Wastafelmeubel maken van Zebrano hout

Kottick

Nieuw lid
30 mrt 2016
4
0
Hallo mede houtbewerkers,

Dit is mijn eerste keer dat ik vraag ga posten. Ik sta voor een nieuw project, heb al verschillende projecten gedaan. Mijn laatste project was een keuken (hogekast, kookeiland en afwasgedeelte). In het nieuwe project voorzie ik een uitdagingen t.a.v. Zebrano in een natte ruimte (badkamer). Op internet op een aantal plaatsen gelezen dat zebrano nog al gevoelig is voor kromtrekken. Ik ga gebruik maken van 20 mm dik hout en het grootste paneel wordt 600 mm x 300 mm, hiervoor verlijm ik planken tot deze breedte van 300 mm. In een eerder project heb ik een tafel gemaakt, het blad hiervan heb ik voorzien van stalen U profielen tegen kromtrekken. Is dit ook noodzakelijk voor zebrano en zo ja weet ik dan zeker dat de panelen niet gaan kromtrekken? Of zijn er nog betere technieken? Of is geen ondersteuning nodig om kromtrekken te voorkomen?

Gr
Kottick
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.059
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je het hout goed gedroogd gebruikt, een mooi strak meubel maakt en het dan met epoxy of een goede componenten lak sealt, dan veranderd het vochtigheidsgehalte van het hout niet meer en blijft het een mooi strak meubel.

Een filmpje wat het wat beter uitlegt.

jaap

 

Kottick

Nieuw lid
30 mrt 2016
4
0
Hallo Jaap,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik ga geen tafelblad maken maar de zijwanden en frontjes van het meubel wordt van massief zebrano 20 mm. Mijn angst is dat ik met een houtsoort te maken krijg die gevoelig is voor cuppen/kromtrekken, denk aan beukenhout. Ook heb ik geen ervaring met beukenhout maar hiervoor ben ik in het verleden regelmatig gewaarschuwd. Om nu te voorkomen dat ik achteraf de problemen moet verhelpen is deze vraag. Je ziet ook wel keukens in zebrano is dit dan gefineerd?
Kan het dan volstaan dat ik afwerk met 2 componenten parketlak??

gr
Kottick
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.059
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Een tafelblad is ook een paneel, het filmpje laat zien wat vocht met het hout doet. Ik heb ooit een zijkant van een hoge keukenkast uit zuinigheid van massief eiken gemaakt, maar van 8 mm parket wat ik op 18 mm multiplex verlijmde. Schijnbaar was het parket niet helemaal droog en binnen een paar dagen trok het parket de plaat krom ....... Ik heb persoonlijk niks met in of opgeschroefde ijzerenprofielen om kromtrekken te voorkomen; het werkt nauwelijks. Het hout een tijdje laten acclimatiseren in de ruimte waar je het ook gaat gebruiken, netjes verwerken (zie het filmpje) en aan beide zijden zo behandelen dat de vochtopname aan beide kanten gelijk is. Dan trekt het nauwelijks krom. En helemaal sealen in een aantal lagen 2k PU lak helpt helemaal, maar dan wel rondom lakken.

Vanwege het kromtrekken heeft met ook ooit de paneeldeur ontworpen. De stijlen en rails, mits netjes verwerkt en het juiste hout, blijven recht en op maat en het paneel kan los bewegen in de deur, waardoor deze niet krom trekt bij wisselende omstandigheden.

jaap
 

Kottick

Nieuw lid
30 mrt 2016
4
0
Hallo Jaap,

Heb net ook even contact gehad met de Amsterdamse Fijnhouthandel, samen met jou goede raad ga ik toch aan de slag met Zebrano.

Mijn dank voor het advies.

Gr
Kottick
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ga je de voortgang hier bijhouden? Lijkt me een mooi project om te volgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.