Anchor Zweedse schaaf 4 zonder beitel

Steve Annaert

Nieuw lid
12 mrt 2017
2
0
Beste kenners,

Ik heb een Anchor Zweedse schaaf in de kringloop gekocht zonder beitel. Ik volg een cursus houtbewerking op de Academie.
Daarom wil ik deze zoetschaaf renoveren met een geschikte beitel.
Moet deze dan van een bepaald merk zijn? Of is hiervoor misschien geen beitel meer te vinden?
De gleuf in de zool is 55 mm. Wat is jullie advies?

Alvast bedankt, steve
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
In principe heb je gewoon een 2 inch beitel nodig, die zijn ongeveer 50mm. Nieuwe Stanley beitels zijn in mijn ogen niet van al te beste kwaliteit, je kan beter even kijken of je een oudere beitel kan vinden, bijvoorbeeld van Stanley, Record of een ander goed merk. Ik geloof dat Biljana momenteel schaafonderdelen aanbiedt op Marktplaats, anders even op Ebay kijken of Marie-José van Ducotoos even een mailtje sturen.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ze werden meestal geleverd met een beitel van jernbolaget eskilstuna deze worden ol ebay regelmatig aangeboden zijn alleen niet goedkoop
 
P

Pel

Guest
Baptist verkoopt ook losse schaafbeitels, o.a. van Lie Nielsen.

Groet Pel.

large_13541814765230.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Ik zou voor een Hock variant gaan: https://www.dictum.com/en/tools/woo...2-steel-blade-width-51-mm?ftr=_42__97_1_48_12
De reden is simpel: deze zijn dunner, en passen daardoor beter in de oude schaven. Met de dikke beitels krijg je vaak problemen met de diepteinstelling.

Zelf heb ik voor 10 euro 5 goedkope beitels gekocht bij van Cranenbroek, maar die hebben ze niet meer. Het kostte veel tijd om ze in orde te krijgen, maar het lijkt verder een redelijke koop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.