Vraag over lengte afzuigslang

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Beste forummers,

Mijn werkplaats heeft een bovenverdieping, erg handig. Nu heb ik het idee om mijn afzuiger daar neer te zetten en dan een slang door het plafond naar beneden te maken. Mijn afzuiger heeft een vermogen 1.5 kW. Is dit sterk genoeg spaanders uit een cirkelzaag/vlak- en vandiktebank 3 meter recht omhoog te zuigen? De totale lengte van de slang zal ongeveer 6 meter worden.

Natuurlijk biedt een testopstelling maken een mogelijk antwoord echter dacht ik het eerst even aan jullie te vragen alvorens in een slang te investeren.


Dank voor het lezen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Je kunt het beste de grootste lengte uit buizen maken, en alleen het laatste deel wat echt flexibel moet zijn uit slang.
Buizen geven veel minder weerstand dan slang, en zijn vaak ook nog eens goedkoper.

Maar qua lengte is het, zeker als je er deels buizen in gaat gebruiken, volgens mij geen probleem.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Dank voor je reactie klusrob.

Maar ik dacht ooit gehoord te hebben dat je niet zomaar iedere buis hier voor kunt gebruiken vanwege statische elektriciteit.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Niet over statische electriciteit beginnen.
gewoon 125mm pvc buis zo dicht mogelijk tot de machine brengen en flex slang kort houden (ook 125mm dia)
De buizen worden niet statisch en trekken ook geen stof aan.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Statisch zeker wel vooral tijdens het zagen van mdf op sportpantofels ;) maar draadje koper vanaf machine naar stalen deel vd afzuiger deed wonderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.