Restauratie antiek ladenkastje

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het tafeltje dat ik voor mijn zus restaureerde
(zie http://www.woodworking.nl/showthread.php?20568-Restauratie-antiek-tafeltje) heeft ertoe geleid dat ze nu voorstelde ook haar oud ladenkastje te restauren. Hm, ik heb meer dan genoeg half afgewerkte projectjes op mijn lijstje maar dit lijkt me heel leuk. Dus.

Het is een ladenkastje uit eind 19de eeuw of misschien vroeg 20ste denk ik.
Ik denk zelf dat het uit eiken is gemaakt waarop een imitatie-mahoniekleur zit.
Van het ""hekje"" op het bovenblad ontbreekt een deel. En de verbindingen in de zijbladen hebben deels losgelaten.

Maar meest storend is de slechte staat van het bovenblad. Het heeft kringen en is grotendeels kaal.
Welke laksoort denken jullie dat daar op zit? Hoe heeft men die imitatie-mahoniekleur bereikt?

01_ladenkastje_mrt2017.jpg

03_ladenkastje_mrt2017.jpg


mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Klaas,

Het kastje is een lage chiffoniere met opstand, laat Classicisme gemaakt rond 1860.
Het eiken is gekleurd dmv amoniakbeits op kleur en daarna afgewerkt in de harde was (aangebracht middels smelten met behulp van bout).
Daarna werd de was glad geschraapt en werd er een zachte boenwas overheen gezet. Dus geen lak!!!
De (mahonie)kleur werd door elke meubelmaker toen der tijd zelf gemaakt dat doe ik ook nog steeds!
Belangrijk bij de restauratie is dat je het meubel niet te nieuw maakt en schuren van het oppervlak is not done!
Kringen en vlekken kun je verwijderen door de was van het hout oppervlak te verwijderen en dan Oxaalzuur (ontweringswater) aan te brengen dit is een tijdrovend karweitje, eens de vlekken weg zijn het hout opnieuw aan kleuren met aneline of amoniakbeits op kleur en weer afwerken met harde was (carbau) en boenwas aanbrengen.
De opstand is ajour gezaagd uit massief eiken, linker opstand gebruiken als sjabloon en afteken en uitzagen met een goede figuurzaag.

Als ik zo de fotootjes bekijk is de kast in redelijk goede staat daar hoef je niet veel aan te doen. Tenminste als de la lopers wip en slingerlatten in goede staat zijn(evenzo de la onderzijden).

Overigens is het geen mahonie kleur maar midden eiken wat men toen der tijd erg mooi vond op eiken(er werden wel meubels gehout dwz een goedkopere houtsoort laten lijken op een exotische houtsoort maar dat is een ander verhaal)

Succes met de restauratie! Als je nog vragen hebt doe maar even een berichtje en als je wat beits nodig hebt kom maar langs ik zit in Akkrum denk 45 minuten rijden.

Groetnis, Roeland
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Potverdorie Roeland, dank voor je kundig en interessant advies. Ik kom graag bij je langs.
Ben verrast over de ouderdom van het kastje. Het is een familiestuk en kennelijk gaat de tijdlijn verder terug dan we wisten :)

mvg
klaas0639
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Een enkele kanttekening bij Roelands advies:
mijn inziens kun je de bovenkant met een schraapstaal doen. De meeste kringen verdwijnen daarmee.
Als de donkere plek niet verdwenen is dat stuk met oxaal zuur behandelen.

Na bijkleuren kun je de bovenkant in de was zetten met staalwol.

Scheuren in de zijkant kun je opvullen met een eikenhouten spie op maat gemaakt.
waarschijnlijk moet je de ladegeleiders wat ophogen dmv lijmen van dunne eikenhouten laten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Roeland, vraagje:

Het kastje is een lage chiffoniere met opstand, laat Classicisme gemaakt rond 1860.
Het eiken is gekleurd dmv amoniakbeits op kleur en daarna afgewerkt in de harde was (aangebracht middels smelten met behulp van bout).
Daarna werd de was glad geschraapt en werd er een zachte boenwas overheen gezet. Dus geen lak!!!

Hoe zie je hier dat het met was is afgewerkt, en niet b.v. met politoer?
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Je kan een klein stukje doen met terpentine en een met alcohol.was lost op in terpentine en voelt vet aan. Politoer (schellak) lost op in alcohol
Voelt plakkerig en droogt relatief snel.
goede vraag want ik het niet zien van de foto's.
Kleine stukjes op minst zichtbare deel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.