Draaibank Resoneert erg

RalphSchipper

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
28
0
Twente
Hoi mensen,

Gisteren voor het eerst gedraaid met een zwaarder stuk hout.
Eerder heb ik geoefend met lichter houd (licht van gewicht)
Ik vind dat de draaibank erg trilt, ik ben gewoon doorgegaan en het hout rond gekregen en ondanks dat het hout rond was bleef die nog behoorlijk resoneren.
Het middelpunt aan beide kopse kanten heb ik bepaalt met een lineaal naar beide hoeken zodat ik een kruis krijg, dus bij mijn weten was dat wel goed.

Mis ik nu iets of resoneert zwaar(der) hout nou eenmaal?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hout is niet homogeen, dus je loopt bij elk stuk het risico dat het niet helemaal in balans is, ook als het rond is.
Omdat het aan de ene kant wat anders gegroeit kan zijn dan aan de andere kant, en dus zwaarder/lichter.

Over wat voor een stuk hout op wat voor een draaibank praten we?
 

RalphSchipper

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
28
0
Twente
Over wat voor een stuk hout op wat voor een draaibank praten we?
Het was een dik stuk vuren hout van ong. 30 cm lang en ong 15 cm breed,
hij voelde wel wat zwaar aan.
ik heb eerder met kleinere en lichtere stukk en gewerkt en ik heb de Einhell TCW 1000 draaibank.


Is dat resoneren iets wat er gewoon bijhoort of zie ik iets over het hoofd?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik ben bang dat je tegen beperkingen van je Einhell draaibank aanloopt.

- De draaibank is licht, alles is dun.
- Je moet op een bepaalde (vrij hoge) minimum snelheid starten. Bij een draaibank met variabele toeren kun je langzamer beginnen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Inhderdaad, wat Jurriaan en Henk schrijven, de draaibank is heel beperkt. Ik zou niet investeren in hulpstukken , als je die dan al vindt. Gewoon niet waard. Ik heb zelf zo'n ding gehad, en voor klein werk tussen de centers is het te doen. Er was een opspanplaat bij, dat geeft iets meer mogelijkheden, zoals zoutvatjes draaian. Boren met de losse kop is echter al niet mogelijk. Na enkele decenia heel weinig te hebben gedraaid kwam er een Woodfast m 305 ( ongeveer 400 euro) Klein en goedkoop maar duidelijk een totaal andere machine. Een echt draaibankje waar alles op past, en alles op gedraaid kan worden. Kan het stuk hout op de machine, dan kan het doorgaans ook gedraaid worden. Het is zo'n pret dat ik nu echt wel veel draai .

Wat je zeker eens kan proberen op je draaibank is dat stuk hout draaien op de laagste snelheid, dus je riem verleggen. Dit zou minder vibraties moeten geven. Uiteraard moet de tafel waarop die staat zwaar en stevig zijn. Mogelijk gaat dat al een stuk beter met je " groot" stuk hout. Zelf kreeg ik dat wel gedraaid op die machine, maar prettig was het dus niet.

groeten
Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Inderdaad, wat Jurriaan en Henk schrijven, de draaibank is heel beperkt. Ik zou niet investeren in hulpstukken , als je die dan al vindt. Gewoon niet waard. Ik heb zelf zo'n ding gehad, en voor klein werk tussen de centers is het te doen. Er was een opspanplaat (is geen klauwplaat) bij, dat geeft iets meer mogelijkheden, om iets uit te hollen. Boren met de losse kop is echter al niet mogelijk. Na enkele decennia heel weinig te hebben gedraaid kwam er een Woodfast m 305 ( ongeveer 400 euro) Klein en goedkoop maar duidelijk een totaal andere machine. Een echt draaibankje waar alles op past, en alles op gedraaid kan worden. Kan het stuk hout op de machine, dan kan het doorgaans ook gedraaid worden. Het is zo'n pret dat ik nu echt wel veel draai .

Wat je zeker eens kan proberen op je draaibank is dat stuk hout draaien op de laagste snelheid, dus je riem verleggen. Dit zou minder vibraties moeten geven. Uiteraard moet de tafel waarop die staat zwaar en stevig zijn. Mogelijk gaat dat al een stuk beter met je " groot" stuk hout. Zelf kreeg ik dat wel gedraaid op die machine, maar prettig was het dus niet.

groeten
Ornament
 

RalphSchipper

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
28
0
Twente
Wat je zeker eens kan proberen op je draaibank is dat stuk hout draaien op de laagste snelheid, dus je riem verleggen. Dit zou minder vibraties moeten geven. Uiteraard moet de tafel waarop die staat zwaar en stevig zijn. Mogelijk gaat dat al een stuk beter met je " groot" stuk hout. Zelf kreeg ik dat wel gedraaid op die machine, maar prettig was het dus niet.

Ja ik heb de riem op de een naa laagste sneleid gezet en nog ging dat ding aardig te keer,
dus fijn vond ik het niet.


Ok ik moet er eens goed over nadenken over wat ik wil, ik vind het wel heel leuk om te doen, maar ik wil ook graag schalen en kaarsenstandaards maken e.d.


Ik kwam deze draaibank tegen: http://tinyurl.com/kppa44n
wat vinden jullie ?
deze kan je traploos regelen en ziet er ook degelijk uit
zou deze machine dan meer geschikt zijn voor de wat "zwaardere" houtstukken of zou die ook vibreren als een malle?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bij die draaibank staat dat hij regelbaar is vanaf 650 toeren per minuut. Dat is voor schalen nog best snel.
Daarnaast is het bekend dat de regelaar van deze draaibank geen echte frequentieregelaar is, eerder een soort lampdimmer, wat vooral betekent dat hij op lage snelheid weinig koppel heeft.

Maar je zou eerst je Einhell eens op de laagste snelheid kunnen proberen - als de draaibank wiebelt / resoneert, is het verlagen van de snelheid wel het eerste waar je aan denkt.


Ik ben bang de goedkoopste/kleinste draaibank waar je echt een schaaltje op kan draaien zoiets is

http://dehoutdraaierij.nl/product/midi-350-fu/

Let wel: het is misschien een idee om eens een cursus te gaan volgen, niet alleen leer je dan wat je moet doen als je draaibank resoneert, je leert ook kennen of houtdraaien leuk genoeg is om echt geld in te investeren. Zoniet, is de draaibank die ik net noem trouwens ook prima weer te verkopen. Die Einhell raak je waarschijnlijk niet meer kwijt, en bij zo'n HBM wordt het ook al lastiger.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
En het bankje wat jij hebt Jan, daar draai je ook aardige schalen op (Woodfast M305 ?) is er met en zonder freq. regelaar

Zo een cursus is zeker tof, ik heb die gedaan, erg leuk !
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb de Woodvast niet, maar de midi met bedverlenging, ideaal
Ralph, je mag altijd bij mij komen proberen.
 

RalphSchipper

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
28
0
Twente
Maar je zou eerst je Einhell eens op de laagste snelheid kunnen proberen - als de draaibank wiebelt / resoneert, is het verlagen van de snelheid wel het eerste waar je aan denkt.


Let wel: het is misschien een idee om eens een cursus te gaan volgen, niet alleen leer je dan wat je moet doen als je draaibank resoneert, je leert ook kennen of houtdraaien leuk genoeg is om echt geld in te investeren. Zoniet, is de draaibank die ik net noem trouwens ook prima weer te verkopen. Die Einhell raak je waarschijnlijk niet meer kwijt, en bij zo'n HBM wordt het ook al lastiger.

Ja ik weet het ik had de draaibank nog 1 tandje lager kunnen zetten, dat zou dan iets schelen, maar het ging wel met aardig wat geweld.
En zo'n klauw plaat lijkt mij ook heel leuk om mee te werken.

Een cursus volgen is voor mij geen optie, ik heb problemen met leren/informatie verwerken, lastig uit te leggen, maar het komt er op neer dan trainingen en cursussen alleen maar stress oplevert.
Gelukkig kan ik wel leren als alles rustig aan gaat en geen anderen mensen om mij heen zijn.

Dus een betere draaibank kost zo'n € 850 euro plus een klauwplaat zou dan waarschijnlijk ongeveer € 100.00 zijn.

ik laat het eens op mij inwerken.

bedankt voor de reacties, ik vond ze echt zinvol, top!

Ralph
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik dacht ook dat ik geen cursus nodig had - tot ik, ook 'met aardig wat geweld', twee beitels brak.

Voor hetzelfde geld waren het twee tanden geweest. Ik bedoel maar, je staat vlak bij een snel draaiend stuk hout als het misgaat.

Wellicht toch eens met een cursusleider overleggen of een 1:1 cursus een mogelijkheid is, zodat je kunt inschatten wat wel en niet veilig kan, en kunt voorkomen dat je je slechte/onveilige gewoonten aanleert. Het feit dat je, als het met geweld gaat, niet stopt en nadenkt en de draaibank op een lagere snelheid laat draaien, vind ik toch verontrustend.
 

RalphSchipper

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
28
0
Twente
Het feit dat je, als het met geweld gaat, niet stopt en nadenkt en de draaibank op een lagere snelheid laat draaien, vind ik toch verontrustend.
Je hebt en goed punt, ik had hem beter op de laagste snelheid i.p.v. de een na laagste snelheid kunnen proberen.
ik doe dat voorlopig ook niet weer.
Ik hou voorlopig nog even op het kleinere en lichte stukken hout en ik heb 2 beitels waar ik mij vertrouwd mee voel.

Hier een paar dingen die ik al gemaakt heb

IMG_20170319_165608.jpg
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hoi RalphSchipper,
Ik dacht ook dat een cursus voor mij geen oplossing was, ik heb door een bloedklontertje in de hersens een probleem met mijn linker hand, maar toch heb ik een cursus gaan volgen bij een formidabel leuke houtdraaier van de Vlaamse Gilde. Deze snapte mijn "beperking" en probeerde mij met deze beperking te helpen om toch op een goede en veilige manier de beitel zijn werk te laten doen. Nu ben ik heel blij dat ik deze stap gezet heb!!
Groeten, Luk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ja ik weet het ik had de draaibank nog 1 tandje lager kunnen zetten, dat zou dan iets schelen, maar het ging wel met aardig wat geweld.
En zo'n klauw plaat lijkt mij ook heel leuk om mee te werken.

Een cursus volgen is voor mij geen optie, ik heb problemen met leren/informatie verwerken, lastig uit te leggen, maar het komt er op neer dan trainingen en cursussen alleen maar stress oplevert.
Gelukkig kan ik wel leren als alles rustig aan gaat en geen anderen mensen om mij heen zijn.

Dus een betere draaibank kost zo'n € 850 euro plus een klauwplaat zou dan waarschijnlijk ongeveer € 100.00 zijn.

ik laat het eens op mij inwerken.

bedankt voor de reacties, ik vond ze echt zinvol, top!

Ralph
Ralph,
Als een cursus met verschillende mensen moeilijk is (waar alle begrip voor ) kan je misschien toch eens afspreken met iemand persoonlijk. Er zijn genoeg mensen die even wat tijd voor je willen vrijmaken, wat uitleg geven en je een keer op goede draaibank willen laten draaien. Of gewoon over de schouder laten meekijken.
Niets moet, geen drukte, gewoon op het gemak.
Je gaat versteld staan hoe leuk draaien kan zijn op een goede draaibank en hoe trots je zal zijn op je eerste werkstuk.
Vermeld dan wel even de regio waar je woont.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.