Tafelpoot met een knipoog

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
De titel is wat sarcastisch bedoeld hoor :p

Gisteren mijn eerste draaibankje geleverd, en dan kan je het tuurlijk onmogelijk niet eens testen.
Ik heb helemaal geen ervaring met houtdraaien (behalve 101 youtube filmpjes bekijken) dus heel omzichtig te werk gegaan.
Wel leuk om te doen, maar moet duidelijk eerst mijn bijtels volledig slijpen. Niettemin, toch wat leuk gepruts en mijn eerste mini tafelpootje was er. Hahaha :cool:

Ben intussen te weten gekomen dat mijn neef een zéér ervaren en fervent houtdraaier is, dus eerstdaags eens afspreken met hem om de beginselen te leren.

tafelpootje.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die zou ik bij de voordeur ophangen met de volgende tekst

'Wie hier niet vrolijk binnenhuppelt word er direct weer uitgeknuppeld' daar volstaat hij prima voor
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
@Andre : ge zijt een slechte mens , zo lachen met een beginner :p:p:p:p

@Toxiq : hééé, das nog eens een idee ;)
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Prima dat je begonnen bent. Cilinders draaien is immers de basis van het houtdraaien.
Het begin is er. Laat iedereen maar kletsen. Over een paar jaar draai je de mooiste dingen. Er zijn beginnelingen die eerst hun beitels breken.
Veel succes verder.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Vandaag nog klein beetje verder geoefend, gewoon willekeurig vormen. Ik merk dat ik al een stuk zekerder en fijner kan werken. Nu de beitels geslepen zijn maakt uiteraard ook wel veel verschil.

IMG_20170316_170916.jpg
 

tuoh

Oud hout
Vind het nog altijd maar niks Bram:D

Je moet eens goed kijken naar "echt" spindelwerk, je zal daar zien dat de overgangen tussen de diverse profileringen zeer strak gedraaid worden met scherpe randen. Zo hoort verzorgt draaiwerk er uit te zien, het geeft "klasse" aan het draaiwerk. (Te)veel schuurwerk geeft opgeronde in plaats van scherpe randen en dat oogt slordig. De juiste techniek van beitelvoeren is heel belangrijk, hoe sneller je die onder de knie krijgt hoe beter.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bram, je bent van een tafelpoot nu al afgedwaald naar dildo. Het Vlaams Houtdraaiersgilde heeft vast wel bekwame houtdraaiers in jou buurt. Neem eens contact met hen op en vraag of die je verder op weg helpen. Zo als Tuoh al melde is je beitelvoering niet goed. Zo leer je deze hobby met te veel gebreken en sta je je eigen ontwikkeling in de weg.
Veel succes en vriendelijke groet,
Jan Pranger.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hahaha! Echt Jan!?!?! Die ken ik nog niet volgens mij... Op wie doel je dan?

Een knappe beitel hoort niet te breken, ik heb Rien ruwe schalen met een afruwguts in vorm zien draaien in een tempo waar menigeen niet tegenop kan
Maaruh....had je een specifieke naam in gedachten Ronald (kuch....goulash gevaar)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.