Keldervondsten...

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Hallo allemaal,

Ik heb vanmiddag in de kelder van mijn moeder een complete set beitels, merk Stanley gevonden. Ook een heel klein schaafje van Stanley, een nummer 11. Beitels zijn bot en raar bol geslepen maar beslist niet roestig want ze zaten nog in het bijbehorende plastic mapje. Ze hebben blauwe, plastic handvatten. Het schaafje is roestig en de zool is vooral in het midden overdwars beschadigd, die zal ik dus moeten uitvlakken. Dat wil ik met schuurpapier gaan doen, maar kan ik voordat ik daar aan begin 'm om de roest te verwijderen een nachtje laten weken in schoonmaakazijn? Ik heb enkele filmpjes bekeken op YouTube van Paul Sellers maar dat heb ik hem nooit zien doen, vandaar de vraag. Ik zal het schaafje daarna met watervast schuurpapier vlakken en daarbij glassex gebruiken. Moet ik, als hij mooi vlak is, ook de randen rondom iets afronden zoals hij dat doet bij een grote nummer 4 schaaf?

Alvast bedankt voor raad en imput,

groet, Zaagselsnuiver
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ontroesten kan inderdaad prima met schoonmaakazijn. Mijn persoonlijke ervaring is dat olie beter werkt dan water of glassex als je metaal gaat schuren, schuurpapier lijkt dan langer mee te gaan. Het wel of niet afronden van de randen is persoonlijke voorkeur, zelf doe ik dat niet.

Vlakken van schaven doe ik ook haast nooit, tenzij het echt nodig is. Het is in mijn opinie echt niet nodig dat de onderkant 100% vlak is, als het echt niet vlak genoeg is merk je dat vanzelf wel. Sterker nog, met schuurpapier op een glad oppervlak ga je het ook nooit vlak krijgen, dan wordt de schaaf eerder lichtelijk bol.
 
D

DervishD

Guest
Sterker nog, met schuurpapier op een glad oppervlak ga je het ook nooit vlak krijgen, dan wordt de schaaf eerder lichtelijk bol.
Ik heb onlangs na 15 jaar gebruik mijn nummer 7 reischaaf maar eens een beurt gegeven. Ik heb een lang stuk schuurpapier korrel 120 op de vlakbank gelegd en zo de schaaf gevlakt. Deze is nu weer perfect vlak over de hele lengte dus ik snap niet hoe je daar op komt.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Afgelopen dagen heb ik me flink ingelezen in het slijpen van schaafbeitels, met name de posts van Roeland. Aan de hand daarvan bij Baptist de aanbieding van de diamantsteen grid 400/1000 plus de basic houder voor slijpen en wetten gekocht. Omdat ik, niet gehinderd door enige ervaring, zou gaan slijpen leek me zo'n houder wel zo veilig. Ik wilde beginnen met mijn eigen Nooitgedagt beitels, maar omdat ik vanmiddag in de kelder bij mijn moeder een stel Stanley beitels had gevonden én een raar klein schaafje. Dat schaafje, dat flink verroest is, heb ik in een bakje met schoonmaakazijn gelegd, maar het beiteltje zag er nog redelijk uit. Het was bot, maar niet echt verroest. Ik besloot dus dit beiteltje om ervaring op te doen dan maar als eerste te gaan slijpen. Om toch vooral geen domme fouten te maken besloot ik eerst eens uit te zoeken welk type Stanley schaafje het was. Na het beiteltje te hebben verwijderd ging ik op zoek naar het nummer, maar er stond dus helemaal geen typenummer of iets op. Maar toen ik hem uit elkaar schroefde om hem in zijn azijnbadje te leggen zag ik dat in de ene helft 11 stond. In de andere helft stond een 2. Ik heb me het apelazerus gezocht maar niets gevonden dat er op leek, dus toen ben ik maar gaan zoeken op afbeelding. Holy Shit, wat zijn er veel soorten Stanley schaven. Uiteindelijke precies dezelfde gevonden, het blijkt een nummer 75 te zijn. Was wel handig geweest als ze dat EROP hadden gezet, dat had me veel tijd bespaard... En omdat ik niet over één dag ijs ga en voorbereiding het halve werk, besloot ik vervolgens uit te zoeken welke "angle" het beiteltje moest krijgen. Lang leve Google, ik kwam op een Amerikaanse site terecht alwaar de Stanley 75 besproken werd. Afgemaakt is een betere omschrijving, het schijnt een notoir waardeloos geval te zijn, ook Paul Sellers deelde die mening. En die weet toch van wanten en krijgt iedere schaaf getuned. Dat was dus wel even slikken. Maar omdat het ding van mijn Vader is geweest besloot ik mij niet te laten afschrikken, en vond ik uit dat 30 graden de gewenste "angle" was. Volgens de gebruiksaanwijzing van het slijphulpje moest het beiteltje 30 mm uit het hulpstukje steken voor een hoek van 30 graden. Een kind kan de was doen. Zou je zeggen.... Zo gezegd, zo gedaan, glassex op de diamantplaat en gaan met die banaan. Het zal wel zuurstofgebrek zijn geweest door het intensieve slijpen en overmatig roken, maar vrij laat had ik pas door dat er toch iets niet goed ging. Ik gooi er nu even wat foto's tussen, is de eerste keer voor me, jullie kunnen zelf wel concluderen dat hier een slijptechnisch bloedbad heeft plaatsgevonden... Ik troost me met de gedachte dat mijn oude heer dit niet heeft hoeven meemaken.
IMG_20170312_000114.jpg

Het arme beiteltje bleek toch wat schuin af te wijken, hoewel de hoek prachtig 30 graden was.
IMG_20170312_000255.jpg

Nou was bij aanvang me wel opgevallen dat het wieltje van het slijphulptooltje wat speling vertoonde, maar ik dacht dat dat zo hoorde.
IMG_20170312_000448.jpg

Nu vermoed ik toch dat de speling niet helemaal de bedoeling was en veroorzaakt wordt doordat een van de klemringen waartussen het wieltje zich bevindt niet op de juiste plaats zit.
IMG_20170312_001938.jpg

Bij nadere inspectie van het klemgedeelte van het tooltje zag ik toen ook pas dat een van die gedeelten niet haaks ten opzichte van de ander is waardoor het beiteltje niet over de volle lengte vastklemt en ook wat speling heeft. Oké, wat nu? Is dit goedkoop-duurkoop? Ik heb inderdaad de goedkoopste gekocht. Maar kunnen jullie (ondanks de erbarmelijke fotografie, waarvoor mijn excuses) zien of dit slijphulpje niet helemaal in orde is of heb ik werkelijk een wereld wanprestatie geleverd? Was dit ook gebeurd als ik de Veritas had gekocht?

https://www.baptist.nl/houtbewerker...r-voor-het-slijpen-van-steek-en-schaafbeitels

Gaarne uw gedachten, raad en advies, en in hemelsnaam, post die als u bent uitgelachen. Ik ga kijken of ik na dit drama de slaap nog kan vatten.

Ondanks alles, met extreem vriendelijke groet,

Zaags
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste zaagselsnuiver,

Het zal waarschijnlijk ook wel aan je slijptechniek liggen, maar als eerste de goedkoopste slijphulp bij de Baptist (die blauwe) van 9,95 is bagger!!!
Heb deze een jaar of wat terug getest slecht gietwerk en afwerking de bovenste klauw is redelijk de tussen klauw is niet bruikbaar alleen na aanpassing(vijlen van de zijden). Het wieltje is in korte tijd te ruim ingesleten. Het wieltje van deze slijphulp(model Eclips) hoort spellingvrij gemonteerd te zitten.
Je had de zilveren moeten nemen (14,95) die is prima gebruik ik al jaren in de cursussen intensief ze gaan bij mij zo'n 2 jaar mee. Dan is zit er te veel spelling op het wieltje en je kunt helaas het wieltje niet vervangen zonder het gehele ding uit elkaar te slopen
Heb ook een originele Eclips en die toont na ruim 40 jaar nog geen spelling op het wieltje. Op Ebay worden regelmatig nog de originele Eclips aangeboden de alu en de blauwe. Prijzen liggen rond de 30 pond en oplopend
Voorts als je een (schaaf)beitel de vouw een andere hoek wilt geven is het verstandig om op schuurpapier te beginnen bv korrel 80 en dan naar 120 en 220,nadat de hoek juist is over te stappen op de diamandsteen.
Wil je de hoek veranderen met alleen het gebruik van je diamandsteen dan ben je veels te lang bezig.
Overigens kan ik je foto's (bijlage's) niet openen dus ik kan het niet zien wat er nu echt aan de hand is maar weet bijna zeker dat dit alles door dit slijphulpje is veroorzaakt terug sturen dus!
Overigens na het afstellen en handvast zetten en het controleren van de juiste slijphoek moet je de schroef altijd vastzetten met een schroevendraaier anders verloopt je slijphulpje.
Die Veritas slijphulp van 39,35 is ook goed alleen wat omslachtiger in verband met het haaks stellen van de beitel (hebben ze ook een instelhulp voor)
De slijphulp model Eclips de zilveren dus bij de Baptist (14,95) is goed en met behulp van stops makkelijk in te stellen het apparaat is dusdanig geconstrueerd dat de beitel automatisch haaks vastgezet word.

En ik zal niet lachen, ik hoop dat je er wat mee kan en probeer opnieuw de foto's te plaatsen zodat we het kunnen zien.

groetnis, Roeland
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@zaagselsnuiver,

Als je voor het plaatsen eerst op Geavanceerd klikt kun je de tekst bekijken voordat je deze plaatst.
Zie je dan bijlage staan i.p.v. van de afbeeldingen dan zijn deze niet op het forum te zien.
Je kunt dan nog steeds je tekst en/of afbeeldingen aanpassen, als je het weer wil kijken voordat je het plaatst moet je Preview Bericht kiezen.

Even terzijde,
Ik ontdekte laatst als je veel afbeeldingen moet plaatsen je elke keer weer de plek op je computer moet zoeken.
Maar als je eerst met Preview Bericht kijkt voordat je opnieuw wil plaatsen je dan direct weer op de goede plek op je computer komt.

Ik heb al eens jaren geleden iets geschreven om tekst en afbeeldingen te plaatsen hierbij nogmaals.
http://www.woodworking.nl/showthrea...ekst-tussen-afbeeldingen&highlight=afbeelding

Mvg,:).
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Spaander,

ik heb, voordat ik het bericht definitief plaatste wel even via de preview gekeken, en de foto's waren toen te zien. Ik ga je linkje even lezen en kijken of ik alsnog de foto's kan laden, ik heb al even gekeken bij "wijzig bericht" maar zal eerst even jouw stuk lezen.

Mvg, Zaagselsnuiver
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Beste Roeland,

ik ga maandag even bellen met Baptist en ik ga de Eclips en de strop bestellen. Nog even verder gekeken op hun site, maar een eventuele vervangende beitel voor de nummer 75 kan ik er niet vinden. Ik heb het schaafje zelf intussen schoongemaakt en ga deze vlakken. Is het verstandig om de buitenste kanten van de zool en de voorkant van het neusje iets af te ronden zoals Paul Sellers dat bij nummer 4 schaven doet?

Spaander, bedankt voor de tips!

Mvg, Zaagselsnuiver.
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Zaagselsnuiver,

Dit schaafbeiteltje is zo wie zo lastig te slijpen in de Eclips, zorg er voor dat ie recht inde hulp zit soms helpt het om de groef van de slijphulp iets uit te vijlen(modificeren) er zijn hiervan een aantal filmpjes op You Tube bv die van Lee Nielsen door Dennis P.
Dit schaafje is een zogenaamd neusschaafje met een verstelbare mond opening de zool moet zuivervlak zijn en de zijden zuiver haaks op de zool.
Als je deze gaat afronden dan is het schaafje waardeloos geworden het is immers geen #4.
Kan de foto's nu wel bekijken wieltje heeft aan een kant een afschuining dit hoort niet zo te zijn (lijkt me een fabricage foutje) ik schreef blauw bedoelde natuurlijk de zwarte!
Probleem is dus dat je schuin wegslijpt dit komt door het slechte wieltje maar ook door een verkeerde (scheve) inklemming in de slijphulp.

groetnis, Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.