Spanten brandwerend impregneren, en dan beitsen?

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Hoi,

Ik heb een oud (1927) huis gekocht, en maak goede voortgang in een grondige renovatie. een van de plannen van mijn renovatie is om de spanten bloot in beeld te houden. Nou heb ik wel eens wat getimmerd, maar ik ben geen hout expert, dus heb ik wat Youtube-onderzoek gedaan naar wat er allemaal bij zou moeten komen kijken.

Een van de dingen die ik ontdekte is dat het wel zo netjes is als het hout brandwerend is afgewerkt. Voor nieuwbouw is dit vastgelegd in het bouwbesluit, gezien dit bestaande bouw is wordt daar wat minder streng op gecontroleerd, maar ik wil het wel zo dicht mogelijk bij het boekje doen.

Ik heb brandwerende spray ontdekt dat in principe een goede brandwerendheid zou moeten opleveren mits aangebracht volgens de instructies op onafgewerkt hout.

Hier een foto van een voorbeeld van hoe de spanten er uit zien, dit is de zolder, maar het dak beslaat ook eerste verdieping:

iFiswjel.jpg



Nou is mijn vraag aan jullie: is het volgende plan iets dat zou kunnen werken:


  1. De spanten opschuren en stofvrij maken
  2. De spanten impregneren met brandwerende spray
  3. De spanten afwerken middels traditionele methode, (i.e. schuren, beitsen, schuren, beitsen, etc)

Wat voor soort beits zouden jullie aanraden voor dit soort hout? Voor vloeren zie ik veel watergebaseerde beitsen, kan ik zo iets gebruiken? Ik zag met wat googlen ook wat expliciet brandwerende beitsen. Kan ik daarmee een mooie afwerking behalen?


Alvast bedankt voor jullie opinies!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Waarom werk je het dak niet af met twee lagen gips met versprongen naden? Dat is 60min brandwerend en lijkt me lang genoeg.

Een andere opmerking is dat ik de indringdiepte van hitte bij brand bij hout beperkt is waardoor hout van zichzelf vrij goed brandwerend is.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Mijn voornemen is om alleen tussen de spanten gipsplaat aan te brengen, direct op de isolatie (11cm PIR) die ik in deze foto al heb geplaatst. Ik wil het hout dus graag tonen :)
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Als je aan de huidige woningbouweisen wilt verdoen heb je aan 11 cm pir ook niet voldoende.
Tevens is hout goed brandwerend, dit kun je eens laten onderzoeken bij een constructiebureau.
En anders omkleden met gips o.i.d.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Waarom de spanten brandwerend bekleden? Voor een woning is dit maar zelden verplicht, alleen als bijvoorbeeld het spant gezamenlijk is met de buren.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Ik heb iets soortgelijks gedaan, 8cm PIR tegen het dakbeschot aan geschroefd, daarna vuren g.g.-delen op rachels, spanten en gordingen onbehandeld in het zicht.

20160214_164418.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Het huidige bouwbesluit stelt geen eisen aan een constructie van een eengezinswoning op dit gebied.
behalve als er spreken is van voortschrijdende brand naar een belendend perceel.
(de eisen waren vroeger strenger)

de reden hiervan is dat het afbranden van een woning niet als een onherstelbaar probleem wordt gezien.
(zolang er maar geen persoonlijke ongelukken gebeuren)
Als een woning in de brand staat voegt de brandwerende bekleding niets toe aan de overlevingskans van een persoon ter plaatsen.
als het zo heet is dat hout of een ander constructie materiaal door brand wordt aangetast leeft er niemand meer in die ruimte.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Dank jullie wel, die informatie stelt gerust, hoef ik me daar geen zorgen over te maken.

Simon, fijn om te zien dat iemand iets soortgelijks heeft ondernomen. Jouw spanten zien er wel veel netter uit, is dat omdat ze jonger zijn, of heb je ze opgeschuurd?
 

La Torre

Actieve deelnemer
3 okt 2014
43
1
Nederland en Spanje
Ik vind het persoonlijk geen gemis als de balk wordt weggetimmerd. Door de dikte van het isolatiepakket en de gipsplaten zie je toch al bijna niets meer van de dikte van de balk. Wat je overhoudt is een zielig dun randje.

Het wordt een ander verhaal als je aan de buitenkant van het dakbeschot gaat isoleren. Dan blijf je de volledige balkmaat in het zicht houden en dat is erg mooi. Je hebt voor zo'n maatregel wel een iets ruimer budget nodig.:p
Bovendien is het niet in alle situaties uitvoerbaar.
 
Laatst bewerkt:

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Dank jullie wel, die informatie stelt gerust, hoef ik me daar geen zorgen over te maken.

Simon, fijn om te zien dat iemand iets soortgelijks heeft ondernomen. Jouw spanten zien er wel veel netter uit, is dat omdat ze jonger zijn, of heb je ze opgeschuurd?

Inderdaad licht opgeschuurd, boerderij uit 1928. Randje gording breekt juist het geheel.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Goed rekening houden met het bouwfysische proces wat gaat plaats vinden bij 11 cm pir! dat is ongeveer een RC van 5 á 6. dat is behoorlijk voor een woning uit 1927. vaak is de ventilatie niet geheel op orde.

isoleren & ventileren! dampremmende lagen indien geen alu cachering (warme zijde dampremmend de rode folie, koude zijde dampopen de blauwe folie) bij schuin dak gaat dit vrij vlug al goed vanwege ventilatie op het dakbeschot.
koop de goede plaat met dampremmer en niet een damp open laag. de betreffende isolatie op afbeelding ken ik niet persoonlijk dus weet niet of dat dampdicht is.
pir 1 cm kleiner dan de sparingen en rondom afpurren met een FLEXIBELE pur. zuinig purren zodat je niet alles stuk hoeft te snijden.

indien dampdichte cachering denk er dan wel om de naden weer dampdicht af te tapen.

doe dit niet dan staan 's winters gegarandeerd de waterdampdruppels aan de binnenzijde van je beschot en treed rotting op.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Simon bedankt voor de foto's, ziet er top uit!

Stuiver, dank je wel voor de tips, ventilatie zit zeker in de planning. Het plan is om balansventilatie toe te gaan passen, en ik wil ook de luchtvochtigheid gaan reguleren, weet nog niet zeker of dat deel uit maakt van het balansventilatiesysteem of dat dat los gebeurt.

Alle platen die ik heb hebben alu cachering zonder perforaties, dus ik denk dat ze voldoende dampremmend zijn, en ik heb ook alle naden met aluminium tape afgewerkt, en gekit langs de balken.

Wel spannend, door de ingewikkelde hoekvormen was het redelijk wat knutselwerk om alle pir er netjes in te krijgen dus ik hoop dat het allemaal goed genoeg is. I guess dat ik het pas merk als het allemaal ontzettend ver gevorderd is en de pannen scheef gaan hangen?
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Goed te horen dat je bezig bent met een balansventilatie. wat voor systeem heb je op het oog?
Heel benieuwd hoe je dat in gaat passen in een dergelijk oude woning. maar misschien streeft dat dit topic/woodworking forum een beetje voorbij.
interressant vind ik het in ieder geval wel.

ga je nog isolerende maatregelen in de gevels aanbrengen? denk vooral goed om koudebruggen, met dergelijke isolatiepakketten kan dit erg kritisch zijn. De belgen noemen het overigens een warmte lek. vind ik een betere verwoording dan koudebrug.

een lek bij binnenisolatie gebeurd wel vaker. soms heb je het geluk dat je dat al kan waarnemen aan de binnenkant komen doordat het condenswater er uit komt lekken.
dit is dan vaak wel even een werkje maar oplosbaar zonder dat het hele dak wegrot. zolang je dat maar een beetje in de gaten houdt.
vooral bij koude nachten en verwarmde ruimte zal dit voor kunnen komen.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Als de mods het niet erg vinden klets ik er graag over verder, ik leer alles van youtube, en klus-/houthandigheid van mijn vader die wat meer ervaren is, dus ieder woord van advies is meer dan welkom.

Voor de balansventilatie neem ik deel aan deze forumdraad: http://ecorenovator.org/forum/conservation/891-diy-ventilation-heat-exchanger-52.html

Het idee is redelijk simpel, en de warmtewisselaar is goedkoop online te verkrijgen in Nederland. Weet nog niet zeker of ik het van hout ga maken, misschien van dat afgewerkte multiplex, dan kan ik over dat ding hier een topic over kan openen :) Verder heb ik bijna alle plafonds open, dus ik kan overal ventilatiekanalen aanbrengen.

De isolatie trek ik door naar de gevel (alleen dan iets smaller omdat ruimte daar kostbaarder is, misschien resol ipv PIR), omdat het dak oversteekt kan ik de isolatie van de gevel verbinden met die van het dak zonder warmtelek. De gevels lopen weer door tot op betonnen plaat waar het huis op gefundeerd is, die ik ook bedek met dezelfde platen. Het hele huis wordt dus van binnen ingepakt. In principe is iedere balk in het dak een warmtelek natuurlijk, ik weet niet precies hoeveel ik teniet heb gedaan door de balken ongeisoleerd te laten. Wanneer het huis wat meer af is en er verwarming is zal ik wel merken of de balken significant kouder zijn.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Het plan is om balansventilatie toe te gaan passen, en ik wil ook de luchtvochtigheid gaan reguleren, weet nog niet zeker of dat deel uit maakt van het balansventilatiesysteem of dat dat los gebeurt.

Met balansventilatie wil het nog wel eens te droog worden in huis. Er zijn boxen waarbij de vochtigheid door de warmtewisselaar kan.

Andere aandachtspunten:
- Afzuiging op basis van vochtigheid én CO2
- CO2 meting vooral (ook) in de slaapkamers
- Goede dempers op de inlaten
- Inlaten op de juiste plek & juiste vorm
- Bypass voor zomernachtventilatie
- Na montage inregelen
- Lekvrij isoleren van de kanalen tussen buiten en box
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Je kunt ook eens kijken naar Climarad voor verwarming.
heb het nooit goed tegen het licht gehouden maar is mogelijk goedkoper dan een compleet kanalensysteem te moeten aanleggen.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Bijtel thanks voor het lijstje, die punten zal ik in gedachten houden. De vorm van de luchtinlaten, is daar iets bijzonders mee? Ik dacht gewoon van die rechthoekige inlaten omdat dat netjes staat.

Wat ik heb gelezen over luchtvochtigheidsregulatie is dat je iedere X minuten de invoer en afvoer van je lucht kunt omwisselen, waardoor de condens in de wisselaar de lucht bevochtigt, en zo dus voorkomt dat de lucht heel droog wordt.

Climarad ziet er interessant uit, maar ik ben van plan om vloerverwarming toe te passen, dus geen radiators. Het is een klein huisje, ik heb van buren vernomen dat vloerverwarming op de benedenverdieping genoeg is om het hele huis op constante comfortabele temperatuur te houden.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Leesvoer over de plek van de toevoer: http://www.platform-woninginstallat...atie/architect/ontwerpfase/positie-ventielen/
De vorm is van belang om het goed te kunnen inregelen en te richten (om de lucht op de juiste plek te krijgen/vermenging). Voorbeeld: Een normaal rooster in de muur in dezelfde wand als de deur met kier (overstroom) geeft geen vermenging.
muur-rooster.jpg

Er zijn ronde ventielen die je kan richten, er zijn ook voor wandmontage ventielen die meer een soort spuitmond hebben. Kan helaas op internet geen goede plaatjes hiervan vinden.

En een visueel plaatje wat het verschil is tussen goed gemengd en slecht gemengd (bij roosters, maar principe is gelijk):
RTEmagicC_rooster1_04_JPG.jpg
bron
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.