Beginnersvraagje

RalphSchipper

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
28
0
Twente
Goedendag mensen,

ik heb net een paar weken geleden een draaibank gekocht, dat is deze
Nu heb ik een paar vragen:

  1. Als je op deze link klikt dan zie je op het plaatje aan de motorkant een ronde schijf, heeft iemand hier ervaring mee? en waar kan ik dit voor gebruiken?
  2. Lijkt me zo lastig om die ijzeren schijf (die op die foto) goed uit te lijnen, zonder dat het hout gaat "wapperen"
  3. Ik wil ook nog een keer kommen gaan maken en volgens mij heb ik daar een onderdeel nodig dat volgens mij "3 klauwplaten" heet. De binnenmaat van de ijzeren schijf en de standaard bevestiging = 16 mm dus dan moet die "3 klauwenplaten" ook een binnenmaat van 16 mm hebben anders past deze niet op de machine.
  4. Wie weet waar ik zo'n 3 klauwenplaten kan kopen die op mijn draaibank past?

Nou dat waren mijn vragen.
Er komen vastwel meer :)

Ralph
 
Ik raad je aan om je aan te sluiten bij een afdeling zie http://www.houtdraaien.com/wp/vereniging/afdelingen/ om zo in contact te komen met ervaren draaiers waar je de nodige kennis op kan doen.
De draaibank die je gekocht hebt is een echte beginnersbank.
Zodra je wat ervaring hebt op gedaan en bij andere draaiers hebt gekeken wl je vast een betere bank.
Om te zien of de hobby leuk is is het een prima begin.
De ronde plaat (faceplate) die je noemt daar kun je met behulp van schroeven hout op vast maken om bijvoorbeeld de buitenkant van een schaal te maken.
Voor de binnenkant heb je dan een een spankop nodig, zie bijvoorbeeld http://www.drechseltechnik.de/hp/produkte/artikel2.php?r=4&hg_id=61&g=177
Ongetwijfeld zul je als je verder gaat nog wel meer gereedschappen nodig hebben.
Succes met de voortgang.

M.vr.gr. Jan
 

RalphSchipper

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
28
0
Twente
Ja het is een beginnersbank en ik heb al wat leuke dingen gemaakt.
Dat ronde ding heet dus een "faceplate", dankjewel ik ga even wat tips en trucks opzoeken op youtube over hoe je de faceplate monteert en gebruikt.
Dankjewel voor je antwoord,ik weet in ieder geval hoe ik het een en ander kan uitzoeken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.