Acacia en kastanje welke is lichter, meer geel? (tuinbank ontwerp)

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Jeeh :) morgen naar Inlands Hout van Leersum! Hout halen voor volgende projectjes! Super zin in! Altijd leuk om hout uit te zoeken! Onder andere zal ik hout kopen voor een tuinbank.
Deze tuinbank wil ik graag maken van het duurzame hout dat in Nederland groeit.
Dan kom je uit op acacia en kastanje, toch?

ontwerp 3.jpg

Ik ben nog flink aan het sleutelen aan het ontwerp, maar de grove vorm is duidelijk!
Een bank met "zonne-spijlen".
Als je op internet de houtsoorten zoekt krijg je allerlei verschillende afbeeldingen.
Heeft er iemand van jullie ervaring met deze twee houtsoorten en kan verstellen welke lichter/geliger is?

Een andere technische vraag, wat is de beste manier om zo`n zon te bevestigen?
Ik zat de denken om er stijlen achter te plaatsen waar de zon opgeschroefd kan worden.
Of uitvogelen hoe ik dit met domino`s kan doen. Maar ronde vormen dominofrezen is natuurlijk ook een uitdaging. Ik dacht met een mal?
Of soort van halfhout verbinden en lijmen. Dat je dus aan de achterkant stukken van de zonnestralen laat doorlopen achter de spijlen, hoge regel en de kern van de zon.

Ik hoor graag als jullie meer ideeën hebben!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Robinia, tamme kastanje, eiken, larix en western red cedar zijn ze wel zo'n beetje van de bomen die in Nederland groeien, denk ik.

Als je zorgt dat hij goed afwatert en niet met de poten in een plas staat, zit je goed. Let dus ook met houtverbindingen op dat er geen water in/tussen kan lopen, indien mogelijk.

Robinia is geel/groen en kleurt in de lucht langzaam (jaren) naar goudbruin Tamme kastanje begint bruin en blijft bruin. Ik denk dat robinia lichter van kleur is.
Beide worden, tenzij je het goed bijhoudt met lak/olie, grijs.

Zowel robinia als tamme kastanje bevatten looizuren, dus niet met gewoon ijzer schroeven - neem rvs - anders krijg je zwart/blauwe vlekken.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Leuk project Nico!
Ga je ons in dit draadje laten zien wat je allemaal doet, of maak je daar een nieuw draadje voor aan?
Anders abonneer ik mij al vast :)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Mooi project! Leuk dat je bij Jaap en Michiel gaat kijken, ik was vorige week nog bij hen en heb o.a. een mooie riegel esdoorn plaat gekocht. Robinia lijk mij de aanbevolen soort, ik heb daar al eens tuinbanken/stoelen en tafels van gemaakt. In het begin is dat mooi goudgeel, maar verkleurt naar goudbruin. Wordt buiten natuurlijk grijs. In dit topic kun je nog een paar foto's zien van het werk. Ik heb wel gemerkt dat er per boom nog wel eens kleurverschil zit, sommige zijn al bruiner als je ze zaagt.

Succes! Fons
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Let goed op bij de achterste rechtopstaande stijlen. Deze staan nu kops naar boven waardoor er water in kan. Daar kan de duurzaamste houtsoort niet goed tegen. Misschien moet je het ontwerp iets aanpassen en de achterste bovenste ligger naar beide zijden laten doorlopen over de de staanders heen.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Dank allen voor de reacties en feedback op de werkwijzes!Ga ik zeker in m`n hoofd meenemen.
Ik ga dan denk ik toch voor het grootste deel voor kastanje. Dan weten jullie na een tijdje ook hoe duurzaam het is haha. Ik vind het zon ontwerp leidend. Die moet het zo veel mogelijk afsteken tegen de andere houtsoort.

Zijn er nog tips hoe ik de zon kan verlijmen/maken? Hoe verbind ik al die delen met een kromming en de zonnestralen zijn onderaan best smal..

Ik wilde voor de verbindingen voornamelijk met de dominofrees werken. Zelf bredere domino`s maken van acacia die waar kan in beide stukken 28mm gaan steken.
Ik zal lijmen met titebond 3.

Pas ergens in de zomer ga ik er mee aan de slag. Eerst staat er nog een 110cm hoge 180cm lange sidetable op de planning. Gemaakt van een oude eiken kast. Daarna een 2,5 meter massief dressoirkast met angstaanjagend veel verstekken erin en doorlopende tekening. (dat hout ga ik ook morgen halen)
En daarna begin ik pas aan dit project! maar wie weet ik tegen die tijd al wat ontspannender werken en heb ik tijd om in de avond uren jullie op de hoogte te houden via het forum. Ik kan sowieso achteraf een foto verslagje maken :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.