Frees als dado zaag

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik heb een flinke Leitz frees en vraag me af of ik deze op de zaag-as zou kunnen zetten als ik er op de juiste plaats gaatjes in laat boren.

Lengte zaag-as en dergelijke zijn even niet aan de orde, maar het ding heeft nogal een gewicht. Doordat de zaag geremd wordt bij het uitzetten moet er veel meer gewicht geremd worden als bij een zaagblad, waardoor er misschien schade op zou kunnen treden.
Mijn zaagmachine is een Felder welke geschikt voor "dado" (van Felder)

IMG_20170312_193826.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Kan prima volgens mij. Je zou nog even moeten kijken hoe schoon de freesgroeven worden omdat je geen zijsnijders hebt. Ik heb een verstelbaar freesblad van Stehle 18 cm op mijn Hammer draaien. Door mijn broer op een professionele CNC freesmachine zijn er twee extra gaten voor de meenemers in gemaakt. Werkt goed, kijk voor meer info in dit topic.

Fons

 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Volgens mij heeft het met remmen nagenoeg geen invloed. Het remmen geschied meestal door tegenstroom te geven via de motor.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Volgens mij heeft het met remmen nagenoeg geen invloed. Het remmen geschied meestal door tegenstroom te geven via de motor.

Ik bedoelde meer dat er veel meer gewicht afgeremd moet worden en of daar de constructie wel op gemaakt zou zijn. Het zal niet direct uit elkaar vallen, maar als er telkens veel meer gewicht afgeremd moet worden hoe de machine zich dan houdt.

Beetje van: een Scania uitrusten met aygo-remmen. Niet helemaal, maar kan even geen beter voorbeeld bedenken.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Zal hij er langer over doen voordat hij stil staat, waarschijnlijk wel.
Maar het is een Felder die voorbereid is voor een dado stack. Dus het gewicht of extra kracht moet hij aankunnen.
Misschien dat zo'n freeskop iets zwaarder is, maar ik zou me er geen zorgen om maken.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Zoals al gezegd wordt de zaag afgeremd door of tegenstroom te geven of door de twee polen van de motor kort te sluiten. Maar het principe is het zelfde. Er wordt een magnetisch veld gecreeerd wat tegen de draairichting van de zaag in gaat en daardoor remt hij af. Dus er zijn geen slijtage delen die extra op hun dak krijgen als er meer gewicht geremt moet worden. Enige is dat het waarschijnlijk iets langer duurt voor hij stil staat.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Zoals al gezegd wordt de zaag afgeremd door of tegenstroom te geven of door de twee polen van de motor kort te sluiten. Maar het principe is het zelfde. Er wordt een magnetisch veld gecreeerd wat tegen de draairichting van de zaag in gaat en daardoor remt hij af. Dus er zijn geen slijtage delen die extra op hun dak krijgen als er meer gewicht geremt moet worden. Enige is dat het waarschijnlijk iets langer duurt voor hij stil staat.


ik sluit mij ook geheel bij deze stelling aan,, geen slijtende delen zal even wat langer duren voordat hij stil staat, maar zal verwaaloosbaar zijn

groet robert
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
De enige beperking die je waarschijnlijk hebt is de max. diameter, nl. 18 cm, omdat er anders onderdelen van de zaagunit in de draaicirkel komen.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.