Zaagblad versleten?

Ultimate

Nieuw lid
21 mrt 2017
7
0
Hallo vraag,hoe kun je zien of een zaagblad versleten is? Ik heb ren einhell zaagtafel sinds kort waar wat mankementen aan zat. Deze heb ik zo goed als alles opgelost maar nu het zaagblad (ben nog een leek op dit gebied) hoe kun je zien of deze versleten/bot is? Is dit te zien aan de tanden? 1tand mist het blad.

Ik heb geprobeerd om 30mm dik steiger hout te zagen maar daar heeft die pittig moeite mee om door te komen en zelfs het laatste stuk dat de boel begint te roken.. En dan lees is hier in verschillende topics dat toch het blad bot is?
Normaal lijkt het mij dat die er toch door heen moet fluiten?

Ik heb 2fotos erbij toegevoegd hopelijk op meer duidelijkheid voot mij

Alvast mijn dank


IMG_20170321_101354.jpgIMG_20170321_101406.jpg
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Het kan ook zijn dat je geleider niet geheel parallel is aan je zaagblad, waardoor het hout klemt. Dan wordt het ook moeilijk om het hout erdoor te duwen en krijg je brandsporen. Dus ik zou eerst eens meten of die geleider wel goed staat. Als dat lijkt te kloppen kun je je zaagblad binnenbrengen bij een slijperij (kost ongeveer 10 euro).
 

Ultimate

Nieuw lid
21 mrt 2017
7
0
Bedankt voor de snelle reactie. Hoe kan /moet ik dat meten? Voor en na het zaagblad? Of is er een manier van meten ? Maar stel dat die goed is,heeft slijpen nog zin als die 1 tand mist?
 
P

Pel

Guest
Koop gewoon een nieuw zaagblad dat zijn m.i. toch geen grote onkosten voor drie of vier tientjes heb je al een goed zaagblad.

Groet Pel
 

Ultimate

Nieuw lid
21 mrt 2017
7
0
Pel oké dan ga ik dat doen,ik ben wezen kijken op ecotools gezien hier meer over gesproken word hier.

Wat zal voor mij dan prima vol staan ecoline of industrieel?

Mvg
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Zo te zien is je bestaande blad voor afkorten en niet voor schulpen bedoeld. Ik weet niet waar je de slechte en rokende resultaten mee behaald heb. Ik vermoed schulpen.
Je kunt het beste dit blad weggooien en 2 nieuwe kopen, een voor schulpen (weinig tanden) en een voor afkorten (veel tanden). Ecotools heeft prima zaagbladen hiervoor en met een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Denk eerder dat het zo'n alles-in-een blad is wat je standaard bij een machine krijgt.
Desalnietemin, zo te zien is het blad aardig (mis)bruikt.
Zou persoonlijk nooit doorgaan als hij een tand mist en laten maken of een nieuw blad halen.

Bij de goedkopere of bouwzagen is het makkelijk om de liniaal recht te zetten.
Neem een liniaal en leg deze tegen het blad aan zonder dat hij een tand raakt, dus echt tegen het blad aan.
Zet nu de fence er licht tegenaan en gebruik een paar voelers om te kijken waar hij extra ruimte heeft. Die kant van de fence los halen en verstellen totdat de ruimte tussen de voor en achterkant van liniaal gelijk is met de fence.
Zo doe ik het altijd en heb tot dusver nooit problemen gehad met klem lopen oid.
 

Ultimate

Nieuw lid
21 mrt 2017
7
0
A ja heb onder tussen geleerd dat er inderdaad verschil zit in het afkorten en schulpen. Ik zal beide doen als dit mogelijk is,moet ik dan 2zagen halen? Ik lees dat je voor hout 16 tands en plaat materiaal 40tands moet hebben?

Ik gok ook dat dit zelfs nog het eerste blad is inderdaad.. Ik zal het van de week eens meten of die recht is of niet.

Heb ik nog een anders vraagje over de afzuiging, kan ik die hier ook stellen of moet ik daar een nieuw topic voor aan maken?

Bedankt zover allen

Mvg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Er zijn bladen die beide redelijk doen, maar wil je het goed doen dan zijn 2 bladen toch echt nodig: grove tanden voor schulpen van massief hout en fijne tanden voor afkorten van massief hout/zagen van multiplex. En vaak komt er trouwens nog een speciaal blad voor andere materialen (bijv. Trespa/gelamineerd materiaal) bij. Het aantal tanden is afhankelijk van de diameter van je zaagblad.

Pak bij Ecotools de industriële uitvoering voor alle bladen die je regelmatig gaat gebruiken, zoveel duurder zijn die niet. Voor af en toe is de goedkopere lijn een optie.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Misschien ook even een schuurpapiertje langs je spouwmes, dat ziet er wat stroef uit met die roestplekjes. Let bij de aanschaf van een blad op de dikte van het spouwmes; een spouwmes van bijv. 3 mm en een blad met een zaagsnede van 2,5 mm gaan niet goed samen.
 

Ultimate

Nieuw lid
21 mrt 2017
7
0
Bedankt allemaal ik ga ermee aan de slag vandaag. Ik zal gelijk een schuur papiertje er langs halen. Nee spouwmes moet dunner als zaagblad zijn toch?
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Bedankt allemaal ik ga ermee aan de slag vandaag. Ik zal gelijk een schuur papiertje er langs halen. Nee spouwmes moet dunner als zaagblad zijn toch?

Een goede richtlijn voor de dikte van het spouwmes is de dikte van de tand plus de dikte van het zaagblad gedeeld door 2.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Koop gewoon een nieuw zaagblad dat zijn m.i. toch geen grote onkosten voor drie of vier tientjes heb je al een goed zaagblad.

Groet Pel
Zou wel eens willen weten waar je een echt goed zaagblad voor die prijs koopt ik betaal € 60 ?
Simon
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
bij de in dit draadje al een paar keer genoemde shop zijn er al bladen vanaf ca. 5 euro te koop.
de industrie versie kost 15 a'20 mij bevallen deze primma
 
P

Pel

Guest
Zou wel eens willen weten waar je een echt goed zaagblad voor die prijs koopt ik betaal € 60 ?
Simon

Ik koop mijn zaagbladen bij Eco tools Simon, de link die Tuoh gaf, als ze bot zijn worden ze nog gebruikt voor link zaagwerk waar nog een spijkertje in kan zitten of voor brandhout, of ze gaan ze de schrotbak in. Ik laat geen zagenbladen meer slijpen voor het geld wat een nieuw zaagblad kost.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.