PDA

Bekijk Volledige Versie : Achtkantige speaker maken



Jaap380
19-03-17, 20:00
Beste houtliefhebbers,

ik heb het plan om 2 speakers (96 cm hoog en 20 cm doorsnede) te maken: een achtkantige houten buis van 16 mm mdf of multiplaat, vorm (die ze ook bij zelfbouwtelescopen gebruiken).
Ik ben hobbymatig aan het frezen en heb een zelfgebouwde freestafel in mijn werkbank ingebouwd met een Parkside bovenfrees.
Nu heb ik begrepen dat je die kunt maken van 8 plankjes die afgeschuind moeten worden op 22,5 graden en dan lijmen met behulp van tape. Ik denk dat op de (bouwmarkt-)zaagtafel niet echt goed lukt.
Ik kan bijna nergens zulke frezen vinden, alleen op Aliexpress voor nog geen 5 euro per stuk. De prijs is wel leuk, maar heb vragen bij de kwaliteit. Ik zal er geen kilometers mee gaan frezen, maar veiligheid vind ik wel belangrijk.

Zouden jullie die Chinese freesjes gewoon gebruiken of hebben jullie andere ideeën om een achtkantige houten buis te maken?
61322

Hiertebreeddaartelang
19-03-17, 20:10
Je zou kunnen overwegen om een jig/hulpstukje te maken wat je platen in 22.5graden op een gewone rechte frees aan laat lopen.
Alternatief kan buigmdf zijn met wat binnenringen of gewoon een simpele zaagtafel met een nauwkeurige hoekmeter (a 40,- euro ofzo i.e. Wixey).
Chinese freesjes lijken me niet onveiliger dan andere zolang je ze maar normaal belast.

Success!!!!!

Toxiq
19-03-17, 20:28
buig mdf is niet handig voor speakers (je wil juist massief/massa)
Freesjes van China (ali) zijn zo slecht nog niet ! enkele maanden geleden een tafel van samengesteld houd (mahonie, eiken, noten, wenge etc) aan weerst kanten 2 lagen afgefreesd (oppervlakte ca 2,2 mtr)

Al bij Ecotools gekeken ?

ErnstKuhne
19-03-17, 20:47
Jaap,
Zo'n achtzijdijge koker kun je maken met een zogenaamde birdsmouth verbinding van 45 graden aan één zijde van iedere plank. Ik heb er zelf eens een proefje mee gemaakt nadat ik het op het internet had gevonden. Die verbinding is eenvoudig te zagen maar kan ook met speciale freesjes gemaakt worden. Deze vond ik toen ik zocht op birds mouth. http://www.leevalley.com/US/wood/page.aspx?p=45160&cat=1,46168,69435,4617461330

Deze verbinding is heel eevoudig te fixeren met touwtjes of spanbanden tijdens het lijmen omdat de planken als het ware in elkaar grijpen. Deze techniek schijnt o.a. gebruikt te worden voor het maken van holle masten.

SunRayes
19-03-17, 20:47
Je zou ook je plankjes onder een hoek van 22,5 graden langs een rechte frees kunnen halen.
Met een paar wiggen een mal maken die over je freestafel glijdt.

Dan kan je er ook gelijk een gleufje in frezen om lamello's te gebruiken.

Jaap380
19-03-17, 23:15
Dank jullie hartelijk voor het meedenken! Ik denk dat ik dan toch ga voor de chinese freesjes. Met een veer en groef, dat lijkt mij makkelijk in elkaar te lijmen:
https://www.aliexpress.com/item-img/2-st-Lock-Mijter-Router-22-5-Graden-Lijm-Joinery-Router-Bit-Set-1-2-schacht/32796667612.html

ewoudk
19-03-17, 23:39
Dank jullie hartelijk voor het meedenken! Ik denk dat ik dan toch ga voor de chinese freesjes. Met een veer en groef, dat lijkt mij makkelijk in elkaar te lijmen:
https://www.aliexpress.com/item-img/2-st-Lock-Mijter-Router-22-5-Graden-Lijm-Joinery-Router-Bit-Set-1-2-schacht/32796667612.html

Heeft je frees ook een 1/2" (inch) spantang? Anders gaat dat freesje niet passen.

henkverhaar
20-03-17, 08:22
Ik heb laatst een 6-kantige hengelkoker van western red cedar gemaakt, waarbij de latten aan beide kanten onder een hoek van 30 graden afgeschuind moesten worden. Gewoon op mijn Bosch PST zaagtafel gedaan (wel de hoek van het zaagblad met een digitale hoekmeter afgesteld. Leverde prima passende latten op, zonder naden of wijkingen verlijmd. Ik zou daarvoor dus niet met een frees(tafel) gaan knoeien maar gewoon je zaagtafel gebruiken.

gpf
20-03-17, 09:23
Maak hem ook wat kegelvormig heb je geen moemenswaardige resonantie. Ook een profieltje
aan de binnenkant vergroot volledige luchtdichte afsluiting.

Jaap380
20-03-17, 09:28
Heeft je frees ook een 1/2" (inch) spantang? Anders gaat dat freesje niet passen.
Oei, dat had ik nog niet opgemerkt. Ik heb gewoon 8 of 6 mm. Gaat dit passen?

gpf
20-03-17, 09:49
Luidspreker kasten zijn vaak zwaar uitgevoerd. 18 of 22 mm mdf.

Chenak
20-03-17, 10:07
Oei, dat had ik nog niet opgemerkt. Ik heb gewoon 8 of 6 mm. Gaat dit passen?
Beste Jaap,
Nee dat kan niet.
Dan zul je een 1/2" spantang moeten kopen.
Groet,
Hans

WR1944
20-03-17, 15:44
Oei, dat had ik nog niet opgemerkt. Ik heb gewoon 8 of 6 mm. Gaat dit passen?

Het feit dat er een spantang van 6 of 8 mm mogelijk is lijkt me een indicatie dat de bovenfrees mogelijk ook te licht is voor een dergelijke operatie.

Met een zaagtafel is het goed te doen. Afstellen met een digitale hoekmeter is dan wel te verkiezen boven een mechanische methode.

De constructie laat een open pijp zien. Luchtdichtheid is dan geen vereiste maar wel een goede verlijming en een acoestisch "zwaar" materiaal zoals MDF.

Ik vermoed dat het principe de laagweergave versterkt door de orgelpijp-werking en de verticale opstelling het geluid meer verstrooid.

Laat het maar weten als alles in elkaar zit hoe het klinkt.

Jaap380
20-03-17, 20:39
Jaap,
Zo'n achtzijdijge koker kun je maken met een zogenaamde birdsmouth verbinding van 45 graden aan één zijde van iedere plank. Ik heb er zelf eens een proefje mee gemaakt nadat ik het op het internet had gevonden. Die verbinding is eenvoudig te zagen maar kan ook met speciale freesjes gemaakt worden. Deze vond ik toen ik zocht op birds mouth. http://www.leevalley.com/US/wood/page.aspx?p=45160&cat=1,46168,69435,46174

Ook die frezen hebben een schacht van 1/2 inch.... Hoe heb jij die gebruikt? Mijn frees kan alleen 6 of 8 mm hebben (Parkside).

willem1958
21-03-17, 17:53
Ik zou met de zaagtafel gewoon een proefstukje maken en dan kijken hoe nauwkeurig het is.
Als het nauwkeurig genoeg is dan kan je 8 plankjes maken.
Zo niet dan heb je en probleem want dan kan ook de methode met een jig op 22,5 graad niet denk ik want hoe maak je een jig die dan wel nauwkeurig genoeg is?
Wel zoals al eerder gezegd werd goed uitmeten voor je gaat zagen want ik zou de afstelling op je tafel niet vertrouwen.
Tenslotte, als je 'm daarna weer op 90 graden zet controleer je het ook met een blokhaak neem ik aan.

Jaap380
22-03-17, 21:39
Ik heb een proefmodelletje gemaakt op de budgetzaagtafel. Niet slecht -al zeg ik het zelf.De lijm en de kit zullen de rest wel doen denk ik. Nu nog een keer en dan met 19mm MDF. .61444 61447

mark20v
22-03-17, 22:02
Slim even proefdraaien, netjes.

Bijtel
23-03-17, 11:43
Weet niet of deze tip al gegeven is: het lijmen van dit soort dingen is handiger en nauwkeuriger in twee delen (helften). De twee helften kan je nog even vlak schuren voordat je ze aan elkaar maakt. Dit is hoe ik het diverse houtbewerkers op internet het zie doen.

Bert Vanderveen
23-03-17, 12:05
Met groeven in de delen en een veer (hoeft niet over de hele lengte) gaat het verlijmen veel beter - mdf en lijm is een glibberige combinatie.

SjoerdvR
23-03-17, 12:07
Zo te zien ben je er wel uit, zagen en lijmen. Ben benieuwd hoe ze eruit komen te zien!

henkverhaar
23-03-17, 15:26
Weet niet of deze tip al gegeven is: het lijmen van dit soort dingen is handiger en nauwkeuriger in twee delen (helften). De twee helften kan je nog even vlak schuren voordat je ze aan elkaar maakt. Dit is hoe ik het diverse houtbewerkers op internet het zie doen.

Volgens mij werkt dat met een pijp niet echt - je kunt een halve pijp die uit 3 of 4 segmenten bestaat niet goed klemmen. Een hele pijp daarentegen rol je op en bind je af met tape - een kind kan de was doen...

willem1958
23-03-17, 19:41
Jaap, je proefmodel ziet er veelbelovend uit, dat belooft veel goeds.
Wat kan helpen in dit geval met verlijmen is zoals al genoemd werd met groeven maar ook handig en sneller is dat je per kant 2 kleine naaldspijkertjes erin slaat en een mm of 2 boven het hout afknipt.
Als je dan gaat verlijmen dan gaan de planken niet 'drijven' maar blijven ze goed op elkaar zonder weg te glijden.
Succes verder.

SunRayes
23-03-17, 21:14
Dat is goed gelukt!

Ik heb nog wel een andere vraag: is dit een bestaand speaker plan?
Is het berekend qua akoestiek en volume met betrekking tot de drivers die er in komen?

jaap
24-03-17, 08:41
Volgens mij werkt dat met een pijp niet echt - je kunt een halve pijp die uit 3 of 4 segmenten bestaat niet goed klemmen. Een hele pijp daarentegen rol je op en bind je af met tape - een kind kan de was doen...

je klemt ze wel allemaal in, maar houdt 2 naden vrij van lijm. Na het drogen, de twee helften vlakken en ook verlijmen. Is vooral handig bij heel veel segmenten in b.v. gesegmenteerd draaiwerk

Wat ook helpt om een mooie dichte verbinding te krijgen, is de zaagsneden met de een lange schaaf een haaltje te geven om het oppervlak te zuiveren en echt recht te maken.

jaap

Jaap380
24-03-17, 08:42
Dat is goed gelukt!

Ik heb nog wel een andere vraag: is dit een bestaand speaker plan?
Is het berekend qua akoestiek en volume met betrekking tot de drivers die er in komen?
Dankjullie wel voor de bemoedigende reacties en tips!
Het idee om hem iets conisch te maken spreekt mij wel aan. Dan wordt het echt uniek. Maar hoe ga ik dat zagen op mijn zaagtafel? Dat moet dan uit de hand?

Het plan komt van de Visaton Fontana. De drivers gebruik ik van mijn Tannoy 633 D-30. Het is een gesloten kast en ik gok erop dat een gesloten kast wel iets groter volume mag hebben dan hij nu is, zonder gekke effecten. Het gaat mij om het rondstraal-effect. Ik ga de speakers gebruiken voor de tv en als rear-speakers voor mijn virtuele orgel (4 kanalen surround).

henkverhaar
24-03-17, 09:48
je klemt ze wel allemaal in, maar houdt 2 naden vrij van lijm. Na het drogen, de twee helften vlakken en ook verlijmen. Is vooral handig bij heel veel segmenten in b.v. gesegmenteerd draaiwerk

Ah. slim. :eek:


Wat ook helpt om een mooie dichte verbinding te krijgen, is de zaagsneden met de een lange schaaf een haaltje te geven om het oppervlak te zuiveren en echt recht te maken.

Yep. Hoewel dat bij slats van 1.5 m lang, 5 cm breed en 8 mm dun nog best tegenvalt...

jaap
24-03-17, 10:35
Ah. slim. :eek:



Yep. Hoewel dat bij slats van 1.5 m lang, 5 cm breed en 8 mm dun nog best tegenvalt...


met een aangepaste futselplank uit b.v. mdf moet dat lukken Henk. Zo een waarmee bv. ook vellen fineer perfect sluitend maakt. Je klemt het te schaven fineer, of plankje, tussen 2 rechte planken in.

Nog een leuk artikel in deze link (http://www.popularwoodworking.com/wp-content/uploads/2010/11/ShootingBoard2.pdf)

jaap

henkverhaar
24-03-17, 19:10
Bij de hengelkoker die ik maakte deed ik het heel voorzichtig met een (Japans) minischaafje; dat ging precies goed ;-) De hoeken waren rechtstreeks van de zaagmachine al goed genoeg.

Voor 1 koker is het n beetje overkill om een futselplank te maken. Mocht ik het vaker gaan doen (niet heel waarschijnlijk, PVC pijp is een betere bescherming voor hengels; een houten koker is met name cosmetisch...) dan is dat zeker te overwegen.

WR1944
24-03-17, 19:19
De achtkantige koker is ontworpen voor een specifieke speaker en heeft ook nog een aanvullende constructie ter verspreiding van het geluid.
http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege/2_wege/fontana/index.html

Het geheel is ontworpen om een zo optimaal geluid te geven. Je kunt niet zo maar afwijken van het origineel en dan verwachten dat het effect eender is als het origineel. Acoustiek is een wetenschap en er gaat veel expertise en experimenteren zitten in een goede geluidsweergever.

Het goed in elkaar zetten van een een houten achtkantige koker is geen garantie dat je met andere materialen dan het origineel een goed geluid krijgt.

Jaap380
24-03-17, 21:27
Ja dat weet ik. Ik heb al een prototype gemaakt en dat is goed uitgepakt. Ik kan de speakers achteraf laten meten en nog eea corrigeren met het crossoverfilter. De huidige Tannoy is een gesloten box en dat wordt deze ook en kan het volume zelfs hetzelfde laten.

Ik neem de gok en wil het gewoon proberen.61522
Ik vraag mij alleen nu af hoe ik hem ook nog conisch kan maken. Dan moet ik de 8 planken taps laten lopen, maar hoe zaag ik ze dan onder een hoek op de zaagtafel?

fantic
24-03-17, 23:42
Je neemt een plank die net iets langer is dan de plank die je wilt zagen, dan pak je een xtra lat die je er bovenop schroeft aan het ene eind zet je hem zo dicht mogelijk naar de zijkant toe.
Aan het andere eind zet je hem de helft van de afstand van de kant, die je de plank smaller wilt hebben. Aan het eind van die lat schroef je een stopblokje op de plank zodat als je er een plank oplegt deze niet door kan schuiven.
Dan leg je de te zagen plank er bovenop en zaagt met de onderliggende plank tegen de aanslag de plank aan 1 kant scheef. Als je dat met alle planken hebt gedaan, stel je de lat op de breedte die je er werkelijk vanaf wilt hebben en leg je de reeds gezaagde planken er 1 voor 1 weer op en zaag je de 2de kant.
Ik hoop dat onderstaande tekening het verhaal een beetje duidelijker maakt...

61527

trilliwilli
25-03-17, 08:16
Ik kan het mis hebben Fantic, maar zo als jij het nu heb getekend, zou de zaag twee kanten op moeten kantelen, anders zit de tweede schuine kant verkeerd om. Of ik zie iets over het hoofd!

Jaap380
25-03-17, 08:23
Ja geniaal! Helemaal helder.
Bedankt voor de aanwijzing Fantic!

Trilliwilli heeft wel gelijk. Ik zou eigenlijk 2 mallen moeten maken of de latten verplaatsbaar van rechts naar links?

Heb jij een tol als avatar William?

fantic
25-03-17, 09:31
Klopt, had ik over het hoofd gezien, 't was laat zeggen we dan maar, maar het idee was de lat op 2 plaatsen vast te zetten, je hebt niet meer dan dat nodig en dat is natuurlijk de truuk door in stap 2 de lat bovenaan op de volle breedte te stellen en onder tegen de kant. Leg er wel ff een plank zodat je kan zorgen dat de lat in stap 2 op hetzelfde punt de zijkant raakt. Als je brgrijpt wat ik bedoel.

Mocht dat uiteindelijk toch niet helemaal 100% uitkomen krijg je een iets verloop op de boven en onderkant.

Atmoz
25-03-17, 09:36
Heb jij een tol als avatar William?

Nee, maar wel iets anders moois wat hij gemaakt heeft: http://www.woodworking.nl/showthread.php?20029-Ringendoos-voor-ons-huwelijk

Hoe zit dat nu met die 2 "rondjes" op de torens in je tekening? Komen er 2 van dat soort "trechters" te hangen?

Veel succes verder, ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

Gr,

Atmoz

trilliwilli
25-03-17, 17:46
Atmoz, dankjewel voor het plaatsen van link. Leuk:)

Jaap380
26-03-17, 11:12
Dat is heel mooi gemaakt William! Met liefde gemaakt zullen we maar zeggen :).

Kan het ook met een "tapering jig" en dan de te zagen plank omdraaien?

61604

fantic
26-03-17, 11:44
dan krijg je weer hetzelfde probleem met de hoek dat die bij de 2de zaagsnede aan de verkeerde kant komt.

Bijtel
27-03-17, 11:38
je klemt ze wel allemaal in, maar houdt 2 naden vrij van lijm. Na het drogen, de twee helften vlakken en ook verlijmen. Is vooral handig bij heel veel segmenten in b.v. gesegmenteerd draaiwerk

Klinkt op zich logisch. Maar dan is het lastig om de afwijking alleen op die twee niet gelijmde naden te krijgen. Ik heb het in meerdere filmpjes op YouTube voorbij zien komen, als ik het goed heb onthouden wordt het echt in twee helften gemaakt. Zal nog wel eens wat opzoeken.

Edit:
Frank Howarth lijmt het wel tegelijk: https://youtu.be/kXdnikOJJE0?t=5m10s

Mathias Wandel doet het wel afzonderlijk, maar wel bij een vorm die lastig in één geheel te lijmen is:

https://www.youtube.com/watch?v=_CRJsn_pQ7Q

WR1944
27-03-17, 15:31
Ik heb ooit een vloerlamp gemaakt met een houten lampenkap. Die werd samengesteld uit houten latjes die uiteindelijk in een kegelvorm samen kwamen. Door nauwkeurig te werken kun je het in één keer lijmen met de plakbandmethode.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?20588-Een-vloerlamp

Arthurdeboer
27-03-17, 19:28
laura kampf eens opzoeken op youtube, die had laatst een lamp gemaakt waar ze deze techniek ook laat zien. werkte daar prima! "meten is weten" en zeker bij dat soort zaken niet tussentijds verstellen...

deze:

https://youtu.be/KMUFCb_YpsY

Jaap380
27-03-17, 21:17
Leuke buurvrouw, die Laura! :).
Ze gebruikte dezelfde soort mal die Fantic bedoelde. Ik denk dat ik voor deze gelegenheid gewoon 2 vaste mallen ga maken.
Door de video van Mathias Wandel wed ik een beetje aan het twijfelen gebracht omdat ik dacht dat de hoek van 22,5 graden ondeerin zou veranderen, maar dat lijkt niet zo. Ik heb vanavond eerst even de tuin gedaan, dus wordt snel vervolgd....

WR1944
27-03-17, 22:27
Als je de koker taps maakt dan verandert de hoek van 22,5 graad wel degelijk. Omdat die tapsheid vrij miniem is zal dat maar heel weinig zijn.
http://www.csgnetwork.com/sawmitercalc.html

Met dit programma kun je de hoeken berekenen. In jouw geval zul je de hoek moeten invoeren tussen horizontaal en de zijkant van de verticale zijde van de koker. Als de wand bijvoorbeeld 5 graden naar binnen staat vul je 85 in. Die zie je de instelling van je zaagblad en de schuinte van de mal.

Jaap380
28-03-17, 14:58
....Als de wand bijvoorbeeld 5 graden naar binnen staat vul je 85 in. Die zie je de instelling van je zaagblad en de schuinte van de mal.
Dat is een mooie tip!