog een klem/aanslagtafel voor onder je boorkolom, of gewoon een rail vooraan tegen je werktafel waarin Toggleclamps schuiven (een soort bankschroef als je fijn werk wilt inklemmen zoals voor zwaluwstaartzagen, een zaaghulp voor moeilijke hoeken op je zaagmachine, enzovoort enzovoort.

hemski
16-09-08, 18:23
:D :D :D :D

mooi man! Had idd iets te weinig tijd genomen om het uit te leggen. Als ik het zelf niet had geschreven had ik het ook niet begrepen.

Eigenlijk ging het erom dat ik ivm de woodrat al een plaat onder mijn freesmachine hb zitten en eigenlijk die plaat er niet wil afhalen om de freesmachine vervolgens weer te gebruiken in een freestafel. Nou goed, ik zal wel een tekeningetje maken.

Anyway, dat idee van jouw vind ik ook wel heel erg goed. Mooi weer iets om te puzzelen.

dopeling
16-09-08, 21:43
Kijk hemski, nou heb je mij weer op een idee gebracht met jouw brainstorm. Ik denk dat dat het ook wel zo'n beetje is wat je bedoelt. Stel je voor je hebt je freesmachine op de freesplaat staan van de WoodRat, je schroeft twee van de geleiderails van de WoodRat - waar de freesmachine dus, op de WoodRat, in naar achteren en naar voren kan bewegen - onder het blad van je freestafel, dan snapt een doe het zelver natuurlijk meteen dat je dan zo je freesmachine van de WoodRat afschuift en onder je freestafel schuift zodanig dat deze mooi gepositioneerd zit met de frees in het midden van de opening. Dan fixeer je de plaat met zo'n sterknop ook onderaan de freestafel vast en klaar is kees, ... sorry, klaar is hemski. Dan kun je de freesmachine dus in nog geen 10 seconden overzetten. Als je zelf een lift maakt maak je dus een voorziening waarbij je de machine met freesgrondplaat van de WoodRat zo in/op de liftmodule plaats. Je moet toch welhaast ingenieur zijn om in zo'n brainstorm terecht te komen. ;) Toch wel geweldig zo'n forum waar het zo constructief kan stormen.

jaap
16-09-08, 22:09
Oef, wat een geniaal intellectueel geweld van dopeling en hemski! Even een gewone vraag, welke freesmachine en grondplaat voor bevestiging in de freestafel gebruiken jullie? Ik heb Festool basis met een of1010. De freesmachine zou ik wel voor gewoon uit de hand freeswerk willen houden, de basis en de 5a freesmodule verkopen, en dan een nieuwe tafel zelf bouwen met een freesmachine, die van bovenaf in hoogte verstelbaar is!
De zelfbouwoplossing van arieproduction vind ik ook niet verkeerd, hoe is het met je vinger??

jaap

hemski
16-09-08, 22:14
:shock: en zo laat nog. Mannen het is echt geweldig! Ik ga nu even slapen en morgen verder met dit mooie onderwerp.

Jaap (fijn dat je er weer bent trouwens), festool heeft nu een grondplaat voor de CMS systemen die verstelbaar zijn van bovenaf. Ik heb trouwens een 1400 op een woodrat staan.

dopeling
16-09-08, 22:56
Jaap, als je bij de WoodRat kijkt zie je dat de freesmachine (ik heb ook een Festool) bovenop de grote plaat staat met een kleine plaat. Aan die kleine plaat zit de freesmachine vast. Als je je nou bijvoorbeeld mijn freesplaat voorstelt, de eerste foto in dit onderwerp, en je stelt je daarbij voor dat daaronder de geleiderails van de freesplaat zitten zoals die bovenop de WoodRat aan weerszijden van de plaat staan waar de freesmachine aan vast zit, dan kun je je wel voorstellen dat je dan de freesmachine met de geleideplaat van de WoodRat zo onder de freestafel kan schuiven zoals hij andersom bovenop de WoodRat staat. Dan de plaat in de juiste stand fixeren, en klaar is Jaap :D
Dan kun je dus heel snel de freesmachine verplaatsen maar bovendien kun je de freesmachine heel mooi uit de vrije hand gebruiken want met de grondplaat van de WoodRat heb je een hele stabiele verplaatsing uit "de vrije hand" omdat je het grote deel van de plaat op het werkstuk laat rusten en je die daar ook nog met een hand kan plat houden. Ik heb zo heel wat metertjes met plezier en zonder problemen gefreesd...... of is het gefreest? Ik vrees dat ik dat even niet meer weet. ik ga maar effe slapen.

ArieProduction
17-09-08, 11:11
pffh, ik heb nu toch wel behoefte aan tekeningen en foto's om het nog te begrijpen.

ik kwam deze cursus tegen om een freestafel te maken
http://www.beqwaam.nl/workshops/index.htm#hout even naar halverwege de pagina scrollen onder het kopje: Freestafel maken ...
op de volgende pagina http://www.beqwaam.nl/workshops/freestafel/meerinfo_bft.htm zie je dat ze als lift een garage krik gebruiken (beetje over gedimensioneerd lijkt me). Verder spannen ze de frees met de geleidings pennen van bovenaf in de tafel, en sluiten hem dan verder op met een verwijderbare bovenplaat.

En jaap, de vinger doet het wel weer aardig ik kan alweer houtbewerken zonder problemen (altijd zaag uitzetten als je met je hand in de buurt komt .....)

dopeling
17-09-08, 12:52
Hallo Arie. Op onderstaande foto zie je de WoodRat . De DeWalt machine staat op een plaat, de grondplaat. Hij zit daar aan vast. Met deze plaat schuift hij ovver de grotere plaat daaronder, de freesplaat. Maar zoals je ziet schuift hij tussen twee alluminium geleidestrips door. Het principe van hemski is dat je de boel omdraait. Dan heb je de machine onder aan de freesplaat , tussen de geleidestrips, vastgezet met de zwarte sterknop, onder aan de freesplaat hangen. Dat principe kun je dus verder uitwerken tot een freestafel. WoodRat bezitters zouden met dit idee hun machine van de WoodRat snel in een stationaire opstelling kunnen plaatsen, maar het is natuurlijk ook een idee om de betreffende onderdelen van WoodRat los te kopen en op die manier een freestafel te bouwen waarbij je de frees machine dus makkelijk en snel onder een tafel bouwt. Het idee is in wezen dus een freesmachine aan een grondplaat bevestigd, glijdend, tussen twee rails door, onder aan een blad plaatsen.

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/1222=471-woodrat.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/1222=471-woodrat.jpg)

ArieProduction
17-09-08, 15:31
. Het idee is in wezen dus een freesmachine aan een grondplaat bevestigd, glijdend, tussen twee rails door, onder aan een blad plaatsen.

Helder, bedankt voor de uitleg.
Ik heb zelf geen Woodrat dus dat met die rails was wat onduidelijk.

Overigens zou ik graag een lift willen hebben die volgens het principe van deze link, http://www.woodpeck.com/precisionrouterlift.html werkt.

dopeling
17-09-08, 16:46
De door jou getoonde routerlift is voor fixed base routers, freesmachines die je niet kunt laten "duiken" . Die laatste soort freesmachines heten dan plunge routers. Dat is de bovenfreesmachine die je hoofdzakelijk in Europa tegenkomt
Als je naar het principe kijkt van deze, zeker niet goedkope lift, als je dat in Nederland wilt hebben dan kan een beetje technisch persoon daar wel een zelfmaak lift uit af leiden.
Je moet je dan voorstellen dat de frees machine verder naar voren komt en het liftgedeelte een meer verticaal element blijft aan een verticale plaat waarmee de bovenplaat zoals bij deze lift te zien is vervalt. Als je dan de stelschroef gaat draaien draai je de lift onder de inlegplaat die al op je tafel zit omhoog of omlaag. Ik ben helaas geen technisch tekenaar anders zou ik het tekenen. Maar zie de bijgevoegde afbeelding van een simpele uitvoering.

Ik zou zo zeggen": voor iemand zonder enige technische achtergrond doe ik het wel aardig toch? :D

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/1224=472-zelfbouw lift.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/1224=472-zelfbouw lift.jpg)

dopeling
17-09-08, 16:47
En laten we eerlijk zijn. Als je dit zo bekijkt. WAT KOST DAT NOU? 8-)

Doe het zelvers zitten in een doe het zelf hemel :lol:

hemski
17-09-08, 19:52
niet gek dopeling. :geek:

die duurdere precision router lifts zijn niet geschikt voor de festool machines maar meer voor die Amerikaanse types cilindervormige bovenvrezen, als ik het zo snel even bekijk. Wel mooi spul trouwens. Je ziet die bovenvrezen veel opduiken in de " fine woodworking".

Ik vind jouw lift, dopeling, een mooie oplossing, alleen is de stabiliteit wel goed genoeg?

Die lift van Arieproduction is ook heel eenvoudig en gaat uit van de stabiliteit van de bovenfrees zelf. Je zou hier zelfs nog een draadeind aan kunnen toevoegen tussen de voorkant van de hefboom en de onderkant van de tafel voor de fijnafstelling.

dopeling
17-09-08, 21:02
Ik hep dit niet self bedacht maar gefonde
Dit is een werkende opstelling van iemand anders. En ik denk ook dat het goed werkt.
Tussen de zuilen zit een schroefdraadspindel en ik mag aannemen met fijne draad, dat betekent dat je daar je freesdiepte heel mooi verfijnd mee kan tunen. Dat kan lang zo goed niet met de andere hier zelfgemaakte oplossingen.

jaap
18-09-08, 20:10
Creatief mannen!! Het ene idee naar het andere, maar voor gewoon een freestafel vind ik de eerste afbeelding van dopeling nog steeds de meest aansprekende, maar dan wel met een zwengeltje voor de horizontale verstelling. Het idee van Borre, een freestafelblad uit mdf met een trespa bovenlaag, lijkt me ook bijzonder handig; zeker als je de grondplaat voor de freesmachine ook uit trespa maakt.

Het kan ook geheel anders, in de nieuwe F&C staat een artikel over de ultracut, een hele interessante benadering van een freestafel, http://www.ultracut.co.uk/index.html.

jaap

dopeling
18-09-08, 21:27
Jaap, laat ik beginnen met te schrijven dat ik bevooroordeeld ben naar de WoodRat. Zo, dan hoeft een ander dat niet meer te schrijven. Dus wellicht is mijn reactie dan niet helemaal zuiver meer, maar dan toch maar nu van start:
1. De machine staat op de grond - neemt daarmee weer een stuk ruimte in in de werkplaats, ik zal hier maar bij zetten dat de machine ook sowieso nogal wat ruimte inneemt.
2. Er zitten een hoop (losse) onderdelen aan - die je ook kwijt kunt raken.
3. En nu komt het, behalve de sidewaymovement, die je met een WoodRat ook kunt maken maar dan heb je een hulpstukje nodig wat ik heb uitgedacht en dat een ieder zelf kan maken met een stuk Trespa - zie ik heel weinig verschil met de mogelijkheden met een WoodRat.
Ik kan nu nu niet zien wat de sidewaymovement in dimenties aan kan dus weet ik ook niet hoe beperkt of ruim deze is.
Er wordt in de reklame voor dit aparaat een kruistafel/klem getoond, dat vindt ik al helemaal geen toevoeging, want dat kan op een WoodRat natuurlijk ook.

Nou zal deze of gene natuurlijk wel denken, wat zeurt die man nou over die WoodRat, maar dan komen we bij het MEEST belangrijke van het hele verhaal.
Heel veel klanten struikelen over de prijs van de WoodRat, nu iets van 695,- euro, als je een streepje zet onder de prijzen van DIT apparaat dan zit je al dicht bij de 2000 Britse Ponden, even beperkt omgerekend, dat is dan al gauw 3000 euro zonder transportkosten, douanekosten en wat er bij komt voor eventuele tussenhandel.

Bij dit soort apparaten denk ik wel eens zouden die "uitvinders" zich nou wel eens eerst van te voren goed orienteren op de markt. Het lijkt me vooral een wat ingewikkelde en dure "variatie op een thema". Ik kan me niet voorstellen dat dit een succes wordt, tenzij, wat wel eens vaker gebeurt, er een geweldige en gerafineerde reclamecampagne wordt gestart.

Nou de meer positieve kant van het verhaal: het interessante is natuurlijk dat een dergelijk concept elementen in zich heeft en kan hebben die tot verdere inspiratie leidt voor eigen gedachten en producten.

borre
19-09-08, 20:29
Voor diegenen die inmiddels helemaal kicken op een eigen freestafel:
http://www.jessem.com/main_page.htm.
Vroeger hadden ze ook liften voor onze europese freesmachines.
Tegenwoordig echter alleen nog maar voor Amerikaanse machines of losse freesmotoren.
Een europese freesmotor die je zou kunnen gebruiken voor deze liften is de Kress 1050.
Deze machine ziet er op het eerste oog misschien fragiel uit maar is onverslijtbaar.
Ik gebruik hem zelf als motor voor een eigenbouw voorritsblad op mijn zaagtafel.
Verkrijgbaar bij http://www.damencnc.com. Kijk onder componenten/hulpmiddelen (wel de pagina even op nederlands zetten rechtsboven).
Ook al zijn de jessem delen niet echt low budget, het is alleen al mooi om te bekijken.

Ed

workingwithwood
27-10-08, 21:28
Geen idee hoever je al bent met je tafel, maar kijk ook eens goed naar
de diverse hulpstukken (Jigs) die je zou willen gebruiken. zorg dat het
op elkaar aan kan sluiten. Mijn Festo systeem bijv. heeft zelf helemaal
geen langsgeleider die aan de bovenkant uit één stuk bestaat. Je kunt
er dus niet iets in één keer overheen laten glijden.

André

ArieProduction
28-10-08, 19:11
Afgelopen weekend weer druk in de weer geweest met de frees, zowel los als in de freestafel opstelling. Daarbij is het volgende stuk gereedschap erg handig:

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/1584=548-Diepte.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/1584=548-Diepte.jpg)

Don_Paul
01-11-08, 21:31
Wat laat mijn reactie op de voorgestelde freestafel-ontwerpen.

Als je een freestafel wilt bouwen, lees dan eerst eens de boeken van Bill Hylton hierover. Hij heeft een aantal uitgangspunten waar ik het eigenlijk wel mee eens ben.

Allereerst stelt hij dat je de frees niet in het midden van de tafel moet bevestigen, maar aan de voorkant; en dat je je geleider zo moet maken dat je hem ook kan draaien. Zo heb je veel steun als het nodig is, en hoef je niet over de tafel heen te reiken als het niet nodig is.

Daarnaast: geen tracks of geleiders in het blad verwerken. Dat verzwakt alleen maar, en de geleiders komen toch vol met zaagsel te zitten. Zorg gewoon dat de voorkant van de tafel recht is, en gebruik een 'slee' die daarlangs glijdt.

dopeling
01-11-08, 22:35
Nouwwww, dan ben ik toch niet met Hilton eens. Tracks hoeven een blad helemaal niet te verzwakken als je er met ribben een versterking onder tegen de plaat aanbrengt. Over een vlakke plaat langs de voorkant er langs glijden kan inhouden dat je geen gesloten geleide beweging hebt. Je kunt dus van het blad wegbewegen en daarmee een freesbewerking verkeerd laten aflopen. Bij een opgesloten beweging heb je dat niet. Dan heb je ook een eenvoudige mogelijkheid om met een featherboard te werken om zo je werkstuk aan de zijkant aan te drukken. Bovendien heb je met een T-track in het blad en een slim hulpstuk de mogelijkheid om makkelijk onder allerlei hoeken te werken. In een T-track in het blad kun je ook eenvoudig met stops werken. So sie je maar weer zoveel smaken, soveel eten.

Houtbewerker
03-11-08, 08:47
Hierbij een leuke link naar een zelfbouwfreestafel. Volgens mij kun je de meeste onderdelen kopen bij onze vrienden in Arnhem.http://www.ablett.jp/workshop/router_table.htm

Overigens, zo'n hulpmiddel om de bovenfrees van bovenaf te verstellen lijkt een ideale aanvulling op de freestafel.

Als én mijn schuur af is én ik mijn Festool freestafel heb verkocht, ga ik starten met mijn eigen zelfgebouwde freestafel... :D

dopeling
03-11-08, 10:41
Bedankt HOUTBEWERKER

Dit vind ik nou een hele mooie bijdrage. Ik zie hier namelijk heel veel terug van "eigen" ideëen die ik in de loop der jaren heb uitgewerkt.
En wat "vertelt" mij dat nou? Ja, dat ik dus niet origineel ben. Ok!!
Maar veel belangrijker is het dat ik hier uit aflees dat er een soort van wetmatigheid zit in het bouwen van een stationaire freesopstelling voor een bovenfrees.

Ik vind wel dat de man zijn opstelling wat ruig bouwt. Ik houd wel van wat verfijning. Zo'n rij schroeven langs de rand vind ik dus echt niets, is nergens voor nodig.

Het compartiment voor de frees met het plastic deurtje is in mijn ogen een must ik weet alleen niet waarom hij er zoveel gaten in heeft geboord. Als je er al gaten in boort dan kun je nog beter een deurtje maken waarbij de gaten of spleten regelbaar zijn.

Het enige wat ik op wezenlijk dit ontwerp kan aanmerken is de geleider.
De geleider is op zich wel mooi, mooi hoog ook, maar ik zou er dan wel een tweede bij maken met nog meer mogelijkheden.
De aluminium tracks die hij gebruikt zijn overigens niet gangbaar (meer?)
Ook het infrezen in het blad raad ik zo niet aan, je kunt best wel een kruising maken en de track voor de frees naar beide kanten laten doorlopen.

Maar al met al een prachtig basis ontwerp. Een paar stevige wielen eronder en je kunt er alle kanten mee op.
Een hele mooie aanvulling op een WoodRat.

jaap
04-11-08, 17:43
Voor wie nog een keuze moet maken welke bovenfrees er in de freestafel moet komen, heb ik een aardig overzicht als bijlage toegevoegd.

Het komt uit het Duitse tijdschrift Holzwerken http://www.holzwerken.net. Is er iemand hier die dat tijdschrift kent of leest. Het ziet er prima verteerbaar uit!

jaap

Attached files bovenfrezen holzwerken.pdf (http://woodworking.nl/upload/attachments/1682=580-bovenfrezen holzwerken.pdf) (171.7 KB)

borre
04-11-08, 20:55
Dit wordt zo onderhand een mega topic. Bijgevoegd enkele foto's van mijn eigen freestafel.Zoals te zien is deze in eerste instantie ook voorzien van een ingefreesde T-Track om een verstekgeleider te kunnen gebruiken. Naderhand heb ik echter een verstekgeleider gekocht die op de grote achtergeleider schuifbaar gemonteerd is. Mijn bezwaar van losse (verstek)geleiders is dat je,met name kleinere werkstukken, hierop vast moet klemmen omdat de frees de neiging heeft het werkstuk naar binnen te trekken. Bij het systeem op de foto's druk je het werkstuk gewoon tegen beide geleiders, dit is mogelijk omdat op deze manier de weg die je werkstuk aflegt altijd 100% parallel is aan je achtergeleider. Wil je dit doen met een losse verstekgeleider in een T-Track dan zul je de achtergeleider zeer naukeurig parallel aan je T-track moeten zetten. Wel te doen, maar zeer tijdrovend. Beide geleiders zijn van Jessem.
Ik hoop dat ik de algehele verwarring niet nog groter heb gemaakt

Ed

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/1692=588-IMG_0250.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/1692=588-IMG_0250.JPG) http://woodworking.nl/upload/attachments/1692=587-IMG_0251.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/1692=587-IMG_0251.JPG) http://woodworking.nl/upload/attachments/1692=586-IMG_0252.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/1692=586-IMG_0252.JPG) http://woodworking.nl/upload/attachments/1692=585-IMG_0253.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/1692=585-IMG_0253.JPG)

Don_Paul
04-11-08, 21:54
Bedankt HOUTBEWERKER

Dit vind ik nou een hele mooie bijdrage. Ik zie hier namelijk heel veel terug van "eigen" ideëen die ik in de loop der jaren heb uitgewerkt.

Grijins.... Als je dit ontwerp wilt namaken, koop dat het book 'Router Magic' van, jawel, Bill Hylton - daar staat deze nagenoeg exact in beschreven.

Dit ontwerp staat voor mij ook op de planning (alleen dus zonder de t-track, zoals gezegd geloof ik daar niet in, alleen in mijn Fence wil ik het overwegen). Met name die opklappende top lijkt me mega-handig.

Ik kan me die gaten overigens wel voorstellen, mijn ervaring is ook dat als je alles echt goed afdicht je de hele boel vacuum zuigt en daardoor je niet meer goed 'glijdt'.

Trouwens, kennen jullie deze al? Als ik dan toch ergens kwijlend naar mag kijken...

http://www.patwarner.com/routerfence.html

dopeling
05-11-08, 22:04
Het is wel leuk om allerlei verschillende, goedkope maar ook zeker heel kostbare hulpstukjes onder de aandacht gebracht te krijgen. Ik kan er uit af lezen dat we bezoekers hebben die heel goed bij kas zitten en bezoekers die weinig geld te spenderen hebben. Het hulpstuk van Patwarner kost maar!! 480 dollar en dan heb je het nog niet thuis. Er zitten een aantal heel mooi "features" aan dit hulpstuk maar de acrylic fence spreekt mij helemaal niet aan want die staat me teveel omhoog in het voorbeeld.
Een routerstation zoals bij Hilton in het uitgebreide boek "Router magic" is een basis, eigenlijk simpelweg een kast met een frees onder een blad erop/erin. hij laat daar eigenlijk heel weinig technische snufjes en uitbreidingen zien. Ook geen T-tracks en die zijn juist zo handig. Het binnenvak met deur er voor moet je niet te groot maken en ik zou hem aerodynamisch vormgeven, er valt te denken aan een soort trechtervorm eonder zodat er gewoon geen stof in op kan hopen. De kunststofdeur bij Ablett/woodworker is ook al zo'n mooie verbetering. Wat ik vooral mooi vind is het principe van zijn geleiding met de zwaluwstaart kunststof inschuifstukjes, veel mooier dan die van Patwarner. Ik heb ook nog een heel aardig idee om de frees er makkelijk onderuit te halen. Ach zo zie je maar weer iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren.

Het probleem met de verstekgeleider op de T-track kun je bemeesteren door een geleider met 2-puntbevestiging in de T-track te construeren en twee merktekens in het blad aan te brengen voor een 90 graden afstelling. Dat heb ik ook voor de geleider in mijn Festtool zaagtafel.

Dat puntje van kleine werkstukjes begeleiden vraagt wat meer aandacht want dat is altijd een probleem wil je met je vingers bij je frees uit de buurt blijven en je werkstukje toch op zijn plek houden.

beqwaam
18-12-08, 22:24
Beste Mensen,
Neem gerust een kijkje naar hoe wij bij BeQwaam de freestafel workshop aanbieden.
Beter goed gepikt.. of kom er een bij ons in slechts 1 dag maken.
Wij gebruiken ook geen T-tracks. Alle delen moeten dan exact 90o op elkaar staan, en dat is helemaal niet nodig. De slee van Hylton is een geweldige oplossing en bovendien nog veilig werken ook. Wij gebruiken een dergelijke slee voor klein werk bij de zaagtafel (744 XP DeWalt).

http://www.beqwaam.nl/workshops/freestafel/freestafelMKII/freestafelMKII%20(7)%20(WinCE).JPG

Wij gebruiken een melamine top. Werkt heel soepel en blijft jaren lang super glad en voelt niet koud aan. "Voelt niet koud aan""? Ja, sommige spuitgietalu tafeltjes zijn in de schuur wel erg koud en zelfs binnen werk je er niet prettig mee.

Kom anders een keer kijken in Baarn. Koffie staat klaar.

Groeten
Paul

Rene046
31-01-10, 22:13
Het is al een oude posting maar mischien bruikbare tip....

Mupro rail, Obo rail, halfen rail, flamco rail.

allemaal soorten railen met t-nut achtige moeren en zo.

en meest hebben best laage modelen.
groetjes

lensink.dirk
07-02-10, 21:28
ik heb ook zelf gemaakte freesmachine ,die staat ook te koop

de foto`s kom er ook

marco
09-02-10, 08:52
Heeft iemand ervaring met de Woodstar BS52? Dit lijkt me wel een goede tussenoplossing tussen een zelfgemaakte freestafel en een dure stationaire freestafel. De BS52 is geschikt voor 6-8-12mm frezen en heeft een toerental van 22.000rpm
http://www.toolnation.nl/product_info.php?cPath=1404_205_1275&products_id=7360

lensink.dirk
09-02-10, 19:21
ik denk dat een modelbouw freesmachine is !

Dirk

demuis
09-02-10, 20:40
Inderdaad een link naar een mooie pagina voor een zelfbouw freestafel. Als je overweegt een bovenfrees te kopen die je ook heel veel in de tafel gaat hangen zou ik eens serieus kijken naar een Triton bovenfrees. Zo kun je bij deze frezen de spantang door de zool heen draaien, waardoor je de frees boven de tafel kunt verwisselen en hij ook automatisch vergrendeld. Verder zitten er nog wat extra details op voor diepteverstelling (draaiknop) en een draaihandel om van boven je freestafel de frees te verstellen (bij 1.400 Watt type compleet geleverd).
Ik weet niet of je er ook een 12mm spantang bij kunt krijgen, maar een 12,7 (1/2") en 8 mm verloop. In de UK is hij ook nog eens scherp geprijsd. Google er maar eens op of kijk op Youtube bij Triton router.
Ik heb vorig jaar een Amerikaanse Dewalt DW618 fixed base frees gekocht (combiset). Die werkt perfect in mijn Dewalt zwaluwstaart sjabloon en ook in de freestafel. Maar je zit altijd met de omvormer van 240 naar 110v.

David80
12-02-10, 15:52
Ik heb gisteren mn zelfgemaakte freestafel uit de schuur gehaald. Helemaal krom getrokken. Is een multiplexplaat met een 3mm aluminium bovenblad erop. Ook komen er in het aluminium krassen na een paar werkstukken te hebben gedaan. Ik zit nu te denken aan een blad van graniet oid.

'mikejuhhh
25-02-10, 14:07
Ik zat te denken,de frees bij ons op school kan schuin frezen, wrrm zou je dat niet onder je tefel maken, het is vrij simpel, het deel waar de frees op hangt schanierend maken en aan de ander zijde schoefdraad of een plaat waar die doorloopt

pilot
10-03-10, 19:43
Heb dat kantelen ook gezien op een amerikaanse site hadden meerdere dingen vandiktebank met profielmessen.Ben nog op zoek gegaan naar die site (hawk) maar kon niks meer vinden.Heb zelf een hitachi m12 bovenfrees deze gemonteerd op 12 mm lexan en de diepteverstelling vrij simpel veranderd zodat hij bovenlangst is in te stellen.Frees is behoorlijk zwaar om uit de hand te gebruiken wil hier nog eens een festool voor aanschaffen.Hitachi komt dan onder de tafel te hangen.Als geleiders heb ik dik nylon van snijplanken gebruikt en voor aan de tafel een lineair kogellager op as.Binnenkort het blad erop en afwerken dan mak ik ook foto's.

'mikejuhhh
27-03-10, 19:22
hier mijn frees in aanbouw, er hangt een oude makita 1300w onder en de hoogte kan ik verstellen met een ratel.
het blad en gelijder is van trespa gemaakt en er zit onder een lade in voor de freesjes .

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/10559=2329-27032010040.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/10559=2329-27032010040.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/10559=2330-27032010045.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/10559=2330-27032010045.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/10559=2331-27032010046.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/10559=2331-27032010046.jpg)

jpandriesse
28-03-10, 12:57
Hoi Mike,

Hoe heb je de geleider lopen? Kan je daar misschien ook nog wat foto's van plaatsen? Thanx.

'mikejuhhh
01-04-10, 17:11
okej hier wat meer foto's met uitleg.

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/10817=2369-27032010042.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/10817=2369-27032010042.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/10817=2368-27032010043.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/10817=2368-27032010043.jpg)

rickkoorman
25-12-10, 20:30
erg interessant stukje leesvoer over de eeuwige freestafel. zit zelf te denken aan een freestafel. moet binnenkort echt een nieuwe bovenfrees aanschaffen aangezien mijn oude kapot is en een bovenfrees erg makkelijk is.

tja, koop ik een festool 1010. werkt erg prettig. of ga ik voor een triton of trend met handige hoogteverstelling in een freestafelopstelling?

wat zeg je? koop je toch allebei? :mrgreen: dat gaat helaas niet lukken.

alle tips zijn enorm welkom,

franksken
25-12-10, 22:32
Ik heb zelf de Festool en een zware Makita die ik gebruik voor een freestafel. Ik vind persoonlijk dat de Festool net iets te licht voor een vlot gebruik in de freestafel.

jpandriesse
26-12-10, 11:19
Wat wil je met de bovenfrees? Wil je 99% tafel werk gaan doen of toch ook heel veel uit de hand?
Wil je ook veel uit de hand gaan werken zal je ook naar het gebruiksgemak gaan kijken. Staar je noet blind op zo'n groen/witte, er zijn betere ;) :mrgreen:
Wil je de frees voornamelijk in de tafel gaan gebruiken, dan denk ik dat zo'n Trend een prima keuze is.

Dries Haneborst
26-12-10, 13:27
Als dit een verzameltopic is, laat ik mijn demontabele tafeltje ook maar zien:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-T4CHLSQ4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QY3O4OTG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-APRMLXCV.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z3PUYVF8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CPLILZWL.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8K74QGGE.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BQOIO4GS.jpg

Het ontwerp heb ik van dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=blz_EWRjJLY[/video]]
http://www.youtube.com/watch?v=blz_EWRjJLY (http://[video=youtube_share;blz_EWRjJLY)

Eenvoudig en goedkoop te maken, makkelijk mee te werken en de stofafzuiging werkt super.

Het voordeel van een (demontabele) tafel op je werkbank monteren is dat je profiteert van zijn gewicht en dus stabiliteit. Als je geen ruimte hebt voor een losstaande 'freeskast' is dit dus ook een goede.

Ik vind het zonde om de F...... onder de tafel te hangen, dus ik ga binnenkort een blad maken voor een goedkope bovenfrees.